Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook beställd


GBGSKURT

Rekommendera Poster

Då vart äntligen paketet beställt. Det blev en MacBook 2 Ghz i standardutförande.

Köpte även till en La Cie FireWire minihub 250GB HD, ett Griffin FireWave ljudkort från Macoteket och två stycken TwinMOS 1 Gb stickor från komplett.

Förväntar mig att ha alla delar i handen om ung. 3 veckor.

 

Nu har jag dock ett par inledande frågor.

 

1. Jag har en del filer på min nuvarande stationära PC. Det skulle vara väldigt smidigt ifall jag kunde föra över dessa till Macen, ett alternativ skulle vara att koppla in dem i samma nätverk och skicka dem den vägen men då det är möjligt att jag får den externa hårddisken innan MacBooken tänkte jag att jag kanske kunde ladda över filerna redan innan datorn kommer. Men enligt vad jag har läst skall detta vara svårt då Mac och Windows inte använder samma formateringsgränssnitt. Går det att lösa detta på något sätt? Är det enkelt att koppla in en Mac i ett Windowsnätverk?

 

2. När jag använder Macen vid mitt skrivbord kommer jag koppla den till nätverket via vanligt nätverkskabel, men om jag vill gå runt i lägenheten vill jag ju såklart att den skall kopplas till det trådlösa nätverket här hemma. Är detta svårt att lösa? Finns det möjligt en lösning som gör att så fort jag kopplar ur nätverkskabel så söker datorn efter mitt trådlösa nätverk. Och till sist är det svårt att ställa in trådlösa nätverk på Mac?

 

3. Vilka program, utöver de som medföljer, bör jag ladda hem? Jag vill gärna ha en vettig ordbehandlare, antar att jag kommer skaffa Office för detta så småningom men innan dess? Vill även ha ett par program som kan ersätta vad DC++ och BitComet gör för mig just nu :).

 

 

Detta var allt tror jag, annars kommer jag med mer dumma frågor ;).

 

Tack på förhand

/Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till mac världen

 

För dina filer så tycker jag du ska formatera din hårdisk till filformatet Fat 32. Det klarar både windows och macen av. men det är så tyvärr att fat 32 klarar bara av filer som är mindre än 4 gb. så har du massa skivavbildningar av dvd skivor är det inget alternativ.

annars kan du formatera den till nfst. det kan skrivas och läsas av windows men bara läsas av macen. så det kan du använda till att flytta över filerna

 

 

Nätverk med macen är svinlätt.. har du ethernetsladd i går den på den. drar du ut sladden så byter den till airport (om du har den påslagen) och söker upp bästa nätverket.. Inga inställningar (reserveringar för om du har WEP lr WPA då du måste skriva in lösenordet)

Din mac platsar i ett windowsnätverk.

 

 

Ja det finns massa bra program till macen.. det första du ska göra är att surfa runt efter lite bra widgets.. kan vara bra att ha. finns bla på apple.se

 

Byt ut webläsaren safari mot firefox. Mycket bättre alternativ

 

Sedan Transmission för torrents och Shakespeer för dc++.

 

Ett mycket uppskattat office är neo office men ska du bara skriva ner saker går den inbyggda ordbehandlaren fint.. Ms office har du redan i en månads gratis test förinstallerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text...

366916[/snapback]

 

Tack så mycket för ett bra svar :).

 

Ang. detta med hårddisken. Jag kan alltså formatera den till ntfs och flytta över från min PC, sedan när jag kopplar in den i macen flyttar jag bara filerna till den interna hårddisken och formaterar om den externa hårddisken till det formateringssystem som Mac använder (vilket är det?). Har jag förstått det rätt? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt nästan exakt en likadan som dig.

Fast jag uppgraderade 1 gb ram sen fick jag 80 gb hd och en mini dvi adapter på köpet.

 

Beställde även en airport extreme basstation. ska bli kul och se hur det funkar till stereon =)

 

Har din blivit skickad ännu? skulle vara kul och se vems som kommer först =)

fick mail om att den var skickad igår. är GANSKA otålig nu. hehe

 

MVH

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt nästan exakt en likadan som dig.

Fast jag uppgraderade 1 gb ram sen fick jag 80 gb hd och en mini dvi adapter på köpet.

 

Beställde även en airport extreme basstation. ska bli kul och se hur det funkar till stereon =)

 

Har din blivit skickad ännu? skulle vara kul och se vems som kommer först =)

fick mail om att den var skickad igår. är GANSKA otålig nu. hehe

 

MVH

Daniel

367068[/snapback]

 

Jag betalade med bankgiro så jag förväntar mig att den kommer till mig om typ tre veckor eller något. Jag har inte bråttom :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Vilka program, utöver de som medföljer, bör jag ladda hem? Jag vill gärna ha en vettig ordbehandlare, antar att jag kommer skaffa Office för detta så småningom men innan dess? Vill även ha ett par program som kan ersätta vad DC++ och BitComet gör för mig just nu :).

Detta var allt tror jag, annars kommer jag med mer dumma frågor ;).

 

Tack på förhand

/Oskar

366908[/snapback]

 

Välkommen.

 

Kolla in program på http://www.versiontracker.com och http://www.apple.com/downloads/macosx/

 

Finns flera bra ordbehandlingsprogram, varav en är Apples eget Pages som ingår i iWork. Tycker dock utvecklingen av OpenOffice med NeoOffice för Mac som ett färdigt paket är intressant. Lite slö nu, men det är lovande. Kommer väl snart en ny version. Men som sagt Office är väl bäst.

 

Finns inga dumma frågor :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns flera bra ordbehandlingsprogram, varav en är Apples eget Pages som ingår i iWork. Tycker dock utvecklingen av OpenOffice med NeoOffice för Mac som ett färdigt paket är intressant. Lite slö nu, men det är lovande. Kommer väl snart en ny version. Men som sagt Office är väl bäst.

 

Finns inga dumma frågor :-)

367090[/snapback]

Pages är inget ordbehandlingsprogram. Det är ett layoutprogram med ordbehandlingskompetens. Bara så du inte blir besviken om du skaffar det! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. detta med hårddisken. Jag kan alltså formatera den till ntfs och flytta över från min PC, sedan när jag kopplar in den i macen flyttar jag bara filerna till den interna hårddisken och formaterar om den externa hårddisken till det formateringssystem som Mac använder (vilket är det?). Har jag förstått det rätt? :D

367066[/snapback]

 

 

Precis.. du kan formatera din externa i hfs+ tror jaag det heter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis..  du kan formatera din externa i hfs+ tror jaag det heter..

367152[/snapback]

 

Bra, då var detta löst :). Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...