Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Visningsalternativ för skrivbordet


Reefer

Rekommendera Poster

Tjo brukar ha visningsalternativ för skrivbordet och finderna på att "visa info om objekt" och det funkar bra i findern (förutom att han glömmer bort inställningarna titt som tätt) men nu har plötsligt info om "Macintosh HD" på skrivbordet försvunnit till viss del, det brukar stå "Macintosh HD 55,89 GB 50,89 GB Fritt" men nu står det endast namnet och storleken på disken, dvs "Macintosh HD 55,89 GB". Kan tyckas vara en skitsak men det har fungerat hitintills, jag kan inte komma på vad som skulle ha blivit annorlunda, jag har inte installerat några nya program som kan ha ställt till det, är det någon som känner till om det kan bli problem med detta och vad som kan orsaka det? Jag har självklart testat med att kryssa bort och kryssa i igen i "visa visningsalternativ" men det kommer inte tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte först att filen ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist kanske hade blivit korrupt, men den verkar bara innehålla en av/på-flagga och inte kunna ha att göra med problemet. Hursomhelst, att "Reparera skivbehörigheter" med Skivverktyg ska tydligen fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Och så en följdfråga:

 

Spelar det någon roll om man Reparerar Skivbehörigheter från/med OS X intallations-CD som startskiva, eller är det lika effektivt att köra från hårddisken? Har fått för mig att det första alternativet är kraftfullare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att det första alternativet är kraftfullare.

Någon tutade i mig för länge sedan att "Reparera skiva" helst ska köras från CD, men "Reparera skivbehörigheter" helst ska köras från datorn för att ha uppdaterad info. Källan till påståendet finns förmodligen antingen i någon tråd i Mac Worlds gamla forums db eller i MacPrats db.

 

Ska rota lite i mina lådor och se om jag hittar någon auktoritet inom området som har lite mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska rota lite i mina lådor och se om jag hittar någon auktoritet inom området som har lite mer info.

Jaha, nu har jag rotat lite, men inte hittade jag källan inte. Tror dock att det är från en presentation av Ted Landau (skaparen av MacFixIt och författare till bland annat Mac OS X Disaster Relief). MacFixIt nämde faktiskt att det var så man skulle göra idag igen (som jag skrev om i den här tråden), dock utan att förklara varför. Men, Randy B. Singer förklarar varför man ska göra det så här:

 

You should run Repair Permissions from your hard drive, rather than from your Install CD-ROM, because the file permission profiles are frequently updated by Apple updaters. (e.g. the 10.2.3 update.) When running Repair Permissions from the CD-ROM the permissions will be set according to the CD's profile, so a bunch of permissions which appear to be incorrect from the CD, actually may be just fine and will be improperly set.

 

"Repair Disk Permissions"/"Reparera skivbehörigheter" hämtar upp information från installernas kvittofiler i /Library/Receipts (Raderar man kvittofilerna så fungerar inte längre funktionen i Skivverktyg.) Skivverktyg går också att köra via terminalen, skriv diskutil för en beskrivning. Vore intressant att veta skillnaden mellan fsck och diskutil när det gäller reparation och om/hur de kompletterar varandra eftersom man sällan/aldrig får tips att använda diskutil i terminalen, utan bara fsck.

 

Att man ska starta från en CD för att reparera fel på disken beror kanske på att verktyget rapporterade om fel som inte fanns ifall man använde det på startskivan för länge sedan, nuförtiden är ju det alternativet inte möjligt att välja längre utan man måste starta från en CD eller dylikt (om man inte vill använda terminalen förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Tycker uppgifterna går lite isär. MacFixit tycker att man först ska Reparera Skivbehörigheter från CD (för att få CD's profil på rättigheter?), sedan samma procedur från hårdisken. Randy B. Singer säger att man ska köra direkt från hårddisken. Inte helt glasklart det här…

 

Skillnaden är väl att MacFixit relaterar till en uppgradering till 10.2.8 medan Singer talar om underhåll som görs relativt ofta!? Kommer i alla fall själv att Reparera Skivbehörigheter från hårddiken som regel nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren men det har fixat sig utan att jag behövde göra något speciellt. Jag hade maskinen avstängd under ett par timmar, när jag sedan startade upp den igen (dvs "kallstart") och loggade in i systemet så visade den plötsligt infon som den skulle på HD'n, lite lustigt, jag har bara sett den typen av "vodoo"-beteende på Windows NT 4.0, att han "återställer" efter en kallstart. Obs att jag har testat med en omstart men det funkade inte. Men det vore onekligen intressant att veta varför det inträffade till att börja med, och varför det "återställs" efter en kallstart som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det vore onekligen intressant att veta varför det inträffade till att börja med, och varför det "återställs" efter en kallstart som sagt.

Som jag har förstått det är det något fel med ägare/behörigheter på någon fil som orsakar felet.

 

Om du ser meddelandet "Checking disks" (eller motsvarande fast på svenska) när du startar upp (på raden där det exempelvis står "Startar virtuellt minne", etc) så betyder det att Mac OS X kör en variant av fsck eller skivverktyg. Den här kontrollen går mycket snabbare än att göra det "för hand" så det har varit lite diskussion omkring vad det är för program som körs och vilka fel som rättas till/ignoreras. Hursomhelst, så kan det göra att saker och ting fixas till utan att man märker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser meddelandet "Checking disks" (eller motsvarande fast på svenska) när du startar upp (på raden där det exempelvis står "Startar virtuellt minne", etc) så betyder det att Mac OS X kör en variant av fsck eller skivverktyg. Den här kontrollen går mycket snabbare än att göra det "för hand" så det har varit lite diskussion omkring vad det är för program som körs och vilka fel som rättas till/ignoreras. Hursomhelst, så kan det göra att saker och ting fixas till utan att man märker det.

 

Nope, inget sådant vid uppstarten, men att han kör fsck automatiskt tror jag på, Windows NT system gör samma sak med sin chkdsk vid varje uppstart om man har NTFS som filsystem. (transparent för användaren vill säga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...