Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur snabbt är ethernet?


sinnjacka

Rekommendera Poster

Hur är det router R2? Är både servern och router R1 kopplade till varsin LAN-port, och inget kopplat till WAN-porten?

367827[/snapback]

 

 

 

exactamundo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Ja, då har du ju ingen router mellan din iBook och servern alls, eftersom du har kopplat din iBook till den inbyggda switchen på R1, som i sin tur är kopplad från en annan LAN-port till switchen i R2, och servern är också+ kopplad till en LAN-port på R2. Då har du alltså bara 2 switchar mellan iBooken och servern, och då ligger de på samma subnät. Alltså kan det inte vara problem med NAT, eftersom trafiken inte passerar någon router.

 

Det kan ju iofs vara fel på någon kabeö ändå. Du skrev två kablar var installerad av behöriga montörer. Jag antar att den ena är den kabel som går mellan dina två routrar, och den andra är den som går från modemet till R1, eller? Men då måste du fortfarande ha en kabel från iBook till R1, samt en kabel från servern till R2.

 

Annars låter det som om det skulle kunna vara hårdvarufel, eller fel konfiguration i mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det stämmer bra jag har en enmeters gjuten-rak-patchkabel mellan R1 och iBook och en gjuten 30 meters rak-patchkabel mellan server och R2.

 

(köpekablar båda två)

 

du menar att inget routas inom nätverket?

 

 

och subnät vet jag inte en om jag har, eller snarare vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såhär ser allt ut i detalj

 

 

router ett konfigurerad som gateway= R1

 

router två konfigurerad som router= R2

 

 

 

punkterna betyder ingenting, ---- och I betyder kabel. är kabeln korsad ser det ut såhär ----x----

 

om inte såhär ---------- eller I

 

 

server(pci)-----(lanport)R2(lanport)---x---(lanport)R1(wanport)---x---modem

.............................................................................(lanport)............................................

..................................................................................I..................................................

...............................................................................ibook...............................................

 

 

 

uppenbarligen kan man ansluta trådlöst till de båda routrarna men det är inte det frågan gäller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det stämmer bra jag har en enmeters gjuten-rak-patchkabel mellan R1 och iBook och en gjuten 30 meters rak-patchkabel mellan server och R2.

Okej! Så de kablar som är installerade av behörig montör är de mellan server och R2, samt mellan routrarna R1 och R2. Då är det bara kabeln mellan iBooken och R1 som är kvar, om du är helt säker på att inget hänt med någon av de två fast installerade kablarna. Det räcker med att en RJ-45'a (den 8-poliga nätverkkskontakten, som sitter i vadera änden på kabel) inte har alla sladdar ordentligt anslutna. Det är 8 poler, och det rääcker med att EN av dessa inte har ordentlig kontakt för att du ska få problem.

 

(köpekablar båda två)

Satt kontakterna på kablarna när du köpte dem? Är inte de ditsatta av montören, efter att han gjort kabeldragningen?

 

du menar att inget routas inom nätverket?

Den enda trafik som passerar en router är det som går från LAN till WAN, eller tvärtom. Alltså är det bara trafiken till och från modemet som routas.

 

och subnät vet jag inte en om jag har, eller snarare vad är det?

367830[/snapback]

Inom ettt subnät så måste alla datorer ha samma IP-adress i de fält som det står 255 i, i den motsvarande delnätsmasken (som Apple kallar den i Nätverksinställningarna), som annars kallas subnätsmask. Om du har 255.255.255.0, så måste alltså de 3 första delarna av din IP-adress vara samma på alla dina datorer, t.ex 192.168.24.x. Den sista som jag skrev som x här måste vara unik inom subnätet, dvs inte fler än EN enhet får ha samma nummer.

 

Om trafiken hade passrat en router, så hade kanske din server haft IP 192.168.1.1, medan din iBokk hade haft IP 192.168.89.1. Då hamnar de i olika subnät (varsitt LAN) och då *måste* trafiken passera en router för att de ska kunna kommunicera med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kablarna mellan router och router har kontakter monterade av montör och är testade av montören. det är allt jag vet

 

 

de korta kablarna mellan routrar och datorer är nyinköpta kablar med gjutna (alltså fabriksmonterade-gjutna) kontakter

 

 

den andra av montör monterade kabeln används för tillfället inte... utan bara den helt nymonterade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de korta kablarna mellan routrar och datorer är nyinköpta kablar med gjutna (alltså fabriksmonterade-gjutna) kontakter

367836[/snapback]

Okej! Du har redan testat med olika kablar mellan iBook och R1, så testa med en annan kabel mellan servern och R2 också. Att de är fabriksmonterade är ingen garanti. Det kan finnas måndagsexemplar även av så enkla saker som nätverkskablar.

 

Kolla också vad du har för nätverksinställningar på de två maskinerna. Får de båda sin IP-adress från routern, med DHCP, eller har du fasta IP-adresser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dhcp

 

 

 

jag har testat med en annan kabel men med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dhcp

jag har testat med en annan kabel men med samma resultat.

367841[/snapback]

Både mellan iBooken och R1, samt mellan servern och R2? Det räcker inte med att testa att byta ut bara den ena kabeln.

 

Kolla också att båda dina datorer verkligen har fått en IP-adress, och eftersom du kör med DHCP så kan ju adresserna ändras om du har otur. Det är ju inte så bra om servern helt plötsligt får en ny IP-adress, eftersom det kan bli svårt att komma åt den då.

 

Du kan också köra programmet Kataloginställning, som finns i Verktygsmappen. Där klickar du på SMB/CIFS, och sedan på knappen "Ställ in…". Skriv in samma namn på arbetsgrupp som du har på din server. Om du dessutom kör WINS-server, så skriver du in den också. Om du inte vet vad WINS-server innebär, så har du det förmodligen inte konfigurerat på din server heller, och då behöver du inte bry dig om detta. Men arbetsgruppen är det bra om du ställer in i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kanske jag har läst fel men, det är skillnad på Mbit och Mbyte vilket gör att den högsta teoretiska hastigheten på 100Mbit är ca 10Mbyte/sek så jag förstår inte problemet..

 

NU kan jag ha missat massa i texten som redan har sagt detta, då kan ni bara strunta i vad jag har sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

överför jag en fil går det som snabbast 7Mbit/sek

367655[/snapback]

Han skrev att det gick som snabbast med ca 7 Mbit/s, inte 7 MB/s

 

I och för sig så kan ju han ha läst 7MB/s och tolkat det som 7Mb/s, så du har i alla fall en poäng.

Jag har bara utgått från det han skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
nu kanske jag har läst fel men, det är skillnad på Mbit och Mbyte vilket gör att den högsta teoretiska hastigheten på 100Mbit är ca 10Mbyte/sek så jag förstår inte problemet..

 

NU kan jag ha missat massa i texten som redan har sagt detta, då kan ni bara strunta i vad jag har sagt...

367868[/snapback]

 

Nja, sinnjacka skriver ju i första inlägget att han bara kommer upp i 7 Mbit i sekunden.

Vilket i praktiken borde rendera cirka 875 kbytes/sek filöverföring (minus all metatrafik, dvs den trafik kontrollerar paketen osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Kolla också vad du har för nätverksinställningar på de två maskinerna. Får de båda sin IP-adress från routern, med DHCP, eller har du fasta IP-adresser?

367840[/snapback]

 

Du har väl inte dhcp-server igång i båda routrarna? Det borde ju kunna ställa till en del problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte dhcp-server igång i båda routrarna? Det borde ju kunna ställa till en del problem...

367914[/snapback]

Där sa du något. Den tanken slog mig faktiskt aldrig inatt, trots att jag borde ha tänkt på det. Han använder ju dessutom den ena bara som switch och trådlös basstation. Han skulle kunnat ha en switch + en accesspunkt istället. Det är lättare att det blir strul om man har flera routrar, om man inte verkligen vet vad man gör.

 

sinnjacka: Om det är som iMatte skriver, att båda dina routrar delar ut IP-adresser via DHCP, så är det ett stort problem. Stäng av DHCP på router R2, som INTE är kopplad till modemet. Om det är möjligt så konfigurera om den som brygga istället, dvs stäng av NAT i den, och låt den bara släppa igenom trafiken från WAN-porten till LAN-portarna, och så kopplar du dess WAN-port till en LAN-port på router R1.

 

Där har nog iMatte hittat problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte dhcp-server igång i båda routrarna? Det borde ju kunna ställa till en del problem...

367914[/snapback]

 

nej DHCP är inaktiverat på router två.

 

jag börjar rådna lite grann nu :blushing: eftersom jag kanske varit ute och cycklat rätt ordentligt

 

det gäller alltså Mbit Mbyte frågan...

 

jag har gått efter detta och tolkat det som Mbit när det själva verket är Mbyte

 

 

i såna fall ska jag gräva ner mig och försvinna för alltid :cry:

post-8735-1151839527.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej DHCP är inaktiverat på router två.

 

jag börjar rådna lite grann nu :blushing:  eftersom jag kanske varit ute och cycklat rätt ordentligt

 

det gäller alltså Mbit Mbyte frågan...

 

jag har gått efter detta och tolkat det som Mbit när det själva verket är Mbyte

i såna fall ska jag gräva ner mig och försvinna för alltid :cry:

368011[/snapback]

 

 

fast jag är alltså inte säker... kolla på bilden är ni snälla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program som visar de siffrorna? Det är ju bara 228 Bytes/s momentant, och som mest 8 kBytes/s. Vad är det du överför, och hur lång tid tog överföringen?

 

Det bästa är ju att ta en hyfsat stor fil, säg ett par hundra MB, och klocka hur lång tid det tar, och sedan kan man ju räkna ut hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vill inte lägga mig i, vi är säkra på att det är 7,2 megabit per sekund och inte 7,2 megabyte per sekund vilket vore en rimlig överföringshastighet på 100 mbit kanske med lite "skit" emellan.

Som föregående postare säger ta en hyfst stor fil och kolla tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program som visar de siffrorna? Det är ju bara  228 Bytes/s momentant, och som mest 8 kBytes/s. Vad är det du överför, och hur lång tid tog överföringen?

 

Det bästa är ju att ta en hyfsat stor fil, säg ett par hundra MB, och klocka hur lång tid det tar, och sedan kan man ju räkna ut hastigheten.

368050[/snapback]

 

 

bilden är från "streamwatcher" och bilden är tagen vid ingen överföring alls, när jag mätte så flyttade jag en 3gig stor skivavbild

 

 

och jag är inte säker på om det är Mbit eller Mbyte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag är inte säker på om det är Mbit eller Mbyte...

368069[/snapback]

Det står B respektive kB i rutorna, och det är alltså inte ens uppe i 100 kbit/s.

 

En byte är 8 bitar, och 8kB (kilobyte)/s blir då 64kbit/s, sedan tar ju protokoll en del också. Det är ju en del extra bitar som ska överföras, såsom synk och checksummor och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står B respektive kB i rutorna, och det är alltså inte ens uppe i 100 kbit/s.

368073[/snapback]

 

jag tog skärmavbilden utan att jag överförde någon stor fil samtidigt, så tänk inte på siffrorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då vi ska tänka på? Du bad oss ju kolla bilden, och siffrorna är väl det enda som kan vara intressant, om du inte vill ha kommentarer om den randiga bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då vi ska tänka på? Du bad oss ju kolla bilden, och siffrorna är väl det enda som kan vara intressant, om du inte vill ha kommentarer om den randiga bakgrunden.

368082[/snapback]

 

 

nej jag tänkte att bokstäverna skulle utvisa om det är Mbit eller Mbyte, men strunt sammma

 

 

 

såhär ser det ut när jag överför en 3gig stor sivavbild:

post-8735-1151846555.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står det 68.9 kB (kilo bytes alltså, stort B = Bytes, litet b = bits). 68.9 multiplicerat med 8 (bitar per byte) = 551 kbit/s, så det låter ännu värre än det du först beskrev. Frågan är om det stämmer.

Hur lång tid tog överföringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står det 68.9 kB (kilo bytes alltså, stort B = Bytes, litet b = bits). 68.9 multiplicerat med 8 (bitar per byte) = 551 kbit/s, så det låter ännu värre än det du först beskrev. Frågan är om det stämmer.

Hur lång tid tog överföringen?

368097[/snapback]

 

enligt överförningsrutan 5 minuter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...