Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är G5:an en tystare maskin?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Reagerade på G5-testet i MacWorld senaste nummer, där Thomas Ytterberg beskriver ljudet,

jag citerar:

"PowerMac G5 brummar, likt ett elskåp surrar det konstant och ljudet är ganska irriterande"

han avslutar med:

" Det är definitivt en dator som du vill ha under skrivbordet"

 

Det skrämmer mig lite, var det ett måndagsexemplar han fått tag på?

Jag var inne i MacForums butik och tittade på en G5:a, där kunde jag inte uppfatta ljudet på samma

sätt, kan bero på de större lokaliteterna och övrigt surr i en affär.

Men vill man ha den i ett vanligt bostadsrum så kan det vara djäkligt jobbigt att höra sånt brum.

Att placera den under ett bord är ju inte alla som har möjlighet till, och är i många fall besvärligt.

Inte fan ska man behöva gömma undan 25.000:- för att man inte står ut med ljudet...

 

Hur låter det hemma hos er som nu tagit hem detta fartmonster? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet från min 1,8 ghz är minst sagt helt ok.

 

Jag tycker inte att det på något sätt är störande.

Fläktarna låter väldigt lite med mina öron mätt. Ljudet från superdriven hörs desto bättre dock, men det är ju inte så väldigt ofta man kör från den. Desto oftare kör man från hårddsiken, och den knastrar ungefär som vilken annan hd som helst.

Jag ger tummen upp för ljudnivån.

 

Min flickvän sa så här:

"Oj, den är ju mycket större än din gamla Imac, men den låter inte ens hälften så mycket! Nu kanske du kan få surfa sent på nätterna när jag vill sova."

Not. vi har datorn i sovrummet.

 

Att ställa G5'an under bordet? Nej, inte chans. Den är snygg, mycket trevligt att flytta blicken lite åt höger då och då för att njuta av denna fantastiska burk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G5 låter mer än både Beige G3 och andra gamlingar. Dessutom så behövs de två nedersta fläktarna bytas eftersom de ger ifrån sig missljud. Vide låga varv som ett ojämnt knatter eller durr och sedan övergår det till ett mer svajande ljud när de varvar mer! Men jag tror inte att den skulle låta så mycket om de nedersta fläktarna var i okej skick. :eeeh: Dock så försvinner det så kallade brummandet om man knäpper upp spärren till sidoluckan som sitter fast hur bra som helst utan den åtdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde inte att G5an lät så mycket när jag kollade på den i Macoteket Store. Jag lyssnade noga och det var inte så mycket folk där, så man kunde höra bra.

Min kompis spelade Unreal 2003 på den ett tag och fläkten ökade inte vad jag kunde höra. Sidan var öppen hela tiden.

Den låter iaf mycket mindre än G4an som jag tycker lät som ett testbilds-pip och en köksfläkt tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G5 (1.8) låter betydligt mer än min gamla G4 (400), framförallt har den ett mer genomträngande ljud än det susande ljudet ytterberg skriver om. Och den låter riktigt mycket när fläktarna varvar upp, dock har det aldrig hänt utanför Apple Hardware Test.

Jag tycker också det låter som fläktarna ger ifrånsig vissa missljud, något slags metalliskt tickande (dock upplever jag inget svajande.).

Jag har ingen superdrive utan en combodrive, den låter också väldigt mycket, speciellt gnisslande ljud när man läser/skriver, dock tycker jag inte ljudet låter värre när man öppnar/stänger jämnfört med G4:an.

 

Hårddisken låter också väldigt mycket, och en sak till jag märkt är att G5an verkar konsumera mer minne än dess tidigare släktingar, jag har aldrig varit med om att OS X swappat ut/in så mycket med 512mb ram. (på någon mac jag testat det på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kanske sikta in sig på en G4 iMac 17" 1,25Ghz istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512mb ram är klart en strypning på en så snabb maskin vilket man märker när många saker är igång. Tycker att min Superdrive inte låter direkt ens när man bränner dvd. Provade att sätta ett DVD fodral emot de nedersta fläktarna och då varvar ju bara de upp vilket gjorde att de låter lite bättre. Jag sitter iof med min ca 30cm från örat så visst, med normala fläktar så är den mycket tystare än tidigare G4:or som kunde vara outhärdliga även på flera meterts avstånd. Ska för övrigt kontakta Apple angående fläktarna imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kanske sikta in sig på en G4 iMac 17" 1,25Ghz istället :)

Jag såg att Åke på "Cleo" (TV-serien) satt och lekte med en sån på kontoret (vill ha!) :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kanske sikta in sig på en G4 iMac 17" 1,25Ghz istället :)

Det beror väl på vad du tänkt göra, G5:an är trots allt mycket snabbare en den dator du nämner, men också betydligt dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kanske sikta in sig på en G4 iMac 17" 1,25Ghz istället :)

Om det är ljudnivån på de två burkarna som avgör ditt köp så kan jag inte säga annat än att det inte finns någon anledning att skippa G5'an pga. den anledningen.

G5'an är en läckerbit, iMac 17" är visserligen läcker också, men i jämförelse vinner G5'an med hästlängder.

 

Köp en G5'a! Du kommer inte att bli besviken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:an är ruskigt ful tycker jag, ett plåtschabrak!

iMac är en skönhet, ett konstverk i sig.

Vad det gäller prestanda så vete tusan om jag kommer att kunna utnyttja G5:ans krafter.

Är ju som att ha en Porsche i stan., eller på en grusväg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kanske sikta in sig på en G4 iMac 17" 1,25Ghz istället :)

Jag såg att Åke på "Cleo" (TV-serien) satt och lekte med en sån på kontoret (vill ha!) :sorry:

Off topic:

 

-Jobbar du på rapporten?

- Nä, jag bombar Hanoi.

 

 

Obetalbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu sedan fläktarna i min G5 1.6 slutat svaja så är ljudet asmycket tystare än min förra G4 733. G4:an lät som en fön ungefär. den här susar mer. jag stänger aldrig av den för jag tänker knappt på att den är på...hoppas bara det håller sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:an är ruskigt ful tycker jag, ett plåtschabrak!

iMac är en skönhet, ett konstverk i sig.

Vad det gäller prestanda så vete tusan om jag kommer att kunna utnyttja G5:ans krafter.

Är ju som att ha en Porsche i stan., eller på en grusväg :D

Det tyckte jag med innan jag fick hem den, den är faktiskt ganska snygg ändå.

Angånde prestandan... var inte orolig, MacOS X får vilken dator som helst att kännas små slö ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på MacForum idag och hämtade min nylagade iBook, som fått ny skärm.

Kunde inte låta bli att lyssna på deras G5:a, en 1,6 GHz maskin, och jag fick faktiskt

lägga örat till för att höra den gå. Så farligt var det inte.

Dock sa servicekillen som lagat min iBook, att 1,8 MHz låter mer och dubbelproppen lät ännu mer.

 

Så antingen har Thomas Ytterberg ännu bättre hörsel än vad jag har :lol: eller så hade han fått tag

i en bastard till måndagsexemplar....

 

Men 17" iMac kunde jag inte släppa med blicken, det var kärlek vid första ögonkastet och sånt är svårt

att bortse ifrån...får väl köpa båda :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har de problem med oljud i G5:orna, nu dyker det upp en fix i MacFixit...

 

Eliminating the Power Mac G5 beeping noise using CHUD

David-James Fernandes reports a solution, corroborated by other readers, for eliminating the beeping/buzzing noise

that seems to be generated by the Power Macintosh G5 Dual 2 Ghz's processor slewing function.

The solution requires that you download Apple's CHUD tools, which are available from ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/...D_3.0.0.dmg.bin.

 

After installing CHUD, go to System Preferences, open the "Hardware" pane and turn off "Nap".

Apparently this option turns off the G5's ability to use processor idling, eliminating the beeping noise.

 

Efter nyår är nog barnsjukdomarna borta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har de problem med oljud i G5:orna, nu dyker det upp en fix i MacFixit...

 

Eliminating the Power Mac G5 beeping noise using CHUD               

David-James Fernandes reports a solution, corroborated by other readers, for eliminating the beeping/buzzing noise

that seems to be generated by the Power Macintosh G5 Dual 2 Ghz's processor slewing function.

The solution requires that you download Apple's CHUD tools, which are available from ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/...D_3.0.0.dmg.bin.

 

After installing CHUD, go to System Preferences, open the "Hardware" pane and turn off "Nap".

Apparently this option turns off the G5's ability to use processor idling, eliminating the beeping noise.

 

Efter nyår är nog barnsjukdomarna borta..

Vilket beeping noise är det dom pratar om ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo man kanske skulle väntat lite tills barnsjukdomarna var borta.. eller hehe nästan iaf =) men man lär sig aldrig, precis som när man ska köpa en ny bil... då tar man så klart den nyaste modellen iställer för att vänta ngt år.. men suck, Saab and Apple... I still love you!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...