Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac


Gäst Herobix

Rekommendera Poster

Gäst Herobix

Hej hopp!

 

jag undrar vad man kan göra med den? vad tar möjligheterna slut, flickvännen vill ha den bra fungerande... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare är frågan, Vad kan du inte göra med en iMac Intel :rolleyes:

 

Din frågeställning är något diffus och svår att svara på. Det är en väldigt stark hemmadator som du kan använda att göra allt från att spela avanserade spel, skapa musik i avancerade musikprogram, skapa filmer och egna hemsidor med bloggar och allt möjligt.... vad vill du göra elller inte göra på en sådan dator?

 

Det finns också en frågan om du mednar en Intel eler en G5:a?

 

Det finns fortfarande program som måste kodas om för IntelMacarna såsom Adobe CS2 m.fl. Men annars är deet en GRYM dator och otroligt snygg e den också!!!!! :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det iofs inte en ny Intel-Mac det gällde. Inte heöller en hyfsat modern G5, utan en gammal G3 på 250MHz, som han redan har, men inte vet vad den kan användas till, eftersom den är så gammal.

 

Jag skulle stoppa en något större hårddisk i den, och göra backup mot den. Kanske använda den som webserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare är frågan, Vad kan du inte göra med en iMac Intel :rolleyes:

 

Din frågeställning är något diffus och svår att svara på. Det är en väldigt stark hemmadator som du kan använda att göra allt från att spela avanserade spel, skapa musik i avancerade musikprogram, skapa filmer och egna hemsidor med bloggar och allt möjligt.... vad vill du göra elller inte göra på en sådan dator?

 

Det finns också en frågan om du mednar en Intel eler en G5:a?

 

Det finns fortfarande program som måste kodas om för IntelMacarna såsom Adobe CS2 m.fl. Men annars är deet en GRYM dator och otroligt snygg e den också!!!!! :lol:  :lol:  :lol:

368004[/snapback]

 

Det handlar om en iMac G3 250MHz och inget annat... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Nu var det iofs inte en ny Intel-Mac det gällde. Inte heöller en hyfsat modern G5, utan en gammal G3 på 250MHz, som han redan har, men inte vet vad den kan användas till, eftersom den är så gammal.

 

Jag skulle stoppa en något större hårddisk i den, och göra backup mot den. Kanske använda den som webserver.

368007[/snapback]

 

men, vart går gränsen för hårdiksen? hört att man kan i G4an sätta in en hårdisk på 200GB och den kan ändast läsa 120GB... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 128 GB var nog gränsen. Du kan läsa mer på den här sidan.

 

hard drive: 4 GB EIDE drive. Maximum IDE drive size is 128 GB without third-party support.
står det ungefär mitt på den sidan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

De flesta G4:or är begränsade till 128 MB det stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast detta var inte ens en G4, utan en ännu äldre G3 iMac. Men enligt den sidan jag Googlade fram så är det tydligen 128MB även där. Jag läste inte sååå noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

okej, då vet jag... men om jag förstår det hela rätt måste jag dela upp allt i 8GB stora patritioner? eller är jag ute och cyklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, då vet jag... men om jag förstår det hela rätt måste jag dela upp allt i 8GB stora patritioner? eller är jag ute och cyklar

368063[/snapback]

Nej! Bara den första partitionen måste vara på högs 8GB, och det är den du måste boota från. Sedan kan resterande vara en stor ca 120GB partition.

 

[edit: det gick inte med ungefärlika med-tecken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att första paritionen måste vara 8 GB endast om du kör med OS X, om du väljer att köra OS 9 (Vilket på en äldre dator kan vara värt att överväga på grund av hastigheten) på den så borde du kunna köra på full storlek. Sedan så skulle det kanske gå att köra på större partition som första ändå, om ATA:n tillåter 128 GB som max så skall du kunna göra en större som första. Problemet gäller endast begie G3:or som har äldre ATA version än vad iMacen har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Nej! Bara den första partitionen måste vara på högs 8GB, och det är den du måste boota från. Sedan kan resterande vara en stor ca 120GB partition.

 

[edit: det gick inte med ungefärlika med-tecken]

368065[/snapback]

 

okej, tack så mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Har för mig att första paritionen måste vara 8 GB endast om du kör med OS X, om du väljer att köra OS 9 (Vilket på en äldre dator kan vara värt att överväga på grund av hastigheten) på den så borde du kunna köra på full storlek. Sedan så skulle det kanske gå att köra på större partition som första ändå, om ATA:n tillåter 128 GB som max så skall du kunna göra en större som första. Problemet gäller endast begie G3:or som har äldre ATA version än vad iMacen har.

368107[/snapback]

 

jag gillar inte OS 9... :angry: ush!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar inte OS 9...  :angry:  ush!

368158[/snapback]

Men Jaguar ska väl gå att köra i alla fall. Och på vissa maskiner år det att installera Panther också, om man fuskar lite. Man måste ha ett program (som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu) för att kunna installera nyare versioner av OS X, än vad maskinen egentligen klarar av.

Eller rättare sagt deet programmet kringgår begränsningar i installationsscriptet, eftersom maskinen inte uppfyller de krav som Panther tycker är minimum. När man väl har lyckats installera så går det ju att köra, dock inte med alla funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

iMac på 250 MHz? Menar du 350 MHz (blå, helt genomskinlig) eller någon av de äldre på 233/266 Mhz där innandömet är täckt av metallavskärmning?

 

350:n har inga problem med att köra diskar som de är upp till 128 GB.

 

I båda fallen är det annars veteranprojekt. Har du tiden och orket att pilla och jaga rätt prylar kan du få igång en rktigt långsam Mac som kör OS X Panther. Men som sagt. Ny hårddisk, mer internminne av ålderdomligt dyr sort och det fungerar men är inte allt för användbart ur ett modernt perspektiv.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
iMac på 250 MHz? Menar du 350 MHz (blå, helt genomskinlig) eller någon av de äldre på 233/266 Mhz där innandömet är täckt av metallavskärmning?

 

350:n har inga problem med att köra diskar som de är upp till 128 GB.

 

I båda fallen är det annars veteranprojekt. Har du tiden och orket att pilla och jaga rätt prylar kan du få igång en rktigt långsam Mac som kör OS X Panther. Men som sagt. Ny hårddisk, mer internminne av ålderdomligt dyr sort och det fungerar men är inte allt för användbart ur ett modernt perspektiv.

 

//Thomas

368168[/snapback]

 

250 var det... 90% säker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250 var det... 90% säker

368184[/snapback]

Finns ingen 250.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla vilken det är under Apple-menu --> Om den här datorn (Förutsatt att du har ett system på datorn förstås :whistling: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Du kan kolla vilken det är under Apple-menu --> Om den här datorn (Förutsatt att du har ett system på datorn förstås  :whistling: )

368192[/snapback]

 

har ingen lust att kolla, har flyttat ramet till en G4, så den har 64mb ram ;) inget att starta upp OS X :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skappade det nu, okej... :P

368198[/snapback]

Aha :ThumbsUp:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...