Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur snabbt är ethernet?


sinnjacka

Rekommendera Poster

jag använder trådat nätverk när jag överför filer från min windows server och min iBook, mellan har jag två stycken linksys WRT54G routrar.

 

överför jag en fil går det som snabbast 7Mbit/sek jag trodde att standard ethernet i alla fall gick upp i 100 och i gigabit-ethernet 1000 men futtiga 7 det trodde jag inte.. :cry:

 

 

hur ligger det till egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Vad är det för hastighet på routrarna då? Det kanske bara är 10Mbit/s-routrar?

Eller så kanske de bara kör i halv duplex. Annars kanske det är något konfigurationsfel.

 

[edit]

 

Kollade upp routern, och den ska ju klara 54Mbit/s trådlöst, så det än knappast ngon gammal 10Mbit/s router. Kör du trådlöst mellan routrarna, eller är det kabel mellan?

 

Är du säker på att trafiken verkligen går via kabeln, så att inte konfigurationen är så att den går trådlöst, trots att det finns en kabel mellan. Det kan ju vara så att du kopplat ihop dem fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte misstar mig så går inte nätverket snabbare än den slöaste inkopplade enheten. Om det finns en dator som kör på 10mbit så hjälper det inte det minsta att du har 1000mbit på din dator. Om en router kör på 100mbit kan du inte heller få högre än detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte misstar mig så går inte nätverket snabbare än den slöaste inkopplade enheten. Om det finns en dator som kör på 10mbit så hjälper det inte det minsta att du har 1000mbit på din dator. Om en router kör på 100mbit kan du inte heller få högre än detta.

367658[/snapback]

 

Så - om jag pluggar in en gammal burk från 80-talet med 10MBit-kort på t.ex. Vattenfall där 700 pers sitter vid sina datorer - så sänker jag nätet till 10MBit?! Nej, tror inte det :-D Riktigt så primitivt tror jag intr det funkar - och detta säger jag trots att jag aldrig hållit på med nätverk och är novis. Jag kör med vanligt förnuft i denna fråga ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag är lite osäker på den biten. Men om du det finns nån router i systemet som kör på 100mbit så lär det ju i alla fall dra ner trafiken till 100mbit oavsett vad man själv har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så - om jag pluggar in en gammal burk från 80-talet med 10MBit-kort på t.ex. Vattenfall där 700 pers sitter vid sina datorer - så sänker jag nätet till 10MBit?!

367660[/snapback]

Ni har rätt båda två! Man sänker inte hela nätverket, men man får inte heller mer än 10 Mbit/s till och från den långsammaste maskinen, vilket nog var det som föregående postar menade.

 

Den ursprunliga frågeställaren hade ju bara två maskiner, och fick inte mer än 7 Mbit/s, och om något i den kedjan kör med låg hastighet, så blir det den lägsta hastigheten som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hastighet på routrarna då? Det kanske bara är 10Mbit/s-routrar?

Eller så kanske de bara kör i halv duplex. Annars kanske det är något konfigurationsfel.

 

[edit]

 

Kollade upp routern, och den ska ju klara 54Mbit/s trådlöst, så det än knappast ngon gammal 10Mbit/s router. Kör du trådlöst mellan routrarna, eller är det kabel mellan?

 

Är du säker på att trafiken verkligen går via kabeln, så att inte konfigurationen är så att den går trådlöst, trots att det finns en kabel mellan. Det kan ju vara så att du kopplat ihop dem fel.

367656[/snapback]

 

 

nej det finnns ingen möjlighet att viss trafik går trådlöst för servern saknas WLAN och ibooken har det inaktiverat vid filöverföringar. jag har cat 5 kabel emellan dem på ca 40 meter. jag har kopplat från en ehternetport till en annan ethernetport (på routatrarna) sedan så kör jag med rak kabel men det ska väl inte spela någon roll i dagsläget??

 

vad är halv duplex och vilka konfigurationsfel tänker du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det finnns ingen möjlighet att viss trafik går trådlöst för servern saknas WLAN och ibooken har det inaktiverat vid filöverföringar. jag har cat 5 kabel emellan dem på ca 40 meter. jag har kopplat från en ehternetport till en annan ethernetport (på routatrarna) sedan så kör jag med rak kabel men det ska väl inte spela någon roll i dagsläget??

 

vad är halv duplex och vilka konfigurationsfel tänker du på?

367670[/snapback]

Nu är jag inte med!?!?!?

 

Du skriver att det saknas WLAN på servern, men vad jag har förstått så har du servern kopplad till en trådlös router, och din iBook kopplad till en annan likadan trådlös router, eller?

 

Då kan det ju vara så att trafiken går trådlöst mellan dessa routrar. Du ska ha raka kablar mellan dator och router, och en korsad mellan routrarna, om du inte har en uplinkport förstås.

 

Om du kör en rak kabel mellan två routrar utan uplink-portat, så är det inte säkert att det fungerar, Då kan ju trafiken ta den enda framkomliga vägen, via det trådlösa. Om du kör med en rak kabel mellan routrarna, så måste minst en av dem ha stöd för MDI/MDX (dvs automatisk avkänning av om det är rak eller korsad kabel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte med!?!?!?

 

Du skriver att det saknas WLAN på servern, men vad jag har förstått så har du servern kopplad till en trådlös router, och din iBook kopplad till en annan likadan trådlös router, eller?

 

Då kan det ju vara så att trafiken går trådlöst mellan dessa routrar. Du ska ha raka kablar mellan dator och router, och en korsad mellan routrarna, om du inte har en uplinkport förstås.

 

Om du kör en rak kabel mellan två routrar utan uplink-portat, så är det inte säkert att det fungerar, Då kan ju trafiken ta den enda framkomliga vägen, via det trådlösa. Om du kör med en rak kabel mellan routrarna, så måste minst en av dem ha stöd för MDI/MDX (dvs automatisk avkänning av om det är rak eller korsad kabel).

367672[/snapback]

 

det finns inget wlan på servern utan den är kopplad från nätverkskortet (som jag vet klarar 100 mbit)till en ehternetport på routern och från en annan ehternetport går en kabel till ethternetporten på andra routern och vidare från en annan ethernet port på routern en kabel till ibooken. nu blev det riktigt rörigt men på mina routrar finns fyra ehternet portar och routrarna är kaskadkopplande (alltså ehternetport till ethernetport)

 

 

kan inte de flesta nya nätverksprodukter känna av om det är rak eller korsad kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte de flesta nya nätverksprodukter känna av om det är rak eller korsad kabel?

367675[/snapback]

Nej!

Alla Macar gör det sedan flera år tillbaks, men det är inte så många routrar som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då byter jag till korsad direkt och ser om det blir nån skillnad..

 

 

 

 

 

ingen skillnad.

 

 

 

aha vad ska jag testa nu då?

 

jag kanske ska tillägga att jag ansluter med smb-cifs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag ställt hastigheten på nätverkskortet i servern från atomatisk till "100 full duplex"

 

men fortfarande ingen skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du testa att koppla båda datorerna till samma router, eller ännu bättre om du kan testa att koppla ihop datorerna direkt med en korsad kabel?

 

Iofs kanske du måste koppla ner från internet en stund, men då kan vi i alla fall utesluta tt det kan vara något med routrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
jag har cat 5 kabel emellan dem på ca 40 meter. jag har kopplat från en ehternetport till en annan ethernetport (på routatrarna) sedan så kör jag med rak kabel men det ska väl inte spela någon roll i dagsläget?

367670[/snapback]

 

Vad är det för kabel du har? Om det är 40 meter kabel torde det knappast vara en "köpekabel" med gjutna kontakter, eller? I så fall kan kabeln, dragningen eller kontakteringen vara problemet. Det finns en standard för hur Cat5-kabel ska installeras - allt som avviker från den drar ned hastigheten i nätverket. Det kan handla om skarpa veck, att kabeln kläms av uppspikningen, att trådparen är uppsplittade mer än 13 mm vid kontakterna, störningar längs vägen (av elkabel, magnetfält etc), dåligt eller felaktigt kontakterade RJ-45:or, skarvningar etc. Väldigt vanligt är att kontakteringen slitits lite när man vickat eller dragit i kontakterna. Allt sånt tillsammans kan dra ned hastigheten betydligt i nätverket.

 

En annan tänkbar anledning är att du inte öppnat/vidarebefodrat rätt portar i båda routrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 40 meter kabel torde det knappast vara en "köpekabel" med gjutna kontakter, eller? anledning är att du inte öppnat/vidarebefodrat rätt portar i båda routrarna.

367742[/snapback]

Oj! Det där med att det var 40 meter kabel mellan missade jag helt. iMatte har så rätt i det han skriver. För att kabeln ska uppfylla kraven för Cat-5, så måste man vara mycket noggrann. T.ex ska kabel vara tvinnad så långt som möjligt, ända fram till kontaktdonen. I övrigt se iMattes inlägg, vad gäller klämd kabel med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installationen är genomförd (igår) av en legitimerad nätverks och larmmontör, testen (som utfördes av montören) visade att allt var ok. dessutom har jag en annan liknande kabeldragning av en annan montör ett annat fabrikat på kabel och en annan längd, och där blir resultatet exakt samma. det verkar stanna på 7,2 Mbit som snabbast...

 

 

eftersom routrarna emellan sig utgör ett NAT så krävs väl ingen koppling av portar, det är väl bara mot WAN det behövs?

 

till exempel fungerar remotedesktop inuti nätverket utan port-koppling men om man vill ansluta från en annan plats måste porten vara öppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installationen är genomförd (igår) av en legitimerad nätverks och larmmontör, testen (som utfördes av montören) visade att allt var ok. dessutom har jag en annan liknande kabeldragning av en annan montör ett annat fabrikat på kabel och en annan längd, och där blir resultatet exakt samma. det verkar stanna på 7,2 Mbit som snabbast...

Okej! Då är det förmodligen något konfigurationsfel.

 

eftersom routrarna emellan sig utgör ett NAT så krävs väl ingen koppling av portar, det är väl bara mot WAN det behövs?

367819[/snapback]

Hur är routrarna hopkopplade? Har du kopplat WAN-porten på den ena till en vanlig på på LAN-sidan på den andra?

 

I exemplet nedan så kallar jag dina routrar för R1 och R2. Jag utgår från att WAN-porten på antingen R1, eller R2 är kopplad till ett bredbandsmodem. I mitt exmpel så är det R1, som är kopplad mot modemet. Är det WAN-porten på R2 som är kopplad till en LAN-port på R1, eller är det en LAN-port på R2, som är kopplad med en LAN-port på R1?

 

Varför har du förresten två routrar? Vore det inte enklare att bara ha EN router, och sedan koppla båda dina datorer till den, eller möjligen en switch istället för router nummer 2?


Server - R1 - R2 - iBook
                |
modem (kopplad till WAN-porten på router R1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

routrarna är kaskadkopplade vilket innebär att de är anslutna via lanportar, annars kan man inte dela filer inom nätverket. och ja du har rätt wanporten på R1 är kopplad mot modemet.

 

 

det ser ut så här:

 

 

Server - R2 - R1 - iBook

.....................|-(det funkade inte för mig utan punkter)

modem (kopplad till WAN-porten på router R1)

 

 

och jag har två routrar för att kunna ansluta till nätverket på två olika platser, min atelje och min lägenhet. och för att dela bredband såklart. dessutom visade sig fildenling funkltionen riktigt användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag har två routrar för att kunna ansluta till nätverket på två olika platser, min atelje och min lägenhet. och för att dela bredband såklart. dessutom visade sig fildenling funkltionen riktigt användbar.

367821[/snapback]

Med andra ord så fungerar router R2 endast som switch, eftersom du alltså inte använder WAN-porten alls på den. Ingen trafik passerar alltså routern R2, utan bara från en port till en annan i den inbyggda switchen. Kör du trådlöst från din iBook mot R2, eller är den inkopplad med kabel mot R2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja fast tvärt om (kolla på schemat igen) när jag kör trådlöst blir aldrig hastigheten högre än 2-3 Mbit/sek utan jag körde med kabel mot ibooken (alltså hela förbindelsen är trådad) när jag kom upp i 7,2Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server - R2 - R1 - iBook

.....................|-(det funkade inte för mig utan punkter)

367821[/snapback]

Det var därför jag la det i ett CODE-block, eftersom alla överflödiga mellanslag (fler än ett i följd) automatisk tas bort av alla webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kolla på schemat igen)

367823[/snapback]

Sorry! Jag såg inte att du hade bytt plats på R1 och R2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var kan det vara fel???? jag blir galen, jag har testat att köra bara en router (koppla direkt till nummer två alltså) och det blir samma sak?? jag begriper inte var felet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det router R2? Är både servern och router R1 kopplade till varsin LAN-port, och inget kopplat till WAN-porten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...