Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skapa en egen ikon?


Tjoho0

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har en bild jag målat i Gimp och undrar om jag kan göra den till en icon att "fästa" på min hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kopiera bilden.

 

Markera din hårddisk, Kringla + I, markera ikonen i det fönstret och klistra in.

 

Eller så kan du använda Icon Compo (shareware).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera bilden.

 

Markera din hårddisk, Kringla + I, markera ikonen i det fönstret och klistra in.

 

Eller så kan du använda Icon Compo (shareware).

367851[/snapback]

Det är det enklaste sättet, men ger kanske inte de snyggaste ikonerna. Det beror på att Finder själv måste skala om din bild, till 128 * 128 pixlar, och kanske inte gör det på ett sätt som gör att resultatet blir så vackert. Det absolut bästa är förstås att själv rita sina ikoner direkt i 128 * 128 pixlar, samt eventuellt andra storlekar som 48 * 48, 32 * 32 och 16 * 16 pixlar.

 

Det näst bästa sättet är att du själv skalar om bilden till rätt storlek i ditt program, t.ex GIMP eller Photoshop, och sparar den bilden som png. PNG-filer är bäst, eftersom debevara transparens bland annat. Det gör i och för sig gif också, men det är ju begränsat till 256 färger.

 

Om du sedan installerar Developer Tools, så finns ett verktyg där för att skapa .icns-filer. Du tar dina PNG-bilder i de olika storlekarna och droppar in dem i det programmet, så får du riktigt snygga ikoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...