Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tråden om saker du alltid velat veta

joppe2

Recommended Posts

Här kan ni fråga om saker ni alltid undrat över men aldrig vågat/velat/orkat etc. ställa frågan.

Jag kan börja då..

När man spelar biljard och man råkar sätta den vita kulan, hur vet bordet att den ska åka ut igen och inte "fastna" i bordet? :P

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Den vita "köbollen" är något mindre än de andra, så den kommer igenom ett hål, som gör att den kommerr ut igen. De andra bollarna kommer inte igenom detta hål, och rullar därför förbi detta, ner till ett fack där de samlas.

Den vita "köbollen" är något mindre än de andra, så den kommer igenom ett hål, som gör att den kommerr ut igen. De andra bollarna kommer inte igenom detta hål, och rullar därför förbi detta, ner till ett fack där de samlas.

368715[/snapback]

Tackar :D

Vad är det som gör att man blir full/påverkad av alkohol?

368734[/snapback]

Alkohol är ett gift, precis som koffein och nikotin. Därmed blockeras vissa signaler från nerverna till hjärnan, även nervsignaler inom hjärnan påverkas.

Dessutom: Alkohol är farligt på lång sikt eftersom det löser upp fett. Hjärnan består till mycket stora delar av fett...

kallestropp

Varför har vi bara fyra veckor semester.

Alkohol är ett gift, precis som koffein och nikotin. Därmed blockeras vissa signaler från nerverna till hjärnan, även nervsignaler inom hjärnan påverkas.

Dessutom: Alkohol är farligt på lång sikt eftersom det löser upp fett. Hjärnan består till mycket stora delar av fett...

368808[/snapback]

Tackar :ThumbsUp:

Varför har vi bara fyra veckor semester.

368811[/snapback]

Har du bara fyra begår din arbetsgivare ett lagbrott. Du ska ha 25 semesterdagar om året, vilket är fem veckor.

Semesterlagen: 4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

Därför att de flesta olyckor beror på att två bilar har krockat?

Har du bara fyra begår din arbetsgivare ett lagbrott. Du ska ha 25 semesterdagar om året, vilket är fem veckor.

Semesterlagen: 4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

368824[/snapback]

Jag har 6 veckor... B)

Jag har 6 veckor... B)

368835[/snapback]

Jag har 10.. B)

368837[/snapback]

Jag har 15!

Är du arbetslös, Jarting?

Varför har alla skärmar förr alltid varit så tjocka och eländiga. Och nu har dem tagit bort en halv meter från den. Hur kommer detta sig?

Finns det något vetenskapligt som säger varför man alltid krockar in i ett/ett träd/lyktstolpe etc. om man kör av vägen med bil?

Följ min signatur:

"Ifall att man svänger vänster i en högersväng så får man se mer av naturen."

Finns det något vetenskapligt som säger varför man alltid krockar in i ett/ett träd/lyktstolpe etc. om man kör av vägen med bil?

368932[/snapback]

Vetenskapligt vet jag inte men man har sett bland fallskärmshoppare att finns det ett träd inom några kilometers radie så är det oftare än matematisk sannolikhet att hopparna hamnar i trädet, för att man fokuserar på trädet att där ska man inte hamna, men fokusen gör att man likväl f-rbannat hamnar där… har oxå läst om ngn som skulle korsa sahara och kolliderade med det enda trädet i hela öknen större än Europa… det är nåt undermedvetet alltså, kanske inte så vetenskapligt men…

man kan väl bara konstatera att murphys lag gäller i alla väder.

men jag undrar fortfarande vem som la till tilläget: gäller bara i bästa fall. han som tyckte att Murphy var en obotlig optimst... :lol:

Varför är det så om letar man efter något, så hittar man det alltid på det sista stället man letar på?

Varför är det så om letar man efter något, så hittar man det alltid på det sista stället man letar på?

369009[/snapback]

För att du envisas med att leta i fel ordning! Börja med det sista först!

368932[/snapback]

Min bilskollärare påstod att det var för att man tittar på trädet/stolpen och följdaktligen också styr dit. Hans tips var att vid sladd etc försöka (om man hinner) tänka på att titta på luckorna mellan stolparna. Tursamt nog har jag aldrig behövt testa om det funkar... ^_^

369009[/snapback]

För att du såklart slutar att leta när du hittat prylen! :rolleyes:

För att du såklart slutar att leta när du hittat prylen!  :rolleyes:

369020[/snapback]

Jo fast om man tex letar efter ett papper i en bunt så ligger alltid det rätta pappret underst.

Kortlekar är hejare på att göra så. :angry:

Min bilskollärare påstod att det var för att man tittar på trädet/stolpen och följdaktligen också styr dit. Hans tips var att vid sladd etc försöka (om man hinner) tänka på att titta på luckorna mellan stolparna. Tursamt nog har jag aldrig behövt testa om det funkar...  ^_^

369019[/snapback]

Det där var mycket bättre förklarat än mitt… :ermm: Det var så jag menade ungefär…

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...