Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brushed Metal - Nej tack.


thevil

Rekommendera Poster

Att det finns de som inte gillar metall-utseendet som dyker upp i fler och fler program är väl inte någon nyhet. Nu har en användare som verkligen inte gillar metall-utseendet startat en websida för att övertyga Apple om att de inte ska använda det utseendet i nästa version av Finder.

"This Web site is an open letter to Apple, maker of the world's best-looking computers and operating system, asking it not to implement the ugly look of brushed metal in the next version of the Finder." Läs mer hos Brushed Metal is UGLY.

 

Själv tycker jag att metall-utseendet är en naturlig fortsättning på Platinum och ganska fint. Föv är det väl lite sent att försöka ändra på utseendet i Panther. Det är väl inte så lång tid kvar innan vi kan handla det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett större problem är väl hur vi skall gå till väga när vi plastar in PM G5:an så att det blir lite agua-utseende på själva lådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att många uttalar sig som om det vore självklart att metallen är osmakligt ful. Jag personligen tycker den är helt okej och att den inte tar uppmärksamheten så mycket från annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att metall stämmer bra överens med apples stilrena datorer.

 

Det kanske är lite kallt om man ska va petig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar "brushed metal".

Det ser snyggt och propert ut, samtidigt som det ger en känsla av styrka.

Windows XP är raka motsatsen, det ser ut som ett reklamblad, och ger känslan av vek barnanpassad dator.

 

Go Panther! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tjej tycker jag det är för grabbigt med borstad metall. Känns liksom som vi tjejer inte har något att säga till om alls. Inte nu att jag tycker att den blommiga iMacen var fin men jag gillar det ljusa som Aqua varit, det känns "gladare" än det deprimerade och tråkiga borstade metallen. Inget "lickable" i borstad metall.

 

Jag hoppas att Apple inser att alla Mac-ägare är individuella och därför också vill kunna personalisera sitt operativsystem efter smak och tycke. Nu inte sagt att de teman som finns i Windows är snygga, men idén att kunna göra egna teman är kanonbra och jag tycker att vi ska få den möjligheten också!

 

Så jag skriver under på "nej till brushed metal"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt gillande över brushed metal även om det ser bättre ut än windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag trodde att en stark anledning till varför man väljer mac är att Mac OS är trevligt att arbeta i.

Därför blir jag lite förvänad över att så många verkar arbeta mot den linjen.

Visst, mac är mycket mer än bara gränssnitt på operativsystemet, men endå! I tidernas begynnelse var ju detta allting. ;)

Eller? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Som tjej tycker jag det är för grabbigt med borstad metall. Känns liksom som vi tjejer inte har något att säga till om alls.

Hm... Jag tycker det ser ut som opraktiska köksmaskiner med snobbattityd, såna där som måste tvättas med diskmedel om något sätter *ett* tumavtryck på dem. Är det kanske rentav det som är "grabbiga" kök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Har för mig att jag sett någon site där man kunde byta ikoner och, ja just det, byta till brushed metal i Finder! Kanske släpper de ett Aqua-tema nu när precis allt verkar bli borstad metal.

 

Minns ni med vilken glädje man skapde egna färglada teman i Mac OS 8.5? Hoppas att det blir möjligt att välja lite egna teman i Panther! Själv kommer jag dock som vanligt bara ha mörkgrått, grafit och borstad met…

 

(stavning ändrad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag trodde att en stark anledning till varför man väljer mac är att Mac OS är trevligt att arbeta i.

Det finns väl temperaturskillnader både i himlen och i helvetet?

:-)

 

Vissa Mac-användare blir ibland lite väl övertygade om att just deras syn på vilken strategi Apple ska använda och hur Mac OS ska utvecklas är rätt och alla andras är fel. Det beror sällan på att de inte gillar Mac OS, utan tvärtom på att de kanske gillar det lite för mycket vilket kan resultera i "Rör inte min kompis"-kampanjer likt den här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Om man köper en ny Volvo kan man få den i tex Blåmetallic. Då finns det möjlighet att välja klädsel i antingen grafit eller beige. Väljer du istället en vit Volvo så kan man inte få beige klädsel utan bara grafit eller gråbrun. Beige klädsel passar inte till vit lack tycker Volvo.

 

Färgkoordinationspoliser! (känn på det ordet) Kanske vore något för Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dom flesta brukar missa när dom klagar på metallen är den funktionella skillnaden från alla andra gränssnitt. Den viktiga designdetaljen är:

- Varhelst det är metall kan man ta tag och dra.

Alltså så måste det nya metallutseendet ersättas av ett annat nytt utseende om funktionaliteten ska vara den samma. Alltså inte bara aquavitt, för det strider ju lite mot den gamla designen med namnlist och innehåll.

Jag tycker metallen är en bra lösning.. dom har ju tweakat det hela ett tag och det börjar se rätt mjukt och diskret ut till skillnad från när det lanserades. Däremot borde det vara enkelt att helt enkelt generera fram nytt utseende som bygger på annan bakgrundstextur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henry Ford erbjöd sina bilar i valfri färg bara den var svart.... kanske har Steve-ponken läst hans biografi nyligen och blivit inspirerad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är skönare att ränderna håller på att försvinna än vad det är jobbigt att brushed metal tar över. Det är ju för övrigt bara själva navigationsfönstret i panthers finder som är brushed, inte dialogrutor, menyer etc. Och till skillnad mot tidigare versioner av findern lär vi nu bara behöva ha ett finderfönster öppet (tack vare "sidofältet platser" som det så fint heter på svenska). Om man blir galen även på detta lilla brushedtillskott så kan man ju dölja verktygsraden och då ser man inget brushed alls (och inga ränder heller, jippi :) )

 

Är man fortfarande inte nöjd kan man ju få OS X att se ut precis som man vill (nästan) -> http://www.resexcellence.com/themes/ . Man kan ju t om få det att se ut som win XP (men det vill väl ingen iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också brushed metal, har även fixat skrivbordet i samma stil.

Stilrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte jätteförtjust i det, men det är i alla fall en design som är så pass lugn att den inte retar mig dagligen. (Det finns annat i Aqua som är värre.)

Så jag skulle nog inte skriva på någon av "listorna" (för eller mot).

 

PS

Man kan ju byta stil i WinXP till en silvrig nyans om med en rejäl porttion god vilja kan man likna det vid metal, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henry Ford erbjöd sina bilar i valfri färg bara den var svart.... kanske har Steve-ponken läst hans biografi nyligen och blivit inspirerad...

Såg på en dokumentär på tv att just det här bara ska vara en skröna, att man visst fick välja vilka färger man ville (nåja, det fanns väl nån begränsning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock programutvecklare som har lite fantasi...

CocoaTech har sett för mycket på Grynet och inkluderar nu hennes favvo-tema i Path Finder:

 

Pathfinder_hellokitty.gif

 

Temat heter givetvis "Hello Kitty" :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på en dokumentär på tv att just det här bara ska vara en skröna, att man visst fick välja vilka färger man ville (nåja, det fanns väl nån begränsning).

Med tanke på tidsepoken lär begränsningen ha varit själva färgens beständighet vad gäller väder, mekaniskt slitage etc. Samt att man inte hade kunnandet att ta fram vilka färger som helst.

 

Jag gillar metallen, ett större problem är Apples tgb, mus och skärmar– även om de är snygga var för sig– hur bra ser de ut ihop med en G5:a? Ska man behöva köpa konkurrerande märken för att det ska se bra ut? (Lyxproblem, jag vet- hur många sitter vid en G5.a, men ändå <_< )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock programutvecklare som har lite fantasi...

CocoaTech har sett för mycket på Grynet och inkluderar nu hennes favvo-tema i Path Finder:

 

Pathfinder_hellokitty.gif

 

Temat heter givetvis "Hello Kitty"  :sorry:

Sjukt bra! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också brushed metal, har även fixat skrivbordet i samma stil.

Stilrent.

Lägg upp en bild, vet ja! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förresten någon av er som har provat Apples DVD Studio Pro 2.0? Där har dom gjort ett nytt litet tema där alla gui-element är lite mindre. Det ser rätt mysigt ut.

Final Cut Pro har ju också ett eget utseende, men jag tycker det nya i DVD Studio Pro ser finare ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste medge att jag är lite svag för den borstade metallen och grafitgrått…

 

Men vi har ju kvar de färg glada prickarna högst up till vänster. colordots.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...