Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett återkommande ämne...


jimolp

Rekommendera Poster

Vad ska man tänka på när man köper ett nytt ljudkort?

Kan man köpa ett bra kort för 3000kronor eller mindre?

 

Funkar verkligen ett usb-ljukort bra med tanke på den mängd data som överförs vid en inspelning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på området, men allt beror väl på vad/hur du ska använda ljudkortet. Jag själv kör med ett "M-Audio Delta Audiophile 2496" och det duger utmärkt för mina behov. Kostar numera bara 1695:- på Musikbörsen, själv köpte jag det för drygt ett år sen för 2500:- nånting och ännu tidigare kostade det en bit över 3000:-.

Jag använder det för normalt "hemmapul", dvs inspelning en kanal i taget i sequenser. Vid behov kör jag via en enkel mixer. Jag ställer kanske inga höga krav, men är helt nöjd med ljudkvaliteten. I kortet ingår MIDI-interface.

M-Audio har visst motsvarande kort för USB-anslutning som kostar några hundralappar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten Phonic-mixer för 700 spänn med fantommatning för mickar. jag kör med Titanens inbyggda ljudkort och är förvånad över ljudkvaliten. Förr i tiden var det lite si och så med ljudkorten i Mac. Har hört att nya Macarna har 24 bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren.

 

Det är en djungel det här med ljudgrejor.

Men bara det låter bra så är det ok.https://forum.macworld.se/style_images/1/icon5.gif

 

Jag har en vindtunnel 867x2 och rattar med reason 2.

Har tänkt att köra med sång i nån låt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en mixer...prova att ta tillbaka ljudet från datorn till mixern för lyssning och koppla mick till mixern (du slipper ev. latency). Addresera micksignalen till datorns ingång (via t.ex. sendtoeffect-funktion). Om detta funkar behöver du inte köpa något externt ljudkort. Du kan använda Macs utmärkta inbyggda 16 bitars ljudkort. Det funkar finemang för mig. Vill man ha 24 bitars och/eller fler kanaler simultant så blir det till å köpa externt usb eller firewirekort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars har Luthman grejer http://www.luthman.se grejer...t.ex. Sonica (2 kanaler)...ett litet 24 bitars kort (PCI) för 2000+moms. Eller M-Audio Audiophile USB för 2300+moms. Eller M-Audio MobilePreUSB 1800+moms med inbyggd mickförstärkare (den kan va intressant för dig). Kolla in Luthman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De korten du nämner där mjg ska jag kolla närmare på!

 

Tack för tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...