Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk låter roligt


thegrange

Rekommendera Poster

Tja!

 

Min hårddisk gör ett "roligt" läte då och då, inget jag är direkt van vid...

 

Tror iofs att den gjort så länge men...;

 

i alla fall så låter det som om man typ skulle slå en penna mot skrivbordet fast lite mer metalliskt.

 

Det urskiljer sig väl från hårddiskens andra ljud den har för sig, och även ljud som inte är direkt konstanta...

 

Men datorn beteer sig inte direkt som om något vore fel med läsarmen etc...

 

Den som känner sig "berörd" hajar; någon som har en idé?

 

Jag undrar nog mest om det finns något bra program som checkar om disken är paj.

 

Det enda jag har kört såhär långt är DiskWarrior, som jag inte vet exakt vad den kontrollerar, utöver systemreparationer.

 

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applefritter beskrev nått liknande som du säger och då skulle man "klämma"

ihop den!?

 

Typ två stycken tjocka plåtar med minst sex bulthål som drogs åt korsvis,

så slutade "oljudet" ett tag i alla fall.

 

Dessa plåtar var ca 20-30 milimeter tjoka och täckte HDD och mer för bultarnas

skull.

 

OBS! har inte gjort detta själv, fast det blir nog snart,för jag har en SCSI-HDD

på 1GB modell STOR! ca 3 kilo som låter mycket illa, peppar, peppar har ej rasat än.

 

OBS! sitter ute och tittar på fotboll så du får vänta på savr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad visar S.M.A.R.T i Skivverktyg?

 

Om jag var som du skulle jag skyndsamt ta backup.

Har du ingen extern disk så införskaffa det snarast om du har saker på hårddisken du är rädd om.

Använd inte datorn innan det är gjort, stäng bara inte av den, utan bara låt gå i vila

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applefritter beskrev nått liknande som du säger och då skulle man "klämma"

ihop den!?

 

Typ två stycken tjocka plåtar med minst sex bulthål som drogs åt korsvis,

så slutade "oljudet" ett tag i alla fall.

 

Dessa plåtar var ca 20-30 milimeter tjoka och täckte HDD och mer för bultarnas

skull.

 

OBS! har inte gjort detta själv, fast det blir nog snart,för jag har en SCSI-HDD

på 1GB modell STOR! ca 3 kilo som låter mycket illa, peppar, peppar har ej rasat än.

 

OBS! sitter ute och tittar på fotboll så du får vänta på savr!

367640[/snapback]

 

Är du riktigt nykter? :blink:

 

Varför inte bara borra ett hål rakt igenom HD´n, förslagsvis D=13 och dra ihop med en M12 och stora brickor? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar S.M.A.R.T i Skivverktyg?

 

Om jag var som du skulle jag skyndsamt ta backup.

Har du ingen extern disk så införskaffa det snarast om du har saker på hårddisken du är rädd om.

Använd inte datorn innan det är gjort, stäng bara inte av den, utan bara låt gå i vila

367642[/snapback]

 

Står kontrollerad.

 

Nån gång "klonkar" det till. Man får en känsla av att det kan vara skumt, samtidigt som det kanske inte är det.

 

Rätt udda i alla fall.

 

Har en extern disk, så den biten är lugn...

 

udda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu vet jag inte hur pass gammal din dator är, men de senaste 5 åren har Apple skickat med en skiva, Apple Hardware Test tror jag den heter, (sitter utomhus med iBooken just nu)

 

Den ska du köra. Har du fått din installationsskiva levererad som DVD brukar Hardware testet ligga på samma skiva som Systemet, man får hålla ner alt-tangenten vid uppstart så kan man välja HardWare Test

 

edit:

ser nu att du har en iBook G4, och den är så pass ny att du bör ha fått med Hardwaretest :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur pass gammal din dator är, men de senaste 5 åren har Apple skickat med en skiva, Apple Hardware Test  tror jag den heter, (sitter utomhus med iBooken just nu)

 

Den ska du köra. Har du fått din installationsskiva levererad som DVD brukar Hardware testet ligga på samma skiva som Systemet, man får hålla ner alt-tangenten vid uppstart så kan man välja HardWare Test

 

edit:

ser nu att du har en iBook G4, och den är så pass ny att du bör ha fått med Hardwaretest  :ThumbsUp:

367683[/snapback]

 

Tack mannen (ett antagande, står kung inte drottning) !!! Hade en sån skiva utan att veta om det, har grävt fram den nu.

 

Ska köra den direkt.

 

Tack igen.

 

I'll be back!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där dog entusiasmen.

 

när jag startar hardware test säger den bland andra saker:

 

Script error:103

 

Warning! Memory leaks

 

Reboot to re-initialize the heap.

 

WOW - Jag är verkligen inte happy nu. Inte för att jag vet vad detta betyder, men det är ju förmodligen sämre än bra.

 

any ideas?

 

Kanske lägger jag mig o deppar en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

:( Lät inte bra, kan inte ge dig några råd heller...

 

Verkar vara flera fel...

Har du startat från installationsskivan och använt Slivverktyg där. Kört Reparera Skiva.

Nu fixar ju inte det till hårdvarufel, men bör ge dig en vink ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det förut, men ska göra det igen...

 

Jaha det här var ju skumt, speciellt när man trodde att allting var kosher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Körde du det fördjupande testet eller körde du bara det lätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte.

 

måste isåfall kolla på det.

 

tack för att du uppmärksammade det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QUOTE(macwin @ 19:47, 2006-07-01)

Applefritter beskrev nått liknande som du säger och då skulle man "klämma"

ihop den!?

 

Typ två stycken tjocka plåtar med minst sex bulthål som drogs åt korsvis,

så slutade "oljudet" ett tag i alla fall.

 

Dessa plåtar var ca 20-30 milimeter tjoka och täckte HDD och mer för bultarnas

skull.

 

OBS! har inte gjort detta själv, fast det blir nog snart,för jag har en SCSI-HDD

på 1GB modell STOR! ca 3 kilo som låter mycket illa, peppar, peppar har ej rasat än.

 

OBS! sitter ute och tittar på fotboll så du får vänta på savr!

 

 

 

 

 

 

Är du riktigt nykter?

 

Varför inte bara borra ett hål rakt igenom HD´n, förslagsvis D=13 och dra ihop med en M12 och stora brickor?

 

 

 

--------------------

 

En äkta ingenjör tror bara på sånt som går att banka på!

 

Då undrar jag hur många macar har du BANKAT PÅ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då undrar jag hur många macar har du BANKAT PÅ?

367802[/snapback]

 

Jag har jobbat som support- och helpdesktekniker för Mac från -89 till ca -99.

Vi hade ca 1300 macar, alla med hårddisk! Sen blev det tyvärr pece som gällde! :cry:

 

Jag har även jobbat som konstruktör med utveckling av stora elmotorer samt med utveckling av robotar! Däri ha ingått användande av grovplåt, så jag är väl hemma i hur sådan bearbetas! Det är liksom inte bågfil och handborrmaskin som gäller där!!! Dvs inget hempul!

 

Att låta tillverka dina plåtar kostar mer än vad en sprillans hårddisk kostar.

Med 30-mm plåt täckande en normal hårddisk har du alltså slängt in ytterligare ca 8kg i din Mac!

Allt detta för att slippa höra lite oljud från en kanske rasande hårddisk!

Men, med dessa kraftiga sköldar har hårddisken blivit nästan skottsäker, helt skottsäker blir den om du även täcker in gavlar och långsidor på samma sätt!

Sammanfattningsvis, i klartext, ditt förslag är det mest korkade jag någonsin stött/bankat på!!

 

Att "banka" på grejer gäller inom alla områden! En strejkande hårddisk som inte spinner igång utan bara klunkar från läsarmen kan med lite tur fås att spinna igång med lite lagom milt våld! Har inte räknat på hur många jag dragit igång på det sättet, men över hundratalet är nog inte fel!

Men, här kommer den riktiga poängen, en hårddisk som börjar låta onormal är onormal och bör skyndsammast bytas!!! Att klä in den med järntackor är ett strutsförfarande!!

 

Ketchupflaskor är ytterligare trilskande produkter som endast fungerar med bankande!

Kolen i min bils kupéfläkt är nästan slut och kärvar!! Banka banka så funkar det ett tag till!

Min förra CRT-skärm fick ett förlängt liv genom att bankas igång!!

Min gamla rullbandspelare kärvar både på mekanik och glappande pottar! Banka!!

 

Vill du ha fler exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är bra Balooba, banka in lite vett i pojkarna :ThumbsUp:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag har jobbat som support- och helpdesktekniker för Mac från -89 till ca -99.

Vi hade ca 1300 macar, alla med hårddisk! Sen blev det tyvärr pece som gällde!  :cry:

 

Jag har även jobbat som konstruktör med utveckling av stora elmotorer samt med utveckling av robotar! Däri ha ingått användande av grovplåt, så jag är väl hemma i hur sådan bearbetas! Det är liksom inte bågfil och handborrmaskin som gäller där!!! Dvs inget hempul!

 

Att låta tillverka dina plåtar kostar mer än vad en sprillans hårddisk kostar.

Med 30-mm plåt täckande en normal hårddisk har du alltså slängt in ytterligare ca 8kg i din Mac!

Allt detta för att slippa höra lite oljud från en kanske rasande hårddisk!

Men, med dessa kraftiga sköldar har hårddisken blivit nästan skottsäker, helt skottsäker blir den om du även täcker in gavlar och långsidor på samma sätt!

Sammanfattningsvis, i klartext, ditt förslag är det mest korkade jag någonsin stött/bankat på!!

 

Att "banka" på grejer gäller inom alla områden! En strejkande hårddisk som inte spinner igång utan bara klunkar från läsarmen kan med lite tur fås att spinna igång med lite lagom milt våld! Har inte räknat på hur många jag dragit igång på det sättet, men över hundratalet är nog inte fel!

Men, här kommer den riktiga poängen, en hårddisk som börjar låta onormal är onormal och bör skyndsammast bytas!!! Att klä in den med järntackor är ett strutsförfarande!!

 

Ketchupflaskor är ytterligare  trilskande produkter som endast fungerar med bankande!

Kolen i min bils kupéfläkt är nästan slut och kärvar!! Banka banka så funkar det ett tag till!

Min förra CRT-skärm fick ett förlängt liv genom att bankas igång!!

Min gamla rullbandspelare kärvar både på mekanik och glappande pottar! Banka!!

 

Vill du ha fler exempel?

367899[/snapback]

 

Jag vill gärna ha fler exempel! Dina inlägg är ganska roliga när du kommer igång (och håller dig från politik, vill säga... ;) ) :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha fler exempel! Dina inlägg är ganska roliga när du kommer igång (och håller dig från politik, vill säga...  ;):ThumbsUp:

367904[/snapback]

 

Nja, jag tror nog jag fick fram det jag ville ha sagt!! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... fast när jag tänker efter, iMatte, kanske jag skulle banka in lite vett i skallen på dig?

Tror att du med lite borgerliga, vettigare värderingar nog skulle bli närmast perfekt!? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
.... fast när jag tänker efter, iMatte, kanske jag skulle banka in lite vett i skallen på dig?

Tror att du med lite borgerliga, vettigare värderingar nog skulle bli närmast perfekt!?  ;)

367908[/snapback]

 

Du skulle ju hålla dig från politik! Nu blev du jättetråkig! Jättetråkig!

 

(offtopic:// Att vara jättetråkig är ju normalt en stor belastning i olika sammanhang - folk avskyr jättetråkmånsar. Ett undantag verkar vara Folkpartiet. Med ledning av vilka personligheter som lyckas i karriären där, kan man dra slutsatsen att tråkighet är en av de högst prioriterade egenskaperna i den organisationen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

På söndagar ska vi vara snälla mot varann, annars skickar jag Maude Olofsson på er så hon får lugga er båda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På söndagar ska vi vara snälla mot varann, annars skickar jag Maude Olofsson på er så hon får lugga er båda

367920[/snapback]

 

Lugga mig, finns knappt något att lugga på mig, åtminstone inte på huve!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Lugga mig, finns knappt något att lugga på mig, åtminstone inte på huve!!

367927[/snapback]

 

Då får hon ta dig i örat ;)

För de lär väl inte ha trillat av än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar lika SJ, eller något liknande. Den har i alla fall spårat ur. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar lika SJ, eller något liknande. Den har i alla fall spårat ur. ;)

367930[/snapback]

 

Så sant som det är sagt, men ämnet är väl redan uttömt? Misstänker man en defekt hårddisk, blotta misstanken borde räcka, bör man byta ut den! De flesta av oss backar upp på endast en extern HD, vilket iofs är en viss säkerhet, men egentligen borde man varva backuper på två olika medier. All information som normalt ligger lagrat på en hårddisk representerar i nerlagda timmar åtskilligt mer än vad en ny kostar, alltså borde man inte tveka när något verkar fallera!

Disken kanske är hel, men om inte kan den tvärnita på en millisekund!

 

Snål spar och fan tar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om vikten av backup. Jag har själv kört utan i flera år, pga ekonomiska skäl. Jag har helt enkelt inte haft råd att skaffa en hårddisk. Pga av det så tappade jag bort 1.5GB mail för ett år sedan. Att låta bli att använda min dator var inget alternativ. Som tur var hade jag partitionerat min hårddisk, och hade min hemmapp på en annan partition än bootpartitionen. Så när det kraschade, så startade jag om datorn den hårda vägen, och loggade sedan in på mitt administratörskonto på bootpartitionen. Sedan använde jag terminalen för att fiska upp filerna från min vanliga hemmapp. Allt för att inte logga in, med risk för att skriva över de filer som försvann. På så sätt kunde jag nu, ett år senare, återvinna det mesta av de borttappade mailen.

 

Så det var inget dumt beslut att partitionera från början, även om detta inte var orsaken till att jag gjorde det egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...