Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Avinstallera OS 9

Boohlin

Recommended Posts

Hej

Jag har inte använt OS 9 eller Classic läget på jättelänge nu och börjar undra om man inte borde avinstallera 9.x nu.

Vad finns det för fördelar förutom att jag får mer plats på min hårdisk och finns det några nackdelar med att avinstallera

os 9 jag inte tänkt på...

/Tommy

:huh:

Det är ju lite beroende av hur stor hårddisk du har, har du gott om ledigt utrymme kan du ju ha det kvar.

Är du övertygad om att du inte skall använda program mer i 9:an, spel eller likn, så är det ju inget som

hindrar att du slänger alla Mac OS 9 programmen.

Markera din Systemmapp i 9:am så ser du hur pass stor plats den tar, brukar inte vara stor.

Släng efterhand, har du Cocktail kan du ju använda dej av det programmet för att slänga trilskande filer...

Jag har kört OS X i ett år nu, och använder i princip aldrig Classic-läget. Men så vips är det något program eller shareware som jag vill använda som gör att jag är glad att jag har Classic kvar. Frågan du ska ställa dig är inte "Varför ska jag ha OS 9 kvar?" utan "Vad tjänar jag på att slänga Classic?" I mitt fall har jag tillräckligt med hårddisk för att de 232 megabyte det handlar om ska vara försumbart. Jag har hittills inte kommit på ett enda skäl att slänga Classic.

Ingemar Ragnemalm

Precis min fråga: Varför skulle du ta bort det? Varför minska utbudet på program till hälften eller mindre? Det är en så ytterst liten del av systemets storlek.

Det är lite som att hacka om MacOS 9 så att det inte kan köra 68k-program (om det nu hade varit realistiskt). Varför skulle man vilja det?

Jag har kört OS X i ett år nu, och använder i princip aldrig Classic-läget. Men så vips är det något program eller shareware som jag vill använda som gör att jag är glad att jag har Classic kvar. Frågan du ska ställa dig är inte "Varför ska jag ha OS 9 kvar?" utan "Vad tjänar jag på att slänga Classic?" I mitt fall har jag tillräckligt med hårddisk för att de 232 megabyte det handlar om ska vara försumbart. Jag har hittills inte kommit på ett enda skäl att slänga Classic.

Jag har också funderat på att skapa plats genom att plocka bort Classic men kommit fram till samma slutsats som du Nils. Jag undrar ändå vad jag rimligtvis kan ha för nytta av iTunes och andra "överflödsprogram" i Classic, det räcker väl med X-versionerna? Som Handelsbankskund måste jag däremot använda mig av Classic då jag är förvisad till gamla Netscape.

Vad kan man med gott samvete plocka bort och framför allt, vinner man över huvud taget någon prestanda på det? Hur många procent ledigt utrymme är minimigränsen för att datorn ska må bra och gör Classicutrymmet något alls i det stora hela?

Vad kan man med gott samvete plocka bort och framför allt, vinner man över huvud taget någon prestanda på det? Hur många procent ledigt utrymme är minimigränsen för att datorn ska må bra och gör Classicutrymmet något alls i det stora hela?

Du kan få Classic att starta snabbare genom att stänga av en hel del tillägg i program du inte kör.

Prestandamässigt vinner du nog inget, tar du bort en del program får du ju lite plats extra, men det är inte mycket.

Sedan jag slängt ut OS 9 samt i samma veva gjorde en clean install så går det mycket mycket snabbare att browsa runt i finder. Har du en gammal 9 som du sedan lagt på OS X på så kan det nog bli en positiv speedbump.

Annars.. ja.. att ta bort OS 9 gör det lite snyggare i roten.. behöver man det så gör man det, men jag tycker alltid det är skönt med ett så rent system som möjligt.

Jag undrar ändå vad jag rimligtvis kan ha för nytta av iTunes och andra "överflödsprogram" i Classic, det räcker väl med X-versionerna? Som Handelsbankskund måste jag däremot använda mig av Classic då jag är förvisad till gamla Netscape.

Man bör väl skilja på OS 9 och Classic-program. Det finns ju ingen anledning att ha kvar gamla versioner av ett program som finns till OS X, om man nu inte föredrar den äldre versionen förståss. För mig handlar det dock bara om ifall jag ska ha kvar Systemmappen för OS 9, och som sagt, jag har ännu inte hittat nåt skäl att ta bort den.

Anders Lundberg

Helt vettigt. Men på min G5:a som kommer alldeles snart tror jag knappast jag installerar OS 9 bara för att ha Classic, datorn kan ju ändå inte starta i 9:an.

Och Palegolas har nog rätt, om man har installerat OS X på en disk som länge kört OS 9, kan man nog tjäna en hel del på att göra en ordentlig backup och radera skivan för att göra en ny och fräsch installation av tian. Fast man kan ju alltid vänta på Panther :)

Tack allihopa. Jag har läst och begrundat era inlägg.

Kul att se att så många är aktiva i forumet.

Det var många grejer jag inte tänkt på. Tack igen... :)

En fråga i sammanhanget: Hur fasen avisntallerar man OS X? Jag lade in det på en maskin som agerar filserver bara för att upptäcka att: a) OS X inte hittar 100MB-ethernetanslutningen på ett PCI-kort, utan bara den inbyggda 10 MB, B) inte accepterar att en extern hårddisk delas ut, och c) tappar kontakten med nätet titt som oftast.

Så då gick jag tillbaka till att köra OS 9, med resultat att a) den fick ont om plats på hårddisken, B) fildeiningen tar en halvtimma att starta, c) den blev seg i största allmänhet, och d) den går inte att formattera om med OS 9-installations-CD:n (!).

ja, jag vet: "Skaffa nya prylar!" Men plånbokn är inte så himla tjock. Den gamla G3:an får allt tjäna ett tag till.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...