Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Röd prick!


Zoppora

Rekommendera Poster

Kom hem från Macoteket butiken med en G5 1,8 ghz och en 20" Apple display igår.

Otrolig njutning att använda denna kombination.

 

Dock har ju upptäckt att det finns en pytteliten röd prick mitt på skärmen, en pixel stor.

Den är röd då man har ngn mörk färg "bakom" den, och syns inte alls då jag har ljusa färger "bakom" den.

 

Är detta en död pixel?

Den är inte så irriterande, men då man har köpt en så pass dyr skärm så vill man ju gärna att den är helt och hållet felfri.

 

Ska jag byta skärmen? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det hjälper inte att gnugga pixeln försiktigt med mjuk trasa....

Jag hade nog tagit kontakt med återförsäljaren, det är mycket pengar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Macoteket butiken med en G5 1,8 ghz och en 20" Apple display igår.

Otrolig njutning att använda denna kombination.

 

Dock har ju upptäckt att det finns en pytteliten röd prick mitt på skärmen, en pixel stor.

Den är röd då man har ngn mörk färg "bakom" den, och syns inte alls då jag har ljusa färger "bakom" den.

 

Är detta en död pixel?

Den är inte så irriterande, men då man har köpt en så pass dyr skärm så vill man ju gärna att den är helt och hållet felfri.

 

Ska jag byta skärmen?  :huh:

Så kallade "döda" pixlar är en risk man tar, med något enstaka undantag garanterar ingen skärmtillverkare 100 procent fungerande pixlar. Med andra ord, är det bara en enda död pixel är risken stor att du får lära dig leva med det...

 

Det tycker jag inte ska hindra dig från att klaga, men bara så att du är förberedd på vad de kommer att säga.

 

Berätta hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter det inte som om pixeln är död eftersom den har en färg, vilket innebär att det finns lite liv. Prova köra Pixel Tester en gång, sedan gnuggar du väldigt mjukt med fingertoppen över pixeln och kör testet igen. Detta kan ibland väcka liv i en sovande pixel. I vissa fall måste man göra det flera gånger innan pixeln vaknar.

 

Jag tror annars Apple har som policy att är det mindre än 3 pixlar så gör de inget, eller om pixeln sitter mitt på skärmen och stör synfältet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Macoteket butiken med en G5 1,8 ghz och en 20" Apple display igår.

Otrolig njutning att använda denna kombination.

 

Dock har ju upptäckt att det finns en pytteliten röd prick mitt på skärmen, en pixel stor.

Den är röd då man har ngn mörk färg "bakom" den, och syns inte alls då jag har ljusa färger "bakom" den.

 

Är detta en död pixel?

Den är inte så irriterande, men då man har köpt en så pass dyr skärm så vill man ju gärna att den är helt och hållet felfri.

 

Ska jag byta skärmen?  :huh:

Så kallade "döda" pixlar är en risk man tar, med något enstaka undantag garanterar ingen skärmtillverkare 100 procent fungerande pixlar. Med andra ord, är det bara en enda död pixel är risken stor att du får lära dig leva med det...

 

Det tycker jag inte ska hindra dig från att klaga, men bara så att du är förberedd på vad de kommer att säga.

 

Berätta hur det går.

Jag testar alltid platta skärmar innan köp. Men vet samtidigt att problemet kan uppstå närsomhelst efter köpet.

Om alla synade pixlarna innan köp skulle Apple inte kunna sälja skärmar med döda pixlar.

 

Kan Philips garantera felfria pixlar så kan Apple.

 

Många skärmköpare har inte en aning om Apples självpåtagna "rätt" att tolka hur många döda pixlar som kan "anses vara rimligt". Rimligt för vem? Apples inställning ger den som bestämt sig för att inte bli överkörd ett tufft jobb när denne ska hävda sin självklara rätt. Det hade varit klädsamt, och givit en valfrihet innan köp, om Apple på förpackningen åtminstone skrev någonting i stil med vad Squashrackettillverkare skriver på sin produkt;

 

"Due to the nature of the game of squash, this racket can not be guaranteed."

 

Jag förstår för övrigt inte att någon enda kan finna sig i Apples "tröttsamma pixelideologi".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag förstår för övrigt inte att någon enda kan finna sig i Apples "tröttsamma pixelideologi".

 

Priset. Kostnaden. För några år sedan talade jag med en av de stora tillverkarna som sade att runt 70 procent av panelerna kasseras i fabriken på grund av för många död pixlar/lcd-skador. Med andra ord var tillverkningskostnaden per skärm cirka tre ggr så hög som optimalt. Skulle man börja med helt felfria lcd-paneler skulle uppemot 90 procent kasseras i fabrik. Det skulle alltså innebära en tredubbling av tillverkningskostnaden jämfört med att ha en "pixelpolicy" som enbart innebar 70 procent kasserade. Med andra ord skulle det vara omöjligt att få igång den snöboll som platta skärmar har blivit. En perfekt skärm blir helt enkelt för dyr.

 

Om det finns någon tröst i sammahanget så är det att det blir bättre och bättre.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har försökt att massera pricken, men det gav inget resultat. Vet dock inte om jag gör rätt...

Det underliga i sammanhanget är att den röda pricken försvinner då jag har en ljus bakgrundsbild eller ändrar upplösningen till någon annan än den optimala.

 

Hur som helst så blir det av att ringa Macoteket imorron och kolla vad de kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset. Kostnaden. För några år sedan talade jag med en av de stora tillverkarna som sade att runt 70 procent av panelerna kasseras i fabriken på grund av för många död pixlar/lcd-skador.

Jeg håper da inderlig at produksjonsprosessen pr. i dag er noe bedre en den var for "några år sedan". LCD-skjermer blir bare mer og mer vanlige, og de produseres i stadig større kvanta. Derfor er det nærliggende å forvente at fabrikkene som produserer disse skjermene også har blitt flinkere til å få ned feilprosenten.

 

Selv kan jeg godt tenke meg en LCD-skjerm, men ettersom prisnivået (selv om det er fallende) fortsatt er så høyt som det er, kan jeg ikke under noen omstendighet akseptere så mye som en eneste død pixel...

 

Apple lever på sine egne uttalelser om gode produkter, innovasjon og høy kvalitet. Da bør de også ta ansvar for de tilfellene der kvaliteten ikke er fullt så høy som man burde forvente av et Apple-produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Macoteket butiken med en G5 1,8 ghz och en 20" Apple display igår.

Otrolig njutning att använda denna kombination.

 

Dock har ju upptäckt att det finns en pytteliten röd prick mitt på skärmen, en pixel stor.

Den är röd då man har ngn mörk färg "bakom" den, och syns inte alls då jag har ljusa färger "bakom" den.

 

Är detta en död pixel?

Den är inte så irriterande, men då man har köpt en så pass dyr skärm så vill man ju gärna att den är helt och hållet felfri.

 

Ska jag byta skärmen?  :huh:

Så kallade "döda" pixlar är en risk man tar, med något enstaka undantag garanterar ingen skärmtillverkare 100 procent fungerande pixlar. Med andra ord, är det bara en enda död pixel är risken stor att du får lära dig leva med det...

 

Det tycker jag inte ska hindra dig från att klaga, men bara så att du är förberedd på vad de kommer att säga.

 

Berätta hur det går.

Jag testar alltid platta skärmar innan köp. Men vet samtidigt att problemet kan uppstå närsomhelst efter köpet.

Om alla synade pixlarna innan köp skulle Apple inte kunna sälja skärmar med döda pixlar.

 

Kan Philips garantera felfria pixlar så kan Apple.

 

Många skärmköpare har inte en aning om Apples självpåtagna "rätt" att tolka hur många döda pixlar som kan "anses vara rimligt". Rimligt för vem? Apples inställning ger den som bestämt sig för att inte bli överkörd ett tufft jobb när denne ska hävda sin självklara rätt. Det hade varit klädsamt, och givit en valfrihet innan köp, om Apple på förpackningen åtminstone skrev någonting i stil med vad Squashrackettillverkare skriver på sin produkt;

 

"Due to the nature of the game of squash, this racket can not be guaranteed."

 

Jag förstår för övrigt inte att någon enda kan finna sig i Apples "tröttsamma pixelideologi".

Vaddå Philips garanterar felfria pixlar?

 

Philips policy i korthet:

"Mellan 4 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek. Vissa modeller har s k ’Zero bright dot warrany’ vilket innebär att skärmen ej får ha några döda lysande pixlar.

Läs hela Philips pixelpolicy."

 

Här hittar man en sammanställning av många olika tillverkares policy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att pricken försvinner mot en ljus bakgrund är inte konstigt.

Prickens RGB-värden är nämligen lite lustiga. Se det som att RÖD-kanalen alltid är på max, men att den i övrigt fungerar som vanligt. När du har en Grön bakgrund så kommer säkert pricken vara gul, dvs röd+grön = gul (i ljussammanhang) t ex. Om du har en blandad ljus färg där röd SKA vara stark så märks inte felet, till exempel på vit bakgrund, då ska ju hela både Röd, Grön och Blå vara på max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tankat hem Pixel Tester, och med hjälp av det kan jag bekräfta palegolas påstående om att den röda pixeln blir gul då jag har en grön bakgrund.

 

Jag pratade även nyss med Macoteket som inte ville ta tillbaka skrämen. De hävadade att det är Apple som bestämmer när det gäller döda/sovande pixlar. En röd pixel mitt på skärmen var med all sannolikhet inte tillräckligt för att jag skulle få byta, Apple vill tydligen ha minst 5 oavsett var de sitter.

 

Jag fick dock samma råd som av CyberPet, massage, 5 minuter varje dag i en vecka borde räcka för att få liv i min sovande pixel tydligen. Vi får väl se, jag återkommer med diagnos efter en veckas behandling. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se, du ska lyssna på mig :)

 

Varva pixletestprogrammet med gnuggningarna också, det kan göra susen. Kör programmet, gnugga och sen kör programmet igen.

 

Håller tummarna att det fixar sig, annars får du ryta till ordentligt. Mitt på skärmen ska inte en sån felaktighet sitta. Det är en sak om den sitter i något hörn och inte gör så mycket väsen av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du privatkund kan du reklamera skärmen, eller lämna tillbaka den på öppet köp. Så är det bara.

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryId=722

 

Notera även Reklamation länken till vänster på ovanstående sida. Som konsument har du betydligt fler rättigheter än vad du tror!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du privatkund kan du reklamera skärmen, eller lämna tillbaka den på öppet köp. Så är det bara.

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryId=722

 

Notera även Reklamation länken till vänster på ovanstående sida. Som konsument har du betydligt fler rättigheter än vad du tror!

Vadå "så är det bara". Öppet köp är inte någon allmän rättighet, utan bestäms av butiken.

 

Från länken du hänvisade till

:

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att kunden behöver begära det.

 

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att det antecknas på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

 

 

Visst kan man alltid reklamera varan (upp till två år från köp), men för att det ska gå igenom krävs oxå att reklamationen inte innebär orimliga kostnader för säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förutsätter förvisso öppet köp på allt jag köper, så det var fel av mig.

 

Å andra sidan kanske konsumentköplagen kan hjälpa här:

 

"4) Andra fel:

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat, är varan också felaktig om den

- inte är lämpad för de ändamål som den i allmänhet används för, exempelvis en regnkappa som inte är vattentät

- inte heller är lämpad för det särskilda ändamål du tänkt använda varan till och säljaren måste ha insett denna avsikt

- inte motsvarar den beskrivning, det prov eller den modell som säljaren har lämnat eller hänvisat till

- inte är förpackad på ett sätt som är nödvändigt för att skydda eller bevara varan.

 

 

Säljaren ska informera

Säljaren har dessutom viss upplysningsplikt. Om han inte berättar om varans egenskaper eller användning, vad gäller sådant som köparen har anledning att räkna med att få upplysningar om, och det dessutom har inverkat på köpet, anses varan också felaktig. Att säljaren inte känner till varans brister eller egenskaper är inte alltid en ursäkt. En bilhandlare som säljer en mycket rostig bil kan till exempel inte ursäkta sig med att han inget visste. Lagen förutsätter att handlarna vet vad de säljer."

 

 

Jag skulle bli förvånad om säljaren har påtalat Apples policy om döda pixlar till exempel.

 

Sen är ju frågan hur mycket man vill strula, om den döda pixeln är störig etc.... Vad jag ville ha sagt var bara det att som konsument har man normalt sett väldigt många rättigheter. Skulle jag t ex privat köpa en dator som moderkortet strular på skulle jag reklamera den istället för att Apple i Holland skulle få laga den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan det gå genom att åberopa upplysningsgrejs om Apples pixelpolicy och att det kan hända att någon eller ett par pixlar kan vara trasiga.

 

En bilhandlare som säljer en mycket rostig bil kan till exempel inte ursäkta sig med att han inget visste.

 

…märk väl att det står _mycket_ rostig bil. En skärm som har _en_ död pixel faller förmodligen inte under detta. Skärmen fungerar ju i övrigt, eller hur? Som jag skrev tidigare får kostnaden för säljaren inte vara oskälig. Möjligen skulle man kunna få tillbaka en slant eftersom varan inte är i det skick man förväntade sig, eller kräva en lagning (om det nu är ekonomiskt försvarbart, vilket fallet lcd-skärm förmodligen ej är)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har masserat min röda pixel varje dag nu i över en vecka. Det har inte hjälpt. Så, det är bara att vänja sig vid den lilla filuren och bli kompis. :)

 

Är det nån som har hört talas om att man har lyckats väcka en död pixel genom massage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

Du skulle inte kunna precisera lite mer exakt hur du gjorde?

 

Hur många minuter åt gången, hur många gånger per dag, hur hårt du tryckte osv.

Du verkar vara expert på pixelmassage området! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

Du skulle inte kunna precisera lite mer exakt hur du gjorde?

 

Hur många minuter åt gången, hur många gånger per dag, hur hårt du tryckte osv.

Du verkar vara expert på pixelmassage området! :D

Hallå där, här kommer snuskpolisen! Inget snusk på forumet före kl 22! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det på min Pismo, det var en grön prick. Nu är pricken borta. Men jag kanske hade tur?

När den blivit grön är den ganska "mogen". Det är bara att klämma lite extra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...