Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Röd prick!


Zoppora

Rekommendera Poster

Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

Du skulle inte kunna precisera lite mer exakt hur du gjorde?

 

Hur många minuter åt gången, hur många gånger per dag, hur hårt du tryckte osv.

Du verkar vara expert på pixelmassage området! :D

Som jag nämt tidigare så körde jag först Pixel tester eller vad programmet hette, gnuggade lätt kanske några sekunder och sen körde igen. Gick i princip bort på en gång. Så det låter ju som om du ska klaga då pixeln sitter så knäppt till. Min satt ju inte i något störande område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

När den blivit grön är den ganska "mogen". Det är bara att klämma lite extra. ;)

BoT, du är på hugget idag!!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Macoteket butiken med en G5 1,8 ghz och en 20" Apple display igår.

Otrolig njutning att använda denna kombination.

 

Dock har ju upptäckt att det finns en pytteliten röd prick mitt på skärmen, en pixel stor.

Den är röd då man har ngn mörk färg "bakom" den, och syns inte alls då jag har ljusa färger "bakom" den.

 

Är detta en död pixel?

Den är inte så irriterande, men då man har köpt en så pass dyr skärm så vill man ju gärna att den är helt och hållet felfri.

 

Ska jag byta skärmen?  :huh:

Skämt i repris:

Jag hade också en röd prick på skärmen. När jag förstorade upp den så visade sig att det var MacPressens logotype.

 

Nu har den försvunnit helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har så krokiga associationsbamor och fick skrivklåda. No offence. ;)

Då kanske du kan svara på hur pormaskarna förökar sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va glad at du bara har EN du, själv sitter jag med 12 felaktiga i varierande kulörer,har en hp (L1925) så då får man väl räkna med lite sämre kvalit'e.

Irriterande är det iaf, det är en hem-pc skärm så det går säkert att byta för HP byter om den har 3 ljusa eller 5 av blandade färger så man har ju mängden på sin sida iaf, men sedan är det väl ett jäla bök innan man får en skärm kan jag tro. Det som är lite tråkigt är att den ena röda hamnar just i fältet där jag fyller i persnr när jag ska in på banken.Så det serut som om jag satt en punkt efter o det är lite jobbigt. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan avslöja att jag har 768 gröna pixlar på min skärm. Alla i en lång vertikal på högra skärmhalvan. Dom har uppstått efter 2,5 års aktivt användande av min PowerBook G4, men det handlar nog snarare om nåt glapp någonstans mellan datorkroppen och skärmen.

Sen har jag en extra superpixel som dyker upp ibland på vänster sida. Den tar jag bort genom att ta tag med ett tumgrepp på sidan av skärmramen och trycka som om jag skulle böja skärmen, skapa lite tryck och spänningar helt enkelt. Då försvinner den.

Nu snackar jag ju om PowerBook G4-skärmen. Den är ju supertunn och går att flexa med på det viset. En stationär Appleskärm däremot vet i tusan om man kan flexa med. Tror inte det(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har hört talas om att man har lyckats väcka en död pixel genom massage?

En död pixel går nog inte att väcka, men som jag förstått det så har du en sovande pixel?

 

Jag hade samma problem på min plattskärm från Apple och körde då det program som Petra tipsar om i denna tråd. Drog igång programmet och använde det några gånger för att få fart i pixeln. Masserade lite lätt, körde programmet igen...

 

Sen funkade det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Macus

På samma sätt som vänstern på 60-talet, medelst delning.

Tack! Nu avvärjde du två av mina existensiella kriser på samma gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredagstrams:

 

Dear Apple Computer!

I have a problem with a prick on my laptop which always seems to come in the way of my work. I've tried to rub it as hard as I dare, but it's still there.

What shall I do?

 

Best regards

 

dissatisfied customer

 

PS. When will You release a two-button-mouse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Min katodstråleskärm (CRT) börjar ta slut, men allt prat om sovande, monochroma och döda pixlar gör mig lite fundersam över skärmvalet vid nästa byte. Hur många har egentligen defekter på TFT-skärmar. Uppstår det plötsligt nya, så att det efter ett par år är dussinet svarta hål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min katodstråleskärm (CRT) börjar ta slut, men allt prat om sovande, monochroma och döda pixlar gör mig lite fundersam över skärmvalet vid nästa byte. Hur många har egentligen defekter på TFT-skärmar. Uppstår det plötsligt nya, så att det efter ett par år är dussinet svarta hål?

Dels beror det nog på vilken kvalitet man väljer att satsa på d v s vilket fabrikat man kostar på sig och dels så är det nog en stor skillnad på den förslitning en TFT-skärm på en bärbar dator utsätts för och den minimala yttre påverkan en TFT-skärm till en stationär dator får utstå. Den bärbara datorns skärm fälls ju upp och ned kanske flera gånger dagligen och då kan det ju hända att den utsätts för en mekanisk förslitning som en stationär skärm inte drabbas av.

 

Jag tror att man kan vara ganska lugn när man köper en fristående TFT-skärm, men givetvis bör man vara vaksam på hur skärmen beter sig vid leverans och inom garantitiden. Ett AppleCare-avtal skulle jag absolut överväga om jag investerade i en förhållandevis kostsam Apple-skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotbollsspelaren Anders Svensson har som bekant en prick längst ut på näsan. Den hjälper honom att fokusera blicken på bollen. Värre är det med hans flickvän fotomodellen Anine Bing som skapade ett mindre trafikkaos i England när hon visades upp på affischtavlor runt om i landet.

 

Enligt obekräftade källor så har Anders vant sig vid att leva med båda sina skönhetsmissar så länge de inte hindrar honom på matcherna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring till Apple Care och förklara situationen, en prick mitt i tror jag inte de kan neka, tror dessutom du bör ha lite tur med vem som svarar, det där med apple och support är ibland lite subjektivt beroende ja just på dem som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...