Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.plist


Mr_lulle

Rekommendera Poster

JJag undrar om det går att radera alla .plist filer utan att massor av saker blir fel.

Jag har ca 645st sådana filer och många som heter likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tappar alla inställningar har jag en känsla av.

Har bara 451 st i min mapp :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom heter likadant borde man väl kunna slänga den äldsta filen? Sen kan man ju också slänga filer som hör tilll program som man inte längre använder.

 

Men alla ska du inte slänga, då finns det ju inte ett program som har kvar sina inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Flera stycken kan inte heta likadant.

 

Det du riskerar är att du förlorar inställningarna i berörda program, som pocahontas säger. Släng inte plisterna, utan dra bara ut dem på skrivbordet och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen Johnsson

Korrupta plist-filer brukar kunna få datorn att agera minst sagt konstigt. Ganska svårt att ta reda på vilken fil som orsaker besväret. Tar man bort en plist-fil då skapas en ny automatiskt om jag inte minns helt tokigt. Blir väl någon form av standardinställningar för programmet då.

 

Programmet Preferential Treatment (http://homepage.mac.com/jonn8/as/html/pt.html) hjälper dig att söka upp, lista och radera korrupta inställningsfiler på både användar- och systemnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade progget och fick en del på listan. Men vågar man slänga dem? :cry:

post-363-1151767188_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "authenticatar" först, öppnar låset... så glider programmet igenom dem, har jag en känsla av... Men ni är experterna.

 

Tror bara den vill läsa filerna !

 

Vill verkligen INTE kaxa upp mig. Men jag tror inte att meningen är att man ska radera dem för att de hamnar på listan. Den kan bara inte läsa filerna utan att få klartecken = öppna låset.

 

Jag kör samma program och gör så. Funkar suveränt för mig.

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "authenticatar" först, öppnar låset... så glider programmet igenom dem, har jag en känsla av... Men ni är experterna.

 

Tror bara den vill läsa filerna !

 

Vill verkligen INTE kaxa upp mig. Men jag tror inte att meningen är att man ska radera dem för att de hamnar på listan. Den kan bara inte läsa filerna utan att få klartecken = öppna låset.

 

Mvh.

367608[/snapback]

 

Kollade en gång till och låste upp. Svopp sa det och det var klart. Inga fel funna......

post-363-1151767679_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Jag tror att om man slänger en .plist tillhörande ett program som för tillfället är öppet, skapar programmet i samma stund en ny .plist, identisk med den nyss slängda. På så sätt förlorar man inga egna inställningar. Jag har tillämpat detta några gånger och inte märkt av några konstigheter.

 

Särskilda program för plisthantering gör antagligen backup av inställningarna som finns i plistfilen innan den korrupta kasseras och ersätts med en ny. Har använt "Remove Corrupted Preferences" ("Verify Preferences" först) i MainMenu utan problem. Kan det vara så att programmet måste autenticeras just för att få tillgång till ägarens/användarens unika inställningar, bland annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "authenticatar" först, öppnar låset... så glider programmet igenom dem, har jag en känsla av... Men ni är experterna.

 

Tror bara den vill läsa filerna !

 

Vill verkligen INTE kaxa upp mig. Men jag tror inte att meningen är att man ska radera dem för att de hamnar på listan. Den kan bara inte läsa filerna utan att få klartecken = öppna låset.

 

Jag kör samma program och gör så. Funkar suveränt för mig.

 

Mvh.

367608[/snapback]

Du har alldeles rätt. Visst kan man få felmeddelanden om en fil verkligen är korrupt, och då gör man nog bäst i att slänga den filen. I exemplen i bildrutan så säger dock programmet att den inte kan läsa filer pga begränsad behörighet. Programmet säger alltså att det krävs administratörsbehörighet för att det ska kunna läsa filerna, så i detta fall har du helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...