Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filtillhörigheter Illustrator/Photoshop


Pelleplopp

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ställt den här frågan tidigare men fick inget svar.

Så här ligger det till:

Om man har en Photoshop eps och en Illustrator eps liggandes på sitt skrivbord ska det bara vara att klicka på den så öppnas den i respektive program. Så är det inte hos mig nuförtiden... Antingen öppnas båda filerna i Photoshop eller så öppnas dom i Illustrator. Systemet kan inte längre skilja på en photoshop och en illustratorfil :(

 

Någon som har en idé om hur man löser detta?

 

Jag har testat kringla i och valt vilket program som ska öppna vilken typ av fil men det enda som händer är att jag kan välja att allt ska öppnas med photoshop ELLER illustrator.

 

Lite rörigt att beskriva, hoppas ni förstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I info-fönstret så kan du välja vilket program en viss fil ska öppnas med. Om du markerar en EPS-fil gjord i Illustrator, så kan du ställa in så att den alltid öppnas med Illustrator. Om du sedan klickar på knappen "Ändra alla", så kommer ALLA EPS-filer att öppnas med Illustrator. Om du låter bli att klicka på den knappen, så kommer din inställning att gälla endast den filen. Så om du har ställt in så att alla EPS-filer öppnas med Photoshop, så får du gå igenom alla de filer du vill öppna med Illustrator, och ändra för varje fil.

 

Kom ihåg att du INTE ska klicka på knappen "Ändra alla", för du säger du att ALLA EPS-filer ska öppnad med Illustrator, och får då börja om från början igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Det är precis det jag gjort - valt "ändra alla". Jag förutsatte att systemet kände skillnad på illustrator eps och photoshop eps, men det var tydligen fel.

Men OK. Vi skiter i alla gamla filer jag har som har fel tillhörighet.

 

Nu gjorde jag en ny illustrator-eps och sparade den på skrivbordet

den fick automatiskt en blå illustrator-ikon och när jag klickar på den försöker photoshop öppna...

Jag valde kringla i och illustrator som program att öppna just denna fil med (jag lät bli ändra alla).

Fine. Den byter färg till orange och öppnar sig i Illustrator.

Men... gör jag en ny illustrator eps och sparar på skrivbordet börjar ju eländet om? blå ikon o.sv.....

 

Hur får jag maskinen att fatta vad som gäller fr.o.m. nu?

 

 

Photoshop funkar dock som det ska. Gör jag en photoshop-eps, sparar på skrivbordet och klickar på så öpnnar den sig i Photoshop.

post-148-1151588175_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns något verktyg för att återställa, så att alla program öppnas med det program som skapade dem, men jag vet inget på rak arm tyvärr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att kasta Illustrators plist men inget resultat. Jag antar att detta sitter någonstans i systemet. Är dock inte så sugen på att installera om bara för detta.

Det här är för övrigt ett problem som har hängt med ett bra tag genom diverse systemuppdateringar.

 

Är det någon som vet hur man löser det eller har någon intressant teori så hojta gärna till. Det är hyfsat irriterande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att kasta Illustrators plist men inget resultat. Jag antar att detta sitter någonstans i systemet. Är dock inte så sugen på att installera om bara för detta.

Det här är för övrigt ett problem som har hängt med ett bra tag genom diverse systemuppdateringar.

 

Är det någon som vet hur man löser det eller har någon intressant teori så hojta gärna till. Det är hyfsat irriterande...

366594[/snapback]

 

Är det nödvändigt att spara bägge som -eps? Annars kan du spara Photoshop som -psd och Illustrator som -eps eller vice versa, alltså som-ai resp. -psd. Du får du lättare att ange vilket program som skall användas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nödvändigt att spara som .eps om man t ex jobbar i Quark eller InDesign. Annars får man uppdatera länkar tills man blir gammal.

 

Jag har exakt samma problem. Om jag sparar filerna lokalt och ändrar programtillhörighet i visa-info-rutan så funkar det tills jag startat om.

 

Om jag sparar filerna på en server funkar det aldrig.

 

Problemen började med CS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skulle jag kunna göra det, eller kanske hellre spara photoshopfilerna som .tif eftersom jag jobbar i Quark (som inte stödjer psd). Men det är ju roligare att lösa problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skulle jag kunna göra det, eller kanske hellre spara photoshopfilerna som .tif eftersom jag jobbar i Quark (som inte stödjer psd). Men det är ju roligare att lösa problemet :)

366624[/snapback]

Visst, håller med. Det var bara en tanke. Tyvärr har jag heller ingen lösning på detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Veckans stalltips för shagpit och andra som har detta problem:

Uppdatera till 10.4.7 !!!!

 

Jag reparerade behörigheter och körde därefter uppdateringen och nu är problemet borta !

 

Ska hädanefter hålla fingrarna borta från "ändra alla"-knappen ifall det var den som ställde till det från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...