Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför står det "2 users" när jag kör uptime?


miklon

Rekommendera Poster

Jag har en OS X-burk hemma där jag inte har lagt till någon användare utöver den som skapas vid första starten. Ändå står det "2 users" när jag kör kommandot "uptime", varför är det så?

 

Jag hoppas att jag har placerat det här i rätt underforum, annars får väl någon vänlig moderator flytta det, jag är ny här och har inte riktigt lärt mig hitta än. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att de tjänster som körs under root anger just att root också är inloggad + dig själv förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uptime anger inte hur många som ÄR inloggade utan hur många olika som HAR varit inloggade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uptime anger inte hur många som ÄR inloggade utan hur många olika som HAR varit inloggade

349497[/snapback]

 

Men det innebär ju ändå att det finns minst två användare på burken. Men det verkar ju rimligt att användare nummer två är root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör w istället för uptime ser du att den ena användaren varit inloggad sen du startade burken och den andra sen du startade terminalfönstret, varje terminal startar en egen user.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör w istället för uptime ser du att den ena användaren varit inloggad sen du startade burken och den andra sen du startade terminalfönstret, varje terminal startar en egen user.

349531[/snapback]

 

Aha, då fick jag lösningen på det då, tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ett terminalfönster är en användare. Plus du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 7 users :/ Nån som vet hur man stänger ner dem utan att starta om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag har 7 users :/ Nån som vet hur man stänger ner dem utan att starta om datorn?

350110[/snapback]

 

Det är väl öppna terminalfönster, inloggade användare på andra konton, och nätverksinloggade som är medräknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Jag har 7 users :/ Nån som vet hur man stänger ner dem utan att starta om datorn?

350110[/snapback]

 

Annars mår din dator säkert bara bra av en omstart :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett terminalfönster är en användare. Plus du.

349600[/snapback]

Precis. Kör "who" i terminalen och det kan se ut så här:

username console May 25 13:04

username ttyp1 May 27 08:48

username ttyp2 May 27 08:48

 

"username" är ditt användarnamn, "console" loginprocess, och "ttyp1" och "ttyp2" betyder bara att där är två terminalfönster öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 7 users :/ Nån som vet hur man stänger ner dem utan att starta om datorn?

350110[/snapback]

Varför vill du avsluta dessa processer?

De kanske gör något viktigt! ;)

 

Det är ju så här föresten som *nix system fungerar, en massa olika processer som schemaläggaren hoppar mellan för att få mer gjort "samtidigt" (de flesta har ju bara en CPU än så länge).

 

Om du startar igång Aktivitetskontroll (i Program:Verktygsprogram) och väljer "Aktiva processer" i popup-listan överst så ser du att det är bara några få processer igång, de flesta är "idle" och ligger bara och väntar på att få något att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...