Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.kext filer


Tommix

Rekommendera Poster

Testade ett sharewareprogram, avinstallerade det, men märkte till min förvåning att i sann sony/microsoft-anda hade en mängd filer spritt sig i min dator, bl.a filen PACESupport.kext

Kan man radera den filen på något sätt? Kan jag ställa till med något i datorn om jag gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu skulle du testat AppZapper i det läget, det sköter avinstallationen åt dig.

Prova att lägga in dit shareware igen, sedan testar du med AppZapper :ThumbsUp:

Du får prova det 5 ggr gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle du testat AppZapper i det läget, det sköter avinstallationen åt dig.

Prova att lägga in dit shareware igen, sedan testar du med AppZapper  :ThumbsUp:

Du får prova det 5 ggr gratis

349725[/snapback]

Det enda som AppZapper gör är att ta bort filen så man vinner inget på det. Jag skulle ta bort kext-filen direkt. Det som nog är bäst är att arkivera filen i ett ZIP-arkiv och ha kvar tills vidare så ser man så att allt fungerar som det ska. Skulle det inte göra det kan man plocka fram filen igen och lägga tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om du installerar program bör du läsa vad de gör. Vissa program behöver installera filer utöver vad som hamnar i programmappen för att fungera. Det är inte frågon om infiltration eller något liknande det rootkit som Sony hade tidigare, utan helt enkelt så att programmet gör något på en lägre nivå i systemet. De flesta program som installerar sig på detta vis har en "deinstall"-funktion i installationsprogrammet. Om inte så är det synd, men inte svårt att fixa. Se till att du inte tar bort fel kext-fil av misstag bara, vissa av de är nödvändiga för att macen ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar program bör du läsa vad de gör.

349778[/snapback]

”You agree that our installer may spray your System Folder with dozens of extensions, shared libraries, control panels, preference files, fonts, and other crud, without asking first or providing a list of why we put what where.”

”... and do not stumble onto the fact that AppleWorks does most of what our stuff does but at twice the speed, half the cost and 1/300th the RAM.”

Parodi på Microsoft Office licensavtal, av David Pogue, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen avinstallerare på programmet, dock hittade jag en logfil där jag kunde se vad som blivit installerat, när jag installerade programmet igen sade faktiskt programmet till att jag installerade grejerna (men vem orkar titta).

Är det bara att dra .kext-filen till papperskorgen eller är det någon form av skyddad systemmapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen avinstallerare på programmet, dock hittade jag en logfil där jag kunde se vad som blivit installerat, när jag installerade programmet igen sade faktiskt programmet till att jag installerade grejerna (men vem orkar titta).

Är det bara att dra .kext-filen till papperskorgen eller är det någon form av skyddad systemmapp?

350286[/snapback]

Det ska bara vara att dra filen till papperskorgen. Möjligen får du upp ett fönster där du blir tillfrågad om administratörsrättigheter men det ska bara vara att ange användarnamn och lösenord i så fall så går det bra.

 

En bra metod att kontrollera om det går är också att helt enkelt prova. wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...