Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk låter roligt


thegrange

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Ha- ha! :D

 

 

Angående thegranges ursprungliga fråga. Ljudet kan komma från ett relä inuti hårddisken och för att tala klarspråk: mysko och höga ljud i hårddiskar som inte varit där tidigare är aldrig ett bra tecken. :(

 

Felmeddelenade du fick från Apples testskiva har med den egna testprogramvaran att göra och inte något med vad den testar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha- ha!  :D

Angående thegranges ursprungliga fråga. Ljudet kan komma från ett relä inuti hårddisken och för att tala klarspråk: mysko och höga ljud i hårddiskar som inte varit där tidigare är aldrig ett bra tecken. :(

 

Felmeddelenade du fick från Apples testskiva har med den egna testprogramvaran att göra och inte något med vad den testar.

 

//Thomas

368163[/snapback]

 

thx buddy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat som support- och helpdesktekniker för Mac från -89 till ca -99.

Vi hade ca 1300 macar, alla med hårddisk! Sen blev det tyvärr pece som gällde!  :cry:

 

Jag har även jobbat som konstruktör med utveckling av stora elmotorer samt med utveckling av robotar! Däri ha ingått användande av grovplåt, så jag är väl hemma i hur sådan bearbetas! Det är liksom inte bågfil och handborrmaskin som gäller där!!! Dvs inget hempul!

 

Att låta tillverka dina plåtar kostar mer än vad en sprillans hårddisk kostar.

Med 30-mm plåt täckande en normal hårddisk har du alltså slängt in ytterligare ca 8kg i din Mac!

Allt detta för att slippa höra lite oljud från en kanske rasande hårddisk!

Men, med dessa kraftiga sköldar har hårddisken blivit nästan skottsäker, helt skottsäker blir den om du även täcker in gavlar och långsidor på samma sätt!

Sammanfattningsvis, i klartext, ditt förslag är det mest korkade jag någonsin stött/bankat på!!

 

Att "banka" på grejer gäller inom alla områden! En strejkande hårddisk som inte spinner igång utan bara klunkar från läsarmen kan med lite tur fås att spinna igång med lite lagom milt våld! Har inte räknat på hur många jag dragit igång på det sättet, men över hundratalet är nog inte fel!

Men, här kommer den riktiga poängen, en hårddisk som börjar låta onormal är onormal och bör skyndsammast bytas!!! Att klä in den med järntackor är ett strutsförfarande!!

 

Ketchupflaskor är ytterligare  trilskande produkter som endast fungerar med bankande!

Kolen i min bils kupéfläkt är nästan slut och kärvar!! Banka banka så funkar det ett tag till!

Min förra CRT-skärm fick ett förlängt liv genom att bankas igång!!

Min gamla rullbandspelare kärvar både på mekanik och glappande pottar! Banka!!

 

Vill du ha fler exempel?

367899[/snapback]

 

Nu vill vi VÄLDIGT gärna hör hur du gör med frun när hon krånglar............ !!! :w00t::lol::lol: ( Så skjut mig då för OT! Men jag kunde inte låta bli............)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hört talas om spamking ( <- medveten felstavning, med tanke på alla minderåriga på detta forum).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om vikten av backup. Jag har själv kört utan i flera år, pga ekonomiska skäl. Jag har helt enkelt inte haft råd att skaffa en hårddisk.

 

Av ekonomiska skäl!?!? En liten HD kostar nästan gratis! Du är lat pojkvasker!! :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja! Snarare min ekonomi som har varit katastrofal, men nu är det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja! Snarare min ekonomi som har varit katastrofal, men nu är det bättre.

368399[/snapback]

 

Då har man inte råd med dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min grannfru brukar hänga upp sig ibland, en spark på smalbenet kanske kunde få tyst på henne.. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fantasin bara fortsätter att flöda här :)

 

Positivt överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte förrän nu i början av detta år. Då försvann pricken hos UC, så nu är jag kreditvärdig igen. Skulderna är borta sedan tre år tillbaks, men det tar ju ett tag innan UC plockar bort anmärkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fantasin bara fortsätter att flöda här

 

Positivt överraskad.

 

Hrrrmmmllllllll...... flåt.... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fantasin bara fortsätter att flöda här :)

 

Positivt överraskad.

368406[/snapback]

Ja, vi är lika hopplösa som benlösa grodor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte förrän nu i början av detta år. Då försvann pricken hos UC, så nu är jag kreditvärdig igen. Skulderna är borta sedan tre år tillbaks, men det tar ju ett tag innan UC plockar bort anmärkningen.

368408[/snapback]

 

Har man råd med dator har man råd med backupdisk. Basta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag ju inte en disk längre. Jag använder mest min PB, och backupar mot min G5'a. Det andra som ligger på G5'an är sådant jag kan installera om, eller avvara.

Så småningom blir det en extern backup till den också, då jag har planerat att ha den som server lite längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Jag brukar också hänga upp mej ibland. Inte så ofta nuförtiden, dessbättre.

Bankar i förekommande fall skallen mot väggen några gånger och sen är det bra igen. Brukar räcka något år eller så. Inget tickande eller klonkande ljud efteråt. Det anmärkningsvärda skulle väl kanske vara att det ljud som hörs inuti, har fått en annan, lite dovare klang, liksom.

En alternativbehandlig är att rulla ihop sej i fosterställning på golvet, men funkar bara sådär pga tilltagande ryggstelhet.

 

Obs, båda metoderna har positiva effekter endast vid självbehandling.

Om någon annan står för behandlingen, brukar effekten bli den motsatta.

Testa gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch
Har man råd med dator har man råd med backupdisk. Basta.

368413[/snapback]

 

Inte om man lagt sina sista slantar på datorn.

Det är inte direkt gratis heller att ha den igång, vilket man i bästa fall har haft i åtanke när man tömde fickorna. Såvida inte någon annan betalar. Själv kan man vara igång ett bra tag på nudlar och vatten, men datorer mår inte så bra av den sortens diet. Vem tänker på backupdisk i såna lägen?

Det finns såklart ännu värre scenarion också, t ex när man själv är back, upp över öronen. Fast hur det känns, det vet jag ingenting om. Har aldrig prövat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill vi VÄLDIGT gärna hör hur du gör med frun när hon krånglar............  !!! :w00t:  :lol:  :lol:  ( Så skjut mig då för OT! Men jag kunde inte låta bli............)

368395[/snapback]

 

Frun skilde jag mig från för 12 år sen, utan en enda bankning!

Enkelt uttryckt, jag är lyckligt skild! B)

Roligare att gå och banka för sig själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...