Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10.4.7+10.2.8=inte sant


bjoernowitsch

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Sedan 10.4.7 kom ut, har jag haft diverse problem med min Mac:

1. Det går inte längre att rulla med hjulet på min Logitech TrackmanWheel.

2. Videofilmer inspelade med min Logitech Quickcam Pro 4000 i Quick Capture går inte att spela i QuickTime, trots den senaste uppdateringen. Det fungerade under 10.4.6.

3. För att försöka få hjulet på musen att fungera igen, installerade jag mitt gamla system, OS X 10.2.8, på en annan partition. Inte ens det fick liv i hjulet på musen. I går kväll kunde jag plötsligt inte starta den partitionen, utan blev tvungen att med skivverktyget på DVD:n till mitt OS X 10.4.3 Tiger ta bort allt innehåll och sedan avsluta, välja 10.4.7 som startvolym för att få i gång systemet igen.

 

Nu använder jag Camino som webbläsare, och just nu medan jag skriver, blinkar musmarkören hela tiden. Min Mac är alltså en gammal G4 med 450 MHz och numera 896 Mb RAM. I Mail har jag inte heller lyckats välja den signatur jag vill ha till min utgående e-post, så i stället får det bli Thunderbird. Om musen: är den för gammal för Tiger? Jag köpte den för snart tre år sedan. Drivrutinen till min mus från Logitech passar bara än så länge till Mac OS X 10.4.6. Nu har jag heller ingen chans att återgå till det tidigare systemet, och med det gamla kunde jag göra en backup, men det går inte med det nyaste. Ska det komma någon korrigering, så att systemet återgår till att fungera som när det gick som bäst? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gör en arkivera och installera av din ursprungliga 10.4.3-skiva så behåller du all användarinformation och inställningar sedan tidigare och får ett nytt fräsch system. Tanka därefter hem 10.4.6-uppdateringen och installera den.

 

http://www.apple.com/support/downloads/mac...omboforppc.html

 

Du måste nu installera om drivrutiner för dina tredjepartstillbehör men det är också allt som behövs installeras om.

 

Du kan också pröva att uppdatera direkt till 10.4.7 och Quicktime 7.1.2 och sedan installera drivrutinerna för dina tredjepartstillbehör. Det kan fungera lika bra.

 

Det som tar längst tid här är själva installationstugget. Din insats famför datorn bör inte ta lägre tid än en halvtimma.

 

Problem som dessa kan bero på krångel med den befintliga 10.4.6-installationen som fick 10.4.7-uppdateringen att bli aningens kaputt. Eller så beror det på drivrutinerna till Logitech-prylarna inte trivs med 10.4.7/Quicktime 7.1.2 så kolla om de blivit uppdaterade också.

 

Angående din 10.4.3-skiva. Om det är köpversionen med sin svarta DVD är den korrekt. Om det är en grå skiva 10.4.3 kopierad el. dyl. från en annan Mac riskerar sådana här problem att uppstå igen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack för ditt svar, Thomas!

Tyvärr hjälpte det inte. Men, jag har en fundering: sedan den inbyggda hårddisken kraschade, har jag använt en partition på min LaCie mini 160 Gb till mitt OS. Kan det vara den gamla hårddisken som spökar? Den sitter nämligen kvar inne i min Mac, även om den inte längre går att upptäcka vare sig med skivverktygen eller syns i Finder. Jag köpte mitt Tiger i svart kartong med stort grått X på Apple Center som drivs av MacSupport i Västerås, en auktoriserad Apple-handlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om din ursprungliga disk är trasig bör den definitivt plockas ur och helst ersättas med en ny. Upp till 120 GB kan du köra internt i din Powermac G4 utan besvär.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack för ditt svar!

Jo, jag misstänkte väl det, men min budget tillåter inte någon ny intern hårddisk förrän tidigast i augusti. Kommer min Mac att hålla ut till dess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
bjoernowitsch
Gör en arkivera och installera av din ursprungliga 10.4.3-skiva så behåller du all användarinformation och inställningar sedan tidigare och får ett nytt fräsch system. Tanka därefter hem 10.4.6-uppdateringen och installera den.

 

http://www.apple.com/support/downloads/mac...omboforppc.html

 

Du måste nu installera om drivrutiner för dina tredjepartstillbehör men det är också allt som behövs installeras om.

 

Du kan också pröva att uppdatera direkt till 10.4.7 och Quicktime 7.1.2 och sedan installera drivrutinerna för dina tredjepartstillbehör. Det kan fungera lika bra.

 

Det som tar längst tid här är själva installationstugget. Din insats famför datorn bör inte ta lägre tid än en halvtimma.

 

Problem som dessa kan bero på krångel med den befintliga 10.4.6-installationen som  fick 10.4.7-uppdateringen att bli aningens kaputt. Eller så beror det på drivrutinerna till Logitech-prylarna inte trivs med 10.4.7/Quicktime 7.1.2 så kolla om de blivit uppdaterade också.

 

Angående din 10.4.3-skiva. Om det är köpversionen med sin svarta DVD är den korrekt. Om det är en grå skiva 10.4.3 kopierad el. dyl. från en annan Mac riskerar sådana här problem att uppstå igen.

 

//Thomas

368135[/snapback]

 

Hej, Thomas!

Mina problem med Tiger har faktiskt löst sig. Egentligen är inte den gamla hårddisken något problem. Härom natten laddade jag ner 10.4.7-uppdateringen direkt från Apples hemsida. Det var inte combo, utan den här andra på 64 Mb. När det var klart, inträffade ett MIRAKEL! För första gången på en hel månad började hjulet på min Logitech Trackman Wheel fungera igen. Det har det gjort hela tiden sedan dess, i alla program där jag kan rulla med det. Ändå har jag bestämt mig för att skaffa ny intern hårddisk, och det blir en Maxtor Diamond Max, 80 Gb, 7200 rpm. Maxtor-hårddisken i datorn på mitt jobb har visat sig vara mycket hållbar.

Tyvärr har inte Logitech uppdaterat drivrutinen till min Quickcam Pro 4000, men, när jag får hem den nya hårddisken, skulle jag vilja ha både OS X Tiger och mitt gamla OS 9.2 installerade, eftersom webbkameran ska fungera i OS 9. Classic finns ju med i systeminställningarna också i mitt Tiger, så därför antar jag att det ska fungera. Går det, och i vilken ordning ska jag installera de olika systemen? Jag vill ha dem på var sin partition på den nya hårddisken. Redan nu har jag i ett annat forum under OS X fått tips om Carbon Copy Cloner, så nu finns det i mitt system. Jag vore tacksam om du kan svara. Jo, DVD:n med mitt Tiger är originalskivan från Apple. Den köpte jag på Apple Center, dvs MacSupport, i Västerås.

 

Med vänlig hälsning

Bjoernowitsch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska partitionera din hårddisk i 2 delar, så spelar det ingen roll i vilken ordning hur du ska installera Mac OS 9 och Mac OS X. Tänk bara på att Mac OS 9 inte behöver så stor plats.

 

CCC är bra, men jag råder dig att testa SuperDuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Skönt med lite positiva besked :) Tänk på att om du ska kunna starta datorn från OS 9 på den nya hårddisken måste du formatera hårddisken från en OS 9-skiva eller från en Panther-skiva där du specifikt "installer OS 9-drivrutiner". Med Tiger är inte det möjligt och då kan du bara köra Classic-läget och enda sättet att ändra detta är att formatera om disken på nytt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av någon särskild anledning du ska partitionera? Jag upplever inte att det finns någon anledning att göra det på Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Är det av någon särskild anledning du ska partitionera? Jag upplever inte att det finns någon anledning att göra det på Macen.

377015[/snapback]

 

Menar du att jag inte behöver partitionera den nya hårddisken, utan bara formatera den? Nästa gång jag använder min Mac blir förhoppningsvis i kväll, men eftersom jag har mitt Tiger på en extern LaCie mini FireWire-disk, ska jag låta det systemet stanna kvar på den och ha den nya disken till OS 9, eller ska jag klona över Tiger till den nya och sedan installera OS 9 på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom OS X tillåter dig att ha flera system parallellt på HD och en partitionering ställer oftast till med strul när man nått gränsen för den ena partitionen (om man inte har en riktigt stor HD) så har jag slutat med det. Jag hade knappt börjat heller.... jag har tre hårddiskar i stället.. det spelar ju ingen roll var du har systemet men lägg det på den snabbaste HD-n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Det som har hänt i dag är att jag har fått en ny intern hårddisk inmonterad. Jag har klonat mitt 10.4.7 från min FireWire-HD till den nya, en Maxtor, 80 Gb, med Carbon Copy Cloner. I ett annat forum fick jag tipset att använda Super Duper, för att det skulle vara bättre på något sätt. Eftersom jag klonade med CCC, fick jag inte veta på vilket sätt Super Duper var bättre, men nu har jag fått fram ett fungerande system på den nya hårddisken, ett 10.4.7, utan någonting annat. Alla filer följde med i kloningen, och jag kan starta systemet på den nya partitionen. Den gamla på FireWire-HD:n har jag rensat bort helt och har i stället fått ett betydligt större lagringsutrymme än jag hade förut. Nu vill jag lämna systemet i fred och inte utsätta det för några plågsamma experiment. Jag behöver använda det till så mycket saker, att det helt enkelt måste fungera nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :ThumbsUp:

Jag använder SuperDuper för att det "känns" mer användarvänligt.

Men har inget emot CCC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...