Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PM G4 gbit-ethernet vägrar sleep

zoi

Recommended Posts

Tjohej

Sedan uppdateringen till 10.4.7 så går min Powermac G4 med GB ethernet inte att sätta i sleep längre - hårddiskarna spinner ner, skärmen släcks men strömkällan snurrar fortfarande. Att väcka den går inte heller, troligtvis eftersom den inte kommit helt i sleep.

Hade samma problem tidigare med self-powered USB-hårddisk som vägrade att ta en paus i strömslukandet. Men nu har jag ju naturligtvis inte den ikopplad när jag försöker sätta datorn i sleep.

Har nån annan råkat ut för detta?

--

Martin

Känner inte igen detta, men många problem har uppstått med 10.4.7 om du läser våra andra trådar.

marcushedenstrom

Har du extra PCI-kort?

Vissa stöder inte Deep sleep, och det kan ibland även hänga på att ha rätt drivrutin.

Har du extra PCI-kort?

Vissa stöder inte Deep sleep, och det kan ibland även hänga på att ha rätt drivrutin.

367131[/snapback]

Har faktiskt ett PCI-kort med fyra USB2-portar. Detta har dock inte ställt till strul tidigare..

Ska ta och kolla detta när jag kommer hem från jobbet - får återkomma.

--Martin

[edit] Märkte nyss att macfixit.com hade några rader om att en del periferalier hindrar deep sleep fr.o.m. 10.4.7 - nån kille som hade strul med ett PCI-USB2-kort också. [/edit]

Var det detta du läste?

Some users with peripheral-caused sleep issues reverting to Mac OS X 10.4.6 As we previously noted, certain peripherals (USB, FireWire, PCI, SCSI, etc.) can prevent proper sleep routines after the update to Mac OS X 10.4.7. Removing the offending device usually solves the issue.

However, some users with critical devices that cause problems under Mac OS X 10.4.7 are choosing to revert to Mac OS X 10.4.6 in order to retain functionality.

MacFixIt reader Thomas writes:

"I think I have found the culprit why my Power Mac G4 MDD 1,25 GHz (SP) does freeze when going to sleep after the update to 10.4.7 as reported yesterday: it is the Belkin F5U005 USB 2 card. Connected to the card are the hub of my monitor (Eizo FlexScan L778), which is connected to a Griffin iMic, and a HP DeskJet 990C. I use the hub of the monitor also to connect my digital camera and my iPod Shuffle when needed. Never had problems with this configuration before. Now I am back to 10.4.6."

Instructions for reverting to an earlier version of Mac OS X can be found in this tutorial.

Pocahontas: Det var precis det jag läste, jo.

Flickvännen hade tydligen varit på datorn medans jag var på jobb, och lämnat den i sleep.. vaknade dock snällt när jag kom hem. Få se hur det blir när jag sätter den i deep sleep för natten..

Tycks funka nu av nån konstig anledning.. det enda jag gjort är att flytta min bluetooth dongel från USB2-kortet till Powermaccens inbyggda USB1.1..

Nu datorn i deep sleep och jag ut på en kall stor stark. :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...