Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sequencerprogram


nilo

Rekommendera Poster

Först rekomenderar jag Reason, sedan kommer ingenting och sedan Reason igen sedan ingenting och ingenting och därefter alla dom andra. Kul intuitivt program som är snällt mot slöa datorer. Svenskt är det också. Programmet har tokbra mjukvarusyntar så du behöver i stortsett bara ett keyboard så är du hemma. Skulle du sedan få lust att spela in Audio så lirar Reason mycket bra med Logic Audio 6. Jag kör OS X för att jag tycker det är bäst men OS 9 är heller inga problem. Titta in på www.propellerheads.se och kolla demon. Den väckte i alla fall mitt ha begär och då hade jag ändå precis inhandlat Logic audio Big Box. Det är helt enkelt mycket roligare att jobba och skapa i Reason än Logic. Sedan kan man göra allt nördigt i Logic efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reason är kung på mjukvarusynthar.

Vill man spela in midi med externa synthar och moduler som ljuder är nog Reason fel val. Vill man smidigt spela in och upp audiospår så är det också ett dåligt val.

Jag har kört CuBase för sånt, tycker det är bra och lätt att komma igång med. Har iofs bara provat CuBase och Reason för midi- och audio-musik.

Reason är kungen. Om det fanns audioinspelning justerbart tempo i Reason skulle jag slänga alla andra musikprogram. ;) (säger en amatör)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som Logic Big Box eller Cubase är mer din fåra. Jag har som sagt Logic och tycker det funkar utmärkt. Gränsnittet och grafiken är ingen höjdare. Det är fortfarande ganska mycket gammal ATARI över det. Det är relativt enkelt också men jag är en sådan som gillar att läsa manualer och allt är en smak sak. Å andra sidan så är det så in i H mycket roligare att jobba i Reason så varför ens bry sig om en massa bynglig hårdvara? Sälj skiten, köp Reason och ett litet PA för pengarna. :D Men som sagt jag är nöjd med Logic och det funkar utmärkt både med ljudinspelning; typ gitarr och sång, Extern MIDI; typ syntar och program change och mjukvarusyntarna är mediokra men funkar. Pick your choise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig att köra i OS 9 finns ju ProTools Free, som är gratis. Det är ju i alla fall en sequenser man kommer ganska långt med som amatör/nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>palegolas

Vad menar du med "justerbart tempo" ?

 

Håller med om Reason! Kanonprogram.

Så vitt jag vet kan man inte "programmera" tempot i Reason. Man väljer ett BPM för hela låten, sen får man dras med det eller ratta själv på tempoknappen i realtid, varje gång man spelar upp det.

I CuBase finns ju en graf för det som man kan programmera hur som helst genom låten.

Vad jag förstår så kan man låta Reason lyda under något annat midiprogram som agera huvudprogram, och då kan man låta tempot i Reason följa med huvudprogrammets tempo. Men så mycket strul bara för att göra temposkiftningar i Reason är ju dumt.

Jag tycker det är märkligt att det saknas tempo. Kanske har dom lagt till det i nån ny version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Men är Reason förstahands valet vad gäller Sequencer? Hur fungerar den med ljudinspelning utifrån och hårdvarusyntar?

Det går inte att spela in audio i Reason. I Reason körs allt via de inbyggda mjukvarusyntharna, du kan inte heller köpa till 3:e parts mjukvarusynthar. Då du bara använder Reason är du helt låst till de instrument och effekter som följer med paketet. Det ska tilläggas att kvaliteten på dessa är fenomenal.

 

Man kan köpa till extra ljudbanker till de inbyggda syntarna, eller ladda hem gratis ljud helt lagligt från flera bra websidor. Reason i kombination med Cubase är grunden till en bra hemma studio. Då kan du dels spela in audio i Cubase audio spår, och dessutom spela midi modulerna från Reason i Cubase midi spår. Allt går via ngt som heter ReWire. Helt enkelt genialt! :D

 

Jag har kört denna kombination på en Powermac 7500/100 med ett G3 300 mhz kort, och det fungerar hyffsat. På din dator fungerar det säkert bra, så länge du inte vill anänvda dig av flera tunga effektpluggar, då behöver du mer kraft. Mycket minne hjälper dock massor!

 

Cubase SL är mycket bra, det kan du idag köpa med lite extra godis för 2 995 kr. Reason kostar 3 895 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Cubase SL.

Sedan angånde "mjukvaru synthar", tillskillnad från andra tycker jag reason har fruktansvärt dålig ljudkvalité.

Jag tycker sampletank är det bästa valet för tillfället, (även om det inte är någon synth egentligen..).

För analoga synthar har man A1 som följer med Cubase.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan angånde "mjukvaru synthar", tillskillnad från andra tycker jag reason har fruktansvärt dålig ljudkvalité.

:huh:

 

Jaha, vadan detta?

Kan du specifisera dig en aning, vad det är du saknar i ljudbilden?

 

Jag är mycket nöjd med ljudkvaliteten i Reason.

Angående sampler så finns det en bra sådan även i i Reason 2, NN-XT. Bra inställningsmöjligheter och klockrent ljud, tycker jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med ljudkvaliteten i Reason.

Angående sampler så finns det en bra sådan även i i Reason 2, NN-XT. Bra inställningsmöjligheter och klockrent ljud, tycker jag.  :)

Det kanske är jag som är kräsen, men jag tycker reasons ljud (speciellt samplingarna NN-XT (och Pro)) är riktigt dåliga,

Reason som program är mycket bra, och den virtuella "patch" uppsättningen är mycket smart osv.

Jag har använt cubase sl och sampletank i ca 6 månader nu, för någon månad sedan pratade jag med en kille, och han tyckte jag skulle prova reason (delvis efter som han själv använder det, och vi gör ibland projekt ihop), så jag lånade hans reason cds och provade, och vissa var det smidigt att jobba med. förutom att rewire buggade en del, om det är cubase eller reasons fel låter jag vara osagt.

Hursom helst idet stora hela fungerade det, men jag tyckte inte det gav någonting. Ljudkvalitén är mycket sämre än sampletanks, och som jag sa tidigare om jag behöver analoga synth ljud använder jag oftast A1 (och ibland crystal som är gratis dessutom).

 

Jag kan inte säga exakt vad det är som får reasons ljud att låta illa, om du har tillgång jämnför gärna med sampletank vilket i mitt tycke låter minst 10 gånger bättre. (och speciellt sonic synth paketet).

om du ej har tillgång till sampletank/sonicsynth har du en demo låt här http://www.esoundz.com/media/mp3/demos/SONICSYNTH.mp3

(Och jag kan intyga att det inte är något fusk här, eller några "extra" effekter pålaggda, det låter helt enkelt så här.)

 

http://www.esoundz.com/viewDetails.php?Pro...t&referrer=home eller detta för inviduella samplings smakprov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är jag som är kräsen, men jag tycker reasons ljud (speciellt samplingarna NN-XT (och Pro)) är riktigt dåliga,

Reason som program är mycket bra, och den virtuella "patch" uppsättningen är mycket smart osv.

Jag har använt cubase sl och sampletank i ca 6 månader nu, för

Jag kan inte säga exakt vad det är som får reasons ljud att låta illa, om du har tillgång jämnför gärna med sampletank vilket i mitt tycke låter minst 10 gånger bättre. (och speciellt sonic synth paketet).

om du ej har tillgång till sampletank/sonicsynth har du en demo låt här http://www.esoundz.com/media/mp3/demos/SONICSYNTH.mp3 

(Och jag kan intyga att det inte är något fusk här, eller några "extra" effekter pålaggda, det låter helt enkelt så här.)

Det lät väldigt äkta. Håller med om att Reason inte lämpar sig bäst till musik som försöker efterlikna verkliga instrument t.ex. gitarr och elbas. Då låter det lite sisådär. Men jag såg även att man kunde köpa en Sampletank Refill till Reason, med bl.a. samplingar till NN-XT.

 

Hur som helst, för sytetisk musik fungerar Reason finemang, och har man möjlighet att spela in äkta instrument (gitarr, elbas, sång m.m.) via t.ex. Cubase så har man ju ett bra komplement då man pluggar in Reason via Rewire. Det är så jag gillar att skapa musik, blanda traditionell pop/rock med blippande sythtar och dunkande beats! :lol:

 

Har för övrigt varit väldigt sugen på Atmosphere, nångon som har provat denna "mjuksynth"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med om att reason är ett "bra" program, men jag tycker inte det har mycket att bjuda på utöver den utrustning jag redan har, om jag säger så istället.

(det jag nämnde tidigare cubase sl + sampletank osv hamnar runt 7000-8000 kr), men jag tycker det är värt det efter som man kan vara mer flexibel. (och det går utmärkt att spela in direkt i cubase med, vilket dessutom har not editor osv) =)

 

Iallafall smaken är som baken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en G3 500 mhz. Då verkar ju Cubase SL vara kört då det enligt tillverkaren krävs G4 processor. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoppora, vilken version av Cubase använder du? Var kan man få tag på äldre versioner som fungerar på en G3 500? Eller finns det något annat billigt och lättanvänt sequncerprogram som passar G3 500?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoppora, vilken version av Cubase använder du? Var kan man få tag på äldre versioner som fungerar på en G3 500? Eller finns det något annat billigt och lättanvänt sequncerprogram som passar G3 500?

Logic funkar fint med g3:a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...