Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hanteras .dat-filer


knivskarp

Rekommendera Poster

Jag får veckobrev från PC-användare. Det är alltid en bilagd fil som heter winmail.dat som inte går att öppna. Eller rättare sagt, jag kan inte öppna den. I tidigare brev från avsändaren, innan winmail.dat-tiden, var bilagorna allt från jpg-filer, pps, avi och liknande, och med dom hade jag inga problem. Men hur gör jag med winmail.dat? Går dessa att öppna/konvertera på/till Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Om jag inte minns fel är dat ett mer allmänt filformat som används av många olika program i olika sammanhang. Oftast är det någon slags databasfil eller datafil som innehåller inställningar eller dylikt. Du ska kunna öppna den i en texteditor (testa Smultron), men kan behöva labba lite med textkodningsinställningarna för att se något vettigt innehåll. Om du bara ser en massa skräptecken har du öppnat den med fel textkodning.

Sen återstår ju att se om du får ut något vettigt av att läsa texten i filen - den är ju inte ämnad att läsas av användaren, utan av något program som tolkar innehållet efter vissa regler.

 

edit: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde några tester med Smultron, men det blev mest kråkfötter och rotvälska....

 

Ska testskicka tvärs över skrivbordet till en PC och kolla lite hur det blir...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör DUMPA dat-filer som följer med nått annat!

Kan vara TROJAN!

Kör avast så får du se om DAT-Filen är GIFTIG!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du RealPlayer? .dat-filerna kan vara videosnuttar.

RP ska starta när du försöker öppna filerna. Annars kan man starta RP och vällja filerna via "open file..." från file-menu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.dat från en Win användare? Sannolikt är det ingenting. Det är något jäkla mailprogram eller liknande på vägen som sunkar till det, någon följer inte standarden...

På mitt gamla jobb hade vi problem med att det i vårat Lotus Notes dök upp filer från vissa avsändare som inte skickat någon bilaga eller som skickat en bilaga tex pdf, men som någonstans på vägen blivit sabbad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp::ThumbsUp::ThumbsUp::D Klockrent med TNEF

 

Tackar! Precis vad jag eftersökte.

 

Och det var lite pps, wmv, jpg mm mm som jag inte kunde öppna tidigare.

(Så nu blir det paus i jobbet, lite fimvisning, bildspel etc :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...