Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp jag har vart en idiot

edlund

Recommended Posts

Hejsan.

jag köpte mig en powerbook för ca 2 veckorsen. den va full med massa skit. så jag drog in macosX version tiger skivan och installera en clean install, inga problem alls.

sen så satt jag å kolla lite på debian "e linux glad" och tänkte yeah jag kan testa den en sväng. installera debian med netinstall.. fick lite problem osv.. tänkte yeah skit i debian macos X va så jävla bra.. testa att dra in osX skivan men en starta inte "höll c nedtryckt" utan hoppa bara vidare till bootloadern i linux... jag tog ur hdd ut macen och stoppa den i min bärbara pc. tog bort alla partitioner och gjorde en fdisk /mbr sen i med disken i macen igen och då starta den "ej hört plinget m,m innan." men nu så starta den å plinga så fint. men den kom bara till en bakrund med en mapp med ett blinkande ? och 2 ansikten som blinka om vartannat, yeah jag stoppar i macosx 1.4 Tiger skivan.. startatde om datorn å höll c nedtryckt... dvdn börja spinna å det kom fram en gå bakrund med ett stort äpple på.. sen stannar allt.. dvd spinnar ner å den "låser sig där" jag får inte igång ett skit.. jag har koppit fram till att den macosX skivan jag fick med inte är bootbar.. utan jag fick med en bränd kopia, Macos X skivan som följde med såg ut som 3 väldskriget den va sprucken från mitten och ut och repig som helvette tom det silvirga ytskicktet va borta på nåra ställen så den hiva jag å fanders.

men nu till mitt problem, hur i %!=#?`ska jag få igång datorn?

jag lyckades komma in i en meny där jag såg macos X skivan.va ngt med alt +d eller nått sånt.. jag är neewbie så jag suger på mac.

jag känner ingen som har en mac så det utesluter firewire installation, har ingen tillgång till MacosX skivan ;( har läst massa i forumet och ni är verligen helt underbara när det strular... hoppas nu att ni kan hjäpla mig med.

Mvh Edlund

Du var mig en riktig friskis...

Jag tycker att jag stökar runt med mina datorer ibland så jag blir nervös men det där:-D Wow!

Fast du säger att du gjort en installation av Tigern en gång och det borde du inte ha kunnat göra om den varit helt oanvändbar.

Oki... du behöver en installationsskiva med Tiger... om det nu var en powerbook som någon installerat en kopierad Tiger på... så borde den personen fortfarande ha Panthern 10.3 kvar... bara som idè.

När du kommit så långt att du har den springande i Panthern finns det flera sätt att få tag på Tigern... om du nu inte bara skall ta och köpa en Tiger rakt av. Problemet är att du inte kan få tag på Tigern i en PC och bränna skivan och starta Powerbooken med den...

Vilken powerbook har du?

Hoppas det kommer fler som har större erfarenhet <_< än lilla jag på det här.....

Tjosan..

har snackat med gubben jag köpte datorn av.. han har inget kvar.. det va hans sons datort och han är i norge å jobbar.. %T="#`"

så det finns ingen chans att få tag på någt,

har drat ner mac drive 6 så jag kan se macskivor i min PC.

har en guide hur man ska kunna bränna en bootbar tiger, som sagt jag har "orginal DVD" tyvärr trasig... så jag borde väl få tanka ner en likadan kopia utan att det ska vara "wääch" om det nu e ngn som skulle klaga på mig ;)

har zappat pram å massa saker på den hehe

det är en

G4 400 eller 500 mhz

768 ram

80gb hdd

dvdrom... eee har inte så stor koll ;)

/Edlund

Såg det här i en reparationsmanual som jag har för en 1Ghz:are

Efter att man strulat med in och uttagning av hårddiskÖ

Flashing Questionmarks appear on the screen...

1. Start up from the software install and restore disc that came w the computer (hold down the c key during restart) fast det har du gjort...

2. When the installer opens, from the installer menu, select open disk utility.

3. If the hard drive is recognized, under the first aid tab verify the hard disk, and repair if needed. Restart the computer.

4. If the hard drive is not recognized, reseat the hard drive flex cable. if still not recognized, replace the hard drive.

5. Reinstall system software using the software install and restore disc.

Detta tog slut här... men det första du ska göra är att få tag i en fungerande Tiger och start om dator från den. :unsure:

tack jag har sparat ner det i en txt på pcn..

japp jag letar för fullt... är fattig 28ig student ;(

finns det ngn snäll människa som kan låna ut sina skiva/skivor så kan jag med glädje sätta mig i bilen med laptopen å åka dit.. blir fan galen på detta ;(

kan åka 20mils Radie från skövde/göteborg om ingen kan komma på nått annat förslag..

-Edlund

Kolla på om det inte går göra "bless" på en disk ifrån open firmware.

Jag tror det, men sen om det biter på en skrivskyddad skiva är en annan femma...

Du har ju allt(? är lite osäker på "dot-filer") på din skiva (om än inte bootbar) så tanka ner borde du inte behöva...

Det är ju lite synd att man inte kan söka på medlemmars geografiska placering, för då kunde du ju sökt dessa och addat dom i aim på pezen :-)

Iofs är jag från gbg så jag borde ju kunna hjälpa till men jag kommer inte vara hemma något nämnvärt (bara några minuter då och då) de närmsta dagarna så jag kan tyvärr inte erbjuda min hjälp.

Men det finns ju ett antal personer här på forumet från GBG med omnejd :-)

Det finns en macförening i GBG som är på G. Kolla med Pocahontas. Han har säkert hjälp att meddela.

tack jag har sparat ner det i en txt på pcn..

japp jag letar för fullt... är fattig 28ig student ;(

finns det ngn snäll människa som kan låna ut sina skiva/skivor så kan jag med glädje sätta mig i bilen med laptopen å åka dit.. blir fan galen på detta ;(

kan åka 20mils Radie från skövde/göteborg om ingen kan komma på nått annat förslag..

-Edlund

366590[/snapback]

Var befinner du dig nu? Om du är i Göteborg, kanske jag kan hjälpa dig.

Hejsan alla glada vänner.

jag gjorde en riktig fuling för att få det hela till attfungera ;)

jag tog min trasiga mac och skivan och knata ner till en grafieker/tryckeri (tänkte dom borde köra mac) vilket han gjorde... visa min skiva å sa att den är död.. snälla kan jag få låna eran, och förklarade att jag ska åka till spanien i morgon och ska ha datorn med mig... (jag ska iofs till spanien i morgon) men iaf jag tjata llite på han att jag har juh min skiva här.. men den e trasig.. och efter lite gnat sluta med att jag fick låna hans skiva och deras fikarum och där satt jag och installera om skiten och det funka klockrent ;) tog typ 15 min eller nått..

traska ut och handla en liten blomma som dom fick för hjälpen han såg mycket förvånad ut när jag gav han den ;).

TACK till alla som hjälp mig här på forumet ni är underbara ;)

Edlund

Jag hoppas att du brände en kopia av disken också, ifall att det skulle behövas för framtiden.

Man vet ju aldrig när hårddisken går i pension.

Yeah, har fått en polare som jag känner i usa att snailmaila ett ett par skivor.. en skiva med macos X å en skiva med massa extra program m,m ;)

Edlund

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...