Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes Music Store kan stoppas


Rickard Eriksson

Rekommendera Poster

Rickard Eriksson

iTunes Music Store kan stoppas

 

Konsumentombudsmannen i vårt grannland säger att Apple bryter mot Norsk lag när de stoppar köpt musik att spelas i andra tillverkares mediaspelare. Även i Sverige är de nu anmälda av konsumentrådet.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att anmäla skivbutiken nere runt hörnet för att de säljer CD som inte går att spela i min kassettbandspelare!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att anmäla skivbutiken nere runt hörnet för att de säljer CD som inte går att spela i min kassettbandspelare!?

357096[/snapback]

 

håller med dig.

 

bara för att några inte har råd att köpa sig en ipod ska de stänga hela itunes? som vanligt ska vi måste anpassa oss efter de fattigaste/obegåvade.

 

om du inte gillar ipod så varför använder du itunes för då? det flesta andra mp3 spelares programvara stödjer ju inte ens mac os x. hur förväntar de att man ska använda deras produkter då? idioter.

 

och för er som har windows finns det alla program i världen där ni kan ladda över era låtar till eran creative eller vad nu det är för märke mp3 spelare. gå och köp skivan i affären istället eller på cdon.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för att några inte har råd att köpa sig en ipod ska de stänga hela itunes? som vanligt ska vi måste anpassa oss efter de fattigaste/obegåvade.

357101[/snapback]

 

WTF!? Det där var det dummaste jag hört på länge!

Annars håller jag med dig; eftersom det finns alternativ som fungerar med andra spelare är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
[1]bara för att några inte har råd att köpa sig en ipod ska de stänga hela itunes? som vanligt ska vi måste anpassa oss efter de fattigaste/obegåvade.

 

[2]om du inte gillar ipod så varför använder du itunes för då? det flesta andra mp3 spelares programvara stödjer ju inte ens mac os x. hur förväntar de att man ska använda deras produkter då? idioter.

 

[3]och för er som har windows finns det alla program i världen där ni kan ladda över era låtar till eran creative eller vad nu det är för märke mp3 spelare. gå och köp skivan i affären istället eller på cdon.com.

357101[/snapback]

 

1. Det handlar inte om att ha råd, det handlar om att ha valmöjlighet. Jag köper gärna en iPod, det har jag också gjort men om jag måste köpa en iPod är det helt plötsligt inte lika roligt. Valfrihet är aldrig dåligt.

 

2. Jag kan gilla iPod och iTunes men jag vill ändå att min köpa musik ska kunna spelas i fler enheter. Jag kanske har en flashspelare från en annan tillverkare för att kopletera min iPod, varför ska jag då inte kunna spela samma musik med den?

 

3. De flesta andra musikspelare behöver inte program för att ladda över musiken. Dessutom ställer kopieringsskyddet till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Kanske dags att anmäla skivbutiken nere runt hörnet för att de säljer CD som inte går att spela i min kassettbandspelare!?

357096[/snapback]

 

Det är en korkad jämförelse eftersom det är teknikhopp. Apples DRM är inte ett teknikhopp, det är ett sätt att stänga inne konsumenterna. Inte helt olik Berlinmuren. Detsamma gäller självklart wmv och liknande men jag kan inte komma ihåg senast någon på forumet hyllade det...

 

WTF!? Det där var det dummaste jag hört på länge!

Annars håller jag med dig; eftersom det finns alternativ som fungerar med andra spelare är det inget problem.

357105[/snapback]

 

Alternativ till iTMS? Det finns några men inget som idag lika stort. iTMS har en monopolställning på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

monophonic

Jag håller verkligen inte med dig Slowflow. Fattigaste/obegåvade? Vad lever du i för borgarevärld?

Jag tror att apple skulle vinna stort på att släppa mp3 filer, som sagt valmöjligheter är alltid något man vill ha. Jag vill som sagt inte känna mig tvingad att använda iPod även om jag nu gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Hoppas Apple tvingas till förändring snart. Samma sak utreds väl i Frankrike också? Dags för EU att stiga in, det har redan haft åsikter som Microsofts utnyttjande av sin monopolställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En CD med kopieringsskydd är ingen riktig CD enligt den standard Philips en gång i tiden satte upp, innebär det att det är ett teknikhopp så borde införandet av ett producentspecifikt kopieringsskydd innebära ett teknikhopp. Men gillar man inte iPod, iTunes eller Mac så kan man ju sitta där med en Windows-kompatibel musikspelare. Vill man ha musiken exporterad får man väl gå runt kopieringsskyddet (vilket torde vara olagligt!). Hur svårt kan det vara, man har redan en dator eftersom man har iTunes installerad för att kunna handla. Skaffa ett ljudkort, spela in musiken på kassett. Spela upp kassetten och ta in signalen i datorn och skapa en mp3:a. Det är väl för detta som man betalar kassettskatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med att köpa en av förra årets gratis låtar på CDON.com. Gick bra att spela upp på min brors dator, men på macen fungerade det inte, inte ens med Microsoft Mediaplayer.

Så om man tar bort iTMS, måste man i samma andetag ta bort alla nätbutiker som säljer skyddad wma, för det är inte heller platformsoberoende. Du kan köpa en iPod och använda den under OSX och Win (har inte koll på övriga, men linux bör ju fungera)

Om jag köper en noname mp3-spelare på Netto kan jag köra den på alla system som stödjer lagring via USB, dock kan det bli problem vid formatering i de fallen då mjukvaran ligger på ram och inte på ett rom-chip. Men hur är det där, kan jag med denna spelare lägga in mina skyddade WMA-filer utan problem och spela upp dem nä r som helst?

 

Standarder är bra, om Apple och Microsoft kom överens om att göra en vettigt alternativ till det som finns nu, med bra kvalitet och kopierings skydd, och en musikspelare (typ iTunes liknande) för alla tänkbara plattformar vore det underbart! Eftersom ett av de största mjukvaruföretagen och en av de största mp3-spelare företagen sammarbetar för man en produkt som alla vill ha. Antingen köper man sin mp3-spelare på Netto för 299:-, eller så köper man en iPod för 1999:-. I den bästa av världar kan detta fungera!

 

(Långt och krångligt, som vanligt med andra ord...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till att de har ett eget DRM-system kan nog vara för att minska spridningen av musiken. Mindre spridning av musiken gör att de kan hålla nere priset, skulle det släppas för fritt eller standardiseras så skulle vem som helst i princip kunna bygga sin egen mp3-spelare med DRM-hantering och därmed skulle man säkerligen ganska snart se företag som leverade DRM-removers mot betalning. Tvingas Apple ta ut mer pengar för musiken kan man lika gärna köpa skivan och ladda in den i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag gillar drm-skyddat material, men nog är det enkelt att komma runt. Bränn på cd (eller cd-rw) och importera igen... Visserligen blir det inte exakt samma matematisk innehåll efter nyimport, men det hör man väl inte i en mögig noname-spelare...

Om det nu är så illa ställt med ITMS så borde väl folk i sann maknadsanda byta leverantör och gå till andra som kan leverera oskyddat material eller t.o.m. lossless.

Näe, Norges utspel är bara en form av jantelag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte det här påminner lite om Microsofts sätt att "tvångs-implementera" Explorer i Windows och som andra retar sig på? Vem ska man "heja på" nudå? Norge eller Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Om det nu är så illa ställt med ITMS så borde väl folk i sann maknadsanda byta leverantör och gå till andra som kan leverera oskyddat material eller t.o.m. lossless.

Näe, Norges utspel är bara en form av jantelag.

357198[/snapback]

 

iTMS har en monopolställning på markanden, dessutom tvingar systemet mig som konsument att fortsätta där eftersom jag annars inte kan använda det jag köpt.

 

Du får gärna förklara vad det här har med Jante att göra. Du kanske tycker att det var bra att Microsoft utnyttjade (och utnyttjar) sin monopolställning också?

 

Frågan är om inte det här påminner lite om Microsofts sätt att "tvångs-implementera" Explorer i Windows och som andra retar sig på? Vem ska man "heja på" nudå? Norge eller Apple?

357204[/snapback]

 

Jag hade inte uppdaterat innan jag svarade :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, alltså hur ska folk ha det. Först och främst bestämmer man att nedtankning från internet, det är olagligt. Detta ett sätt att skydda upphovsmännen.

Så har man då ett alternativ, måhända inte fullständigt, i form av iTunes där musiken är DRM:ad och folk betalar lite pengar för den, då bestämmer man att den är minsann inte bra den heller eftersom den är instängd i det egna företagets arkitektur.

Kanske dags att bestämma sig.... Hur vill man att konsumenterna ska köpa sin musik egentligen, på den hopplöst föråldrade cdskivan? Som miste sin prisvärdhet någonstans i det förgångna.

 

Vidare borde man därför i så fall dra alla över en kam och även ge sig på dom som säljer wma-filer eftersom dessa inte är så mycket mer oberoende än iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det är ju inte mp3-or vi snackar om utan AAC och WMA med och mp3 utan DRM. De som kränger musik får helt enkelt välja sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller verkligen inte med dig Slowflow. Fattigaste/obegåvade? Vad lever du i för borgarevärld?

Jag tror att apple skulle vinna stort på att släppa mp3 filer, som sagt valmöjligheter är alltid något man vill ha. Jag vill som sagt inte känna mig tvingad att använda iPod även om jag nu gör det.

357120[/snapback]

 

Jag lever i Sverige, vilken värld lever du i?

 

Varför gör inte creative osv det möjligt att spela Apple DRM på sina mp3 spelare då?

 

Apple utnyttjar väl inte sitt monopol (om man nu kan säga att de har ett)? De kör ju samma grej som de gjorde från början.

 

Bara för att deras produkt är såpass bra ska man måste ändra och låta andra in? Är det verkligen deras problem? Att creative och de andra mp3 makarna inte är lika duktiga på högskoleprovet så ska Apple ge dem svaren på proven så att de också klarar sig? Hur löjligt är inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger sko

men det går väll visst att lägga på musik på andra spelare!?

 

kan man bara inte drop´a musiken via finder? kan inte se att det inte skulle funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Hmm, alltså hur ska folk ha det. Först och främst bestämmer man att nedtankning från internet, det är olagligt. Detta ett sätt att skydda upphovsmännen.

Så har man då ett alternativ, måhända inte fullständigt, i form av iTunes där musiken är DRM:ad och folk betalar lite pengar för den, då bestämmer man att den är minsann inte bra den heller eftersom den är instängd i det egna företagets arkitektur.

Kanske dags att bestämma sig.... Hur vill man att konsumenterna ska köpa sin musik egentligen, på den hopplöst föråldrade cdskivan? Som miste sin prisvärdhet någonstans i det förgångna.

 

Vidare borde man därför i så fall dra alla över en kam och även ge sig på dom som säljer wma-filer eftersom dessa inte är så mycket mer oberoende än iTunes.

357229[/snapback]

Håller med. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QUOTE(Alphonze @ 14:05, 2006-06-08)

Om det nu är så illa ställt med ITMS så borde väl folk i sann maknadsanda byta leverantör och gå till andra som kan leverera oskyddat material eller t.o.m. lossless.

Näe, Norges utspel är bara en form av jantelag.

*

 

 

 

iTMS har en monopolställning på markanden, dessutom tvingar systemet mig som konsument att fortsätta där eftersom jag annars inte kan använda det jag köpt.

 

Du får gärna förklara vad det här har med Jante att göra. Du kanske tycker att det var bra att Microsoft utnyttjade (och utnyttjar) sin monopolställning också?

 

QUOTE(Alphonze @ 14:11, 2006-06-08)

Frågan är om inte det här påminner lite om Microsofts sätt att "tvångs-implementera" Explorer i Windows och som andra retar sig på? Vem ska man "heja på" nudå? Norge eller Apple?

*

 

 

 

Jag hade inte uppdaterat innan jag svarade :lol:

 

357222[/snapback]

 

 

Jag visade visst dubbla åsikter där, på flit. Men, i vilket fall som helst så är det ju egentligen inget problem. Apple måste ju ha drm-skydd annars kommer de aldrig mer att kunna sälja Ipodar, det är ju där de tjänar pengar, inte på musiken. Det gör skivbolagen.

 

Man är ändå inte tvingad att fortsätta använda Ipod (eller en dator med rätt lösenord) när musiken är köpt, man bara bränner ner den eller hackar bort drm.

 

Jag säger fortfarande inte att jag gillar drm, men lösningar finns och förmodligen gäller detta även drm-skydd av andra musik-filtyper också.

 

Däremot att anmäla Apple för för stor marknadsandel är lite löjligt. När folk börjar reta sig på det så slutar de köpa Ipod. Marknadsekonomi kallas det. Om Apple/ITMS blir tvingade att sluta med drm så blir det bara så att ITMS tyvärr kommer att försvinna som musikaffär. Det går inte att klaga på användarvänligheten i den butiken...

 

Själv använder jag oftast min Sony Ericsson-mobil till musiklyssnande utanför hemmet. Och den musik jag köpt på ITMS har jag antingen hackat bort drm:et eller importerat igen från bränd cd.

(I min Ipod, som oftast är kopplad till stereon, har jag naturligtvis kvar originalfilerna från ITMS.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det är ju inte mp3-or vi snackar om utan AAC och WMA med och mp3 utan DRM. De som kränger musik får helt enkelt välja sida.

357248[/snapback]

Mp3, aac, wma är ointressant i sammanhanget. Det är drm:et som spökar. Man kan nog hänga på drm på mp3-filer också om man vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vill ockå att det ska finnas ångerrätt så var beredd på att inte kunna bränna musik på 14dagar då du ska ha rätt att ångra ditt köp (om du kan bränna så kan du ju bränna musiken som musikcd och ångra köpet och endå ha musiken kvar)

357640[/snapback]

Ångerrätt är ju nästan löjligt för produkter som kostar ca 9 kr/styck. Man kan ju faktiskt provlyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...