Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows XP och MacBook


Ramirez

Rekommendera Poster

Har en fundering. Kan man fälla ihop sin MacBook när man har igång Windows som om man skulle köra Mac OS X? Låser sig hårddisken som den gör när man kör OS X? Går den i vila? Jag är lite osäker på detta och brukar därför alltid starta om i OS X efter att jag kört Windows. Skulle vara skönt att bara "fälla ihop" datorn när man kör något spel i Windows för att sedan bara fortsätta där man var.

Är det någon fara med att transportera datorn i "vila" men med Windows igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har ingen MacBook så jag vet inte om det fungerar rätt.

 

Men på min bärbara dator (PC : Windows XP Professional SP2) så går datorn in i vänteläge när man fäller ner skärmen.

 

Det här kan du ändra i Kontrollpanelen:

I kategoriläget tryck på: Prestanda och underhåll>Energialternativ>fliken Avancerat.

Där ska det stå en blå överskrift med texten "Strömbrytare:". Under den ska det stå "När jag stänger locket på den bärbara datorn:".

Välj "Fortsätt datorn i vänteläge".

Ändra även Energischemat under fliken "energischema".. Välj "Bärbar dator".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fundering. Kan man fälla ihop sin MacBook när man har igång Windows som om man skulle köra Mac OS X? Låser sig hårddisken som den gör när man kör OS X? Går den i vila? Jag är lite osäker på detta och brukar därför alltid starta om i OS X efter att jag kört Windows. Skulle vara skönt att bara "fälla ihop" datorn när man kör något spel i Windows för att sedan bara fortsätta där man var.

Är det någon fara med att transportera datorn i "vila" men med Windows igång?

367067[/snapback]

 

Jag skulle inte lita på att Apple har tillräckliga Windows drivrutiner för detta... men egentligen är det bara att försöka. du lär ju märka om den inte somnar in :whistling:

 

När jag kör Windows på min iMac så snurrar mycket på som det ska MEN Bluetooth funkar inte och iSightIkameran samt den går inte ner i viloläge.

 

Jag är nu ingen expert på Windows så jag har ingen koll på var när och hur jag skall ställa in detta...

 

Men även ljudet fungerar osynkoperat... både högtalare och härlursutgången funkar perfekt samtidigt :w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänteläge i windows är inte lika nersläckt som Mac OS vila(!). Jag minns inte när men sedan ett tag kan man i windows XP ställa in "Viloläge" som laddar in RAM på hårddisken för att starta mycket snabbare när man kör igång igen. Detta kan ställas in enligt tidigare post.

Jag skulle inte rekommendera varken eller medan du spelar spel, är inte säker på hur det fungerar alls, eftersom min PC är stationär, troligen skulle det kunna strula eftersom spelen i regel fyller minnet och börjar plocka virtuellt minne på hårddisken. Windows är inte så bra på nånting under belastning är min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har ingen MacBook så jag vet inte om det fungerar rätt.

 

Men på min bärbara dator (PC : Windows XP Professional SP2) så går datorn in i vänteläge när man fäller ner skärmen.

 

Det här kan du ändra i Kontrollpanelen:

I kategoriläget tryck på:    Prestanda och underhåll>Energialternativ>fliken Avancerat.

Där ska det stå en blå överskrift med texten "Strömbrytare:". Under den ska det stå "När jag stänger locket på den bärbara datorn:".

Välj "Fortsätt datorn i vänteläge".

Ändra även Energischemat under fliken "energischema".. Välj "Bärbar dator".

381162[/snapback]

 

Och en sak till!.

I Prestanda och underhåll - klicka på system och sedan på fliken "Maskinvara".

Där trycker du på knappen "Maskinvaruprofiler". Det ska finnas en profil som heter "Profil 1" - Markera den och klicka på knappen egenskaper och kryssa i "Det här är en bärbar dator"! Då fungerar det kanske. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, hari nte installerat windows i min fina macbook, men funkar verkligen det här med "hopfällningen" i Windows, windatorer har ju alltid den här lille knappen som känner av om locket är till eller inte... Bara spekulationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hmm, hari nte installerat windows i min fina macbook, men funkar verkligen det här med "hopfällningen" i Windows, windatorer har ju alltid den här lille knappen som känner av om locket är till eller inte... Bara spekulationer...

384424[/snapback]

Den knappen brukar inte göra annat än att bryta strömmen till backliten i skärmen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...