Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3G-surfa med Macbook - ingen kortplats!


Genberg

Rekommendera Poster

Har köpt en Macbook 13" (svart!) och är mkt nöjd, förutom att mitt älskade 3G-surf-PC-kort inte längre kan användas.

 

Vodafone/Telenor har inget förslag på lösning, och jag börjar ärligt talat bli förbannad på att tekniken släpar efter så här.

 

Jag har snokat upp att Linksys har en router som skulle kunna funka, men då missar man ju halva poängen med 3G-mobiliteten.

 

Så till frågan: Hittade precis de här två produkterna, som Hacker Technology i Tyskland (!) säljer.

 

http://www.hacker-technology.com/3387/162891.html

http://www.hacker-technology.com/170016.html

 

• Den första, en enkel adapter, från USB känns som en given lösning - varför finns den inte i Sverige?! Har någon provat den här?

 

• Den andra är ett trådlöst modem med SIM-kortplats och skulle vara en ännu vackrare lösning (men kanske dyrare)). Om jag visste attt den fungerade med mitt Telenor-kort.

Har någon testat?

 

Och återigen, varför finns de här produkterna inte i Sverige, som ska vara så ledande på internet?

 

Trött och förbluffad,

M.

 

PS. Har du någon annan lösning på mitt problem, feel free...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, bra tanke, USB adaptern verkar vara en bra lösning och har nog förutsättningar att kunna fungera. Annars får Du kanske installera XP på Din MacBook och köra Din 3G uppkoppling från Win-sidan.

 

Med tanke på hur pass effektiva dessa 3G kort är så är det litet märkligt att det inte finns 3G kort monterade i datorn på samma sätt som Airportkorten, d v s klappat och klart från fabrik, för när man väl har börjat använda 3G så inser man att trådlösa nätverk är ju bara en kompromiss/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur pass effektiva dessa 3G kort är så är det litet märkligt att det inte finns 3G kort monterade i datorn på samma sätt som Airportkorten, d v s klappat och klart från fabrik, för när man väl har börjat använda 3G så inser man att trådlösa nätverk är ju bara en kompromiss/ Thomas

360450[/snapback]

 

Ja om man har en mast i sin omedelbara närhet. Annars drar ett kort snabbt ur ditt batteri - det blir varmt - du blir varm samt det kostar fortfarande mycket pengar i förhållande till den hastighet du får. För att inte tala om dåliga drivrutiner och storleken på nuvarande kort.

Så den lösningen lämnade vi tillbaka kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt och drar ut batteri och brist på mast? Nja, du har antagligen testat någon beta-version för det har jag inte sett något av. Tvärtom så är man med G3-kortet fri att kunna koppla upp sig var som helst i världen, man har alltid något mobilnät i sin närhet. Fungerar inte G3 så växlar det automatiskt om till GPRS. Det går helt acceptabelt snabbt (ca 2 MB i minuten), och en web-sida, t.ex. Aftonbladet läser man utan problem.

 

Är det mast Du är rädd att vara utan, då borde det vara ett större problem om Du måste koppla upp Dig med Airportkortet när Du sitter ute i stugan, på stranden eller i bilen. Med G3 kortet är man helt oberoende, enda möjliga nackdelen jag sett hittills är att hastigheten är för låg för iSight-kameran med iChat/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt och drar ut batteri och brist på mast? Tvärtom så är man med G3-kortet fri att kunna koppla upp sig var som helst i världen, man har alltid något mobilnät i sin närhet.

 

Är det mast Du är rädd att vara utan, då borde det vara ett större problem om Du måste koppla upp Dig med Airportkortet när Du sitter ute i stugan, på stranden eller i bilen. Med G3 kortet är man helt oberoende...

360762[/snapback]

Instämmer helt i detta Tomas, mastproblem, batteri och inte heller värmefrågan har stört mig. Och då har jag suttit i olika landsändar och på buss, tåg, i bil...

 

Men till kruxet: Över hundra "maceratis" har läst den här tråden, men ingen har sett en fungerande adapter? /Genberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt i detta Tomas, mastproblem, batteri och inte heller värmefrågan har stört mig. Och då har jag suttit i olika landsändar och på buss, tåg, i bil...

 

Men till kruxet: Över hundra "maceratis" har läst den här tråden, men ingen har sett en fungerande adapter? /Genberg

361359[/snapback]

 

Du har väl en 3G-telefon med blåtand? Använd den som "modem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en 3G-telefon med blåtand? Använd den som "modem".

361365[/snapback]

 

Just det...

För att slippa ringa helpdesk – finns det en enkel förklaring till hur man gör det? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det...

För att slippa ringa helpdesk – finns det en enkel förklaring till hur man gör det?  :huh:

361462[/snapback]

 

Ingen aning, men kolla det HÄR dokumentet och sök runt lite på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men kolla det HÄR dokumentet och sök runt lite på forumet.

361473[/snapback]

 

Tack, har kollat in inställningarna och även varit i kontakt med Telenor ett par ggr för kompletterande uppgifter... MEN det funkar fortfarande inte. Nu jagar jag Sharps tekniska support (min telefon är en Sharp 902).

 

Läget är så här:

- Datorn och telefonen har kontakt.

- Alla inställningarna är på plats.

- När jag försöker ansluta till internet säger datorn "Kunde inte hitta kommunikationsenheten".

 

Kanske, kanske har det att göra med att jag behöver ett särskilt modemscript till Sharpen (på Telenors inrådan kör jag med Ericsson/Nokia Infrared, och JA, infraredscriptet ska tydligen användas trots att det handlar om Bluetooth). Jag vet inte. Någon som stött på det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som i guiden i numer 4 2005 på sidan

18-29.

363336[/snapback]

 

 

Köpte guiden igår på nätet, testade allt som stod där, men det är samma gamla visa (jag kör med Barkmans generiska script). Telefonen (en Sharp 902) börjar koppla upp sig, men när den har hållit på och anslutit ett tag så kopplar den bara ner.

 

Därmed anser jag mig vara vid vägs ände.

 

Och ska nu lösa mitt Telenor mobile connect-abonnemang till ett pris av drygt 6000 kronor. Roligt!

 

I got nuthin. Har någon något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon har redan nämnt det här med att koppla upp sig direkt mot telefonen, vilket givetvis är det smartaste! Varför ha ett extra PC-card (som dessutom inte fungerar på MacBook - ekonomimodellerna har inte PC-cardplats) när man ännu enklare kan koppla upp sig direkt via Bluetooth mot sin telefon?

 

Kan inget om Sharps telefoner, men de telefoner jag har testat fungerar utan några som helst problem med 3G och/eller GPRS. SKA Sharpen funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inget om Sharps telefoner, men de telefoner jag har testat fungerar utan några som helst problem med 3G och/eller GPRS. SKA Sharpen funka?

365197[/snapback]

 

 

Funkar med PC. Oklart med mac. Nu blir det nog surffri semester... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt och drar ut batteri och brist på mast? Nja, du har antagligen testat någon beta-version för det har jag inte sett något av. Tvärtom så är man med G3-kortet fri att kunna koppla upp sig var som helst i världen, man har alltid något mobilnät i sin närhet. Fungerar inte G3 så växlar det automatiskt om till GPRS. Det går helt acceptabelt snabbt (ca 2 MB i minuten), och en web-sida, t.ex. Aftonbladet läser man utan problem.

 

Är det mast Du är rädd att vara utan, då borde det vara ett större problem om Du måste koppla upp Dig med Airportkortet när Du sitter ute i stugan, på stranden eller i bilen. Med G3 kortet är man helt oberoende, enda möjliga nackdelen jag sett hittills är att hastigheten är för låg för iSight-kameran med iChat/ Thomas

360762[/snapback]

 

Då har du aldrig varit i Nybro. Hehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G telefon kanske kan vara ett alt. om inget annat funkar. Har Du testat Nova medias program vara (launch2net eller Mobile High Speed) på http://www.novamedia.de/index_e.html.

Jag använder dem för att koppla upp Telias 3G kort och de fungera även med de flesta 3G mobiler.

(det går att tanka ner en demo och testa). Hade Du provat USB adaptern till 3G-kortet från Hacker?/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, yes, YES! Igår kväll kom genombrottet. Jag måste ha provat några hundra olika inställningar i datorn, på inrådan från Telenor, Ross Barkmans hemsida, olika hjälpsidor och från det här forumet.

 

Så jag har ju blivit van vid att modemet "oväntat kopplar ner" innan anslutningen via Sharp-telefonen är klar.

 

Men igår, med blandade ingredienser från alla ovanstående källor, plus ett par egna påhitt, så tryckte jag på "Anslut" för x-hundrade gången, och min förvåning gick inte att mäta när de härliga pelarna började pulsera i anslutningsfönstret.

 

Jag firade med rabarberpaj och väldigt-het-MacBook-i-knäet-surfning hela kvällen.

 

Och nu kan jag antingen säga att samtliga som har försökt bidra till lösningen har haft fel. Eller att utan hjälpen skulle inget heller ha funkat. :D

 

Ett stort TACK, i alla fall, till alla som har hjälpt här på forumet!!! Jag är evigt tacksam.

 

Någon som vill köpa ett mobile connect card förresten?

 

PS. Om någon annan har problem delar jag självklart med mig av mina inställningar. Let me know.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu ändå vill ha ett PC-kort till sin macbook -- eftersom de abonemangen är billigare per mb -- så gör tydligen Linksys en router med plats för ett 3G kort: linksys 3g router

 

The Linksys Wireless-G Router for 3G/UMTS Broadband is really three devices in one box. First, there's the Wireless Access Point, which lets you connect both screaming fast Wireless-G (802.11g at 54Mbps) and Wireless-B (802.11b at 11Mbps) devices to the network. ...  The Router function ties it all together and lets your whole network share a 3G/UMTS or GPRS Internet connection (requires Vodafone Mobile Connect 3G/UMTS data card, available separately).

 

Någon som sett en sådan router i sverige? Någon ide om huruvida det skulle funka med tele2, tre, vodafone/telenor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört en linksys 3grouter med "bredband borta" från bredbandsbolaget/telenor i 2 veckor på landet. Fungerar perfekt. Kan rekomenderas som "fast" alternativ till bredband där inget annat fungerar. ad det gäller att vara mobilitet får jag vänta till express34 korten kommer.

tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Man ska kunna använda Telenors bredband med Mac - har du inte deras USB-modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska kunna använda Telenors bredband med Mac - har du inte deras USB-modem?

En två år gammal tråd, du tror inte det har löst sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...