Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppkoppling nyckfull


Pox

Rekommendera Poster

Jag har felanmält mitt bredband. jag tror inte att felet ligger hos mig, eftersom jag får samma fel på två burkar (en PB med 10.4.6 och en iMac med 10.4.7.), som är anslutna var för till till samma uppkoppling. Men kolla skadar ju inte.

 

Så här är det: Jag har sedan någon dryg vecka en läcker 100/100-mbps uppkoppling via fastighetsnätet som sköts av OpenNet. ISP: jag valt är Adamo Bredband.

 

Det sitter någon form av router i hallen, som jag kopplat in mina två burkar på.

 

DHCP-tilldelningen funkar snabbt och fint. Det tog nån sekund att på IP första gången.

 

Men problemet är att DHCP-servern verkar "tappa bort" mina datorer stup i ett med resultat att jag tappar accessen.

 

Det innebär att jag måste in i nätverksinställnignarna (där allt alltid ser helt ok, med IP-nummer och allt) och klicka på "förnya-knappen".

 

Då... utan att jag en enda gång fått ett nytt IP-nummer (Tilldelas samma varje gång jag klickat på knappen. Tror dock inte att det är samma IP över längre tid), tar det någon sekund och sedan funkar allt perfekt igen. En stund. Att använda ex MSN när det strular är en plåga, eftersom jag blir utloggad stup i ett.

 

Så... detta är som sagt felanmält i förra veckan. Men är det något jag kan göra för att lösa detta själv?

 

Nån som har en susning om vad det hela kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

MacFixit skriver idag

 

Internet access problems caused by DNS errors A MacFixIt reader reports issues with DNS lookup after updating to Mac OS X 10.4.7, a problem that was easily resolved by re-applying Network settings.

 

"After updating to 10.4.7 on both a PPC macintosh and an Intel mac i immediately began noticing excessive problems with DNS lookup. unable to resolve host names etc...I use optional custom dns settings in network settings do to a bug in my d-link 604T that prevents it from being able to function properly with AIM Triton. In any case, after updating to Mac OS X 10.4.7 i found to fix these problems i had to go into network options, make a change (any change so it'd let me reapply settings) and apply settings again so OS X would start to use these DNS entries again."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Men jag har haft problemet även med 10.4.6.

 

Hur som helst så har OpenNets tekniker varit på plats och testat med egen burk (pese) och konstaterat just det jag sagt. Det är tydligen nån central enhet i huset som strular och som nu ska bytas ut.

 

På det hela väldigt bra skött av såväl ISP som näthållaren, så jag tror på att detta nu går snabbt att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så , så är det så.

 

Jag hade ett liknande problem en gång, fast då var det att vissa hemsidor inte fungerade etc (tror även att msn lade av). Jag funderade & funderade, tillslut fattade jag att det var Peerguardian som ställt till med det; men det var inte så från början när jag satte in det & det var mycket mycket oöversiktligt (versionen för osx)... well well...

 

Alla med peerguardian som får det problemet...nu vet ni

 

I våra nät finns det också spöken då & då (mitt företag förser fastigheter med fiber)...

Ibland kopplar folk in routrar i fel port och sen in på fastighetsnätet...sen blir det liv i luckan hos switcharna - som förflyttar adresser från den felkopplade routern runt till andra i nätet (så dom får adress av den routern istället för switchen i källaren)...

 

ja ja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...