Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dlinken är hopplös


Tjoho0

Rekommendera Poster

Jag äger en Dlink DI-624+ som jag kört trådlöst internet med tidigare.

Jag slutade använda den eftersom att datorn stod tillräckligt nära jacket.

Men nu har jag en macbook som jag vill kunna surfa trådlöst på.

Jag har kopplat som det står i manualen:

Internet - Modem - Dlinken - Dator 1.

 

Med dator 1 så ska jag ställa in min dlink, men när jag kopplar in den får jag inge svar.

Jag kan surfa (lan-kabel mellan dlinken och datorn) men det går ytterst långsamt.

Om jag pingar 192.168.0.1 så får jag inget svar.

 

Blir galen! Varför kan saker och ting inte bara fungera?! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äger en Dlink DI-624+ som jag kört trådlöst internet med tidigare.

Jag slutade använda den eftersom att datorn stod tillräckligt nära jacket.

Men nu har jag en macbook som jag vill kunna surfa trådlöst på.

Jag har kopplat som det står i manualen:

Internet - Modem - Dlinken - Dator 1.

 

Med dator 1 så ska jag ställa in min dlink, men när jag kopplar in den får jag inge svar.

Jag kan surfa (lan-kabel mellan dlinken och datorn) men det går ytterst långsamt.

Om jag pingar 192.168.0.1 så får jag inget svar.

 

Blir galen! Varför kan saker och ting inte bara fungera?! :(

366571[/snapback]

Har du kopplat upp din MacBook med kabel mot din D-Link? I så fall så bör du kolla i nätverksinställningarna att det verkligen är kabeln som används. Att du kan surfa innebär inte att denna trafik går via kabeln, utan det kan ju gå över det trådlösa nätverket. I och för sig borde ju routern gå att konfigurera via det trådlösa nätverket också, men de kan ju ha någon spärr mot sådan av säkerhetsskäl.

 

Öppna Systeminställningar/Nätverk. Nu får du en översikt över ditt nätverk. Står "Ethernet" högst upp, eller "AirPort"? Vid vilken av dessa har du en grön prick?

 

Om det är "AirPort" som har fått en IP-adress, så får du klicka på popupmenynpost-238-1151587378_thumb.png

 

Välj sedan post-238-1151587678_thumb.png

 

I rutan post-238-1151587492_thumb.png ska du sedan se till att "Ethernet" står ovanför "AirPort". Då kommer din dator att i första hand välja "ethernet" som står högst upp, och om du inte har kabeln i, så väljer den nästa alternativ i lilstan, som då bör vara "AirPort".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp ethernet är högst upp!

om jag kollar på nätverk i systeminställningar så blinkar ethernet i takt med hur dlinken slocknar och går på. Ploppen blir grön, och det är antagligen därför jag kan surfa, men sedan 3-4 sek senare så blir den röd och säger att den inte har kontakt så går den om så hela tiden. Dlinkens lampor slocknar när den gröna "ploppen" blir röd.

När jag försöker ansluta till ip adressen så säger den att servern slutar svara.

Vilket den gör också, när ploppen blir röd.

 

Vet inte om jag var tydligt nog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en annan kabel, och testa också kabeln igen mot en annan dator. Det kan ju ha blivit glapp i den. Du kan också testa att starta om din D-Link, och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat på pc:n, kabeln funkar, har resettat minst 10 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...