Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur spela mini CD?

waterglobe

Recommended Posts

Gar precis fått tag i en kabel seriell till usb så att jag kan koppla in min gamla GPS Garmin 12 på macen för att tanka ner tracklog.

MEN. Mjukvaran som kom med kabeln (och som ska funka till mac) ligger på en sån där liten mini-CD. Hur katten spelar man upp en sådan i en platt iMac? Har försökt ploppa in den i CD-springan utan framgång. Behöver man någon sorts släde eller hur går det till?

Gar precis fått tag i en kabel seriell till usb så att jag kan koppla in min gamla GPS Garmin 12 på macen för att tanka ner tracklog.

MEN. Mjukvaran som kom med kabeln (och som ska funka till mac) ligger på en sån där liten mini-CD. Hur katten spelar man upp en sådan i en platt iMac? Har försökt ploppa in den i CD-springan utan framgång. Behöver man någon sorts släde eller hur går det till?

367190[/snapback]

Stoppa inte in den igen! Med lite otur så fastnar den och du får skicka iväg din dator.

OK, det ska jag inte göra. Finns det inget sätt att läsa den?

Vet faktiskt inte...men jag tror nästan man ska ha släde för att läsa dom där. Kan du inte ladda ner mjukvaran?

Har försökt hitta rätt drivrutin på nätet men inte lyckats än. Det är alltså inte drivrtutin till själva GPSen som verkar behövas, utan något som gör att macen känner igen att jag har kopplat in en GPS via seriell till USB-kabel.

Men som sagt, jag har ju drivrutin på CD-skivan - behöver bara kunna spela upp den i min mac.

Med extern CD/DVD drive med släde kan du läsa mini-CDn. Alternativt kan man kopiera mini-CDn till en normal CD på en annan dator med släde... B)

Så jag måste alltså använda en dator som har släde... Och det har ju ingen modern mac (i alla fall inte mina två).

Bläh.

Ska man behöva gå till någon kollega som använder PC?

Ursäkta grinigheten, tack för tips och råd, det är ju inte ert fel :-)

Har försökt hitta rätt drivrutin på nätet men inte lyckats än. Det är alltså inte drivrtutin till själva GPSen som verkar behövas, utan något som gör att macen känner igen att jag har kopplat in en GPS via seriell till USB-kabel.

Men som sagt, jag har ju drivrutin på CD-skivan - behöver bara kunna spela upp den i min mac.

367197[/snapback]

Är du säker på att Garmin stöder USB till Macen?

Garmin har väl utlovat att i slutet av detta år ge Macstöd!

waterglobe

Nej, Garmins egna proigram stödjer inte mac än men det är på väg.

Det jag vill använda är program som Flight tracks och downloadmytrack, som tagits fram just för att man ska kunna ladda ner gps-spår till macar också. Jag är skärmflygare och det hade varit kul att kunna se i Google earth var man flugit.

Hade jag haft en nyare gps med usb-koppling hade allt varit enklare, nu måste jag koppla in den via en seriell kabel, och det är där strulet börjar...

Dr Avalanche
Så jag måste alltså använda en dator som har släde... Och det har ju ingen modern mac (i alla fall inte mina två).

Bläh.

Ska man behöva gå till någon kollega som använder PC?

367213[/snapback]

Känner du ingen som har en Powermac av ngn sort ny eller gammal, de har släde! B)

Testa att gå förbi en Mac-återförsäljare, och fråga om du inte kan få fixa det på en av deras demo-ex av G5. Det är ju inte en piratkopia, eftersom du har originalskivan. Annars kan du kanske skriva ett mail till det företag som har gjort programmet, och fråga dem om inte de kan skicka en vanlig CD.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...