Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple släpper ny MacBook med Intel Core Duo


John Sandström

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Enligt MacForum så den billigast MacBooken Core Solo... B)

 

post-11483-1147815855.png

346233[/snapback]

 

Men inte enligt Apple. Hmm...

post-493-1147817414.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar
Höger sko
Jag drog iväg beställningen så snabbt jag bara kunde (vit, 2.0gHz, 80Gb HD, 1Gb RAM). Hoppas att den kommer den här veckan så att jag har något att leka med i helgen. Har längtat efter den här ända sedan i januari nu, och den motsvarade gott och väl mina förväntningar (bättre processorer än jag trodde).

 

Annars är den ju sanslöst clean och snygg. Undrar bara vad jag ska göra med all plats som kommer att bli ledig på skrivbordet när jag slänger ut min 19" CRT och PC-burk... :whistling:

346241[/snapback]

hej och välkommen till maclivet! :)

 

jag vill oxå ha det du beställde ;) pengar pengar. aldrig tillräckligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Säg gärna till om ni ser någon återförsäljare som fått in MacBook.

346236[/snapback]

 

Jag ska spana in macforum på avenyn i morrn. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger sko
Jag ska spana in macforum på avenyn i morrn. :P

346245[/snapback]

om det inte vore för tidsbristen så skulle jag svänga in till min lilla apple center och kolla när dom kommer till sundsvall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supermusli

Är det någon som har erfarenhet av datorer med "glossade" skärmar? Verkar ju ganska läckert, men jag undrar om dom inte kommer reflektera mycket om man använder dom typ ute i solljus och så...

 

I övrigt verkar det vara en perfekt arvtagare till iBooken...

 

Uppdatering: Såg precis på bilderna att alt-tangenten numera heter alt/option. Är det för att vara snälla mot alla PC-användare som kommer switcha? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snack om grafikkortet här.

 

Kan man inte bara acceptera att de flesta som använder en bärbar inte har behov av något kraftigare grafikkort än 64 mb, eftersom de inte spelar spel på den, utan mest har den att skriva på och surfa med. Dessa människor, som vill ha en bärbar, måste också kunna få tag på en prisvärd mac, där de inte behöver lägga en tusing i onödan på något de inte har användning för.

 

Visst kan jag förstå att många är besvikna, som vill ha tag på en bärbar med 256 mb grafik för 10.000, men de kan väl vakna till verkligheten och pröjsa de extra tusenlapparna för det och den resterande kringarkitekturen som behövs och köpa en Pro, eller för den delen köpa en stationär att lira på.

 

Jag undrar också lite grand vad man ska med ett kraftigt grafikkort till, om man har en skärm på 13 tum. :ermm:

 

Säger en som sitter på en PB G4 extrautrustad med 128 mb grafik, som jag f-n inte har användning för. Jag kan visst spela Quake, men har bara provat fem minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tibbetabbe

Det här är bara en teori, men det skulle kunna vara så att en blank skärm ger djupare svärta, på samma sätt som ett foto på blankt papper gentemot ett med matt papper. CRT-skärmar är ju för övrigt blanka. Kanske något liknande.

Vad tror ni i övrigt om skärmen? Har den samma kvalitet som hos MacBook Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli dyrt om man skadar någon tangent. Tangenterna sitter på något sätt fast i chassit så man måste byta hela tangentbordet. MacBooken blir tydligen lika varm som MBP också. AppleInsider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tibbetabbe
Artikel om "glossy screen"

346266[/snapback]

Trevligt att det verkar gå att använda den utomhus t.o.m. i solljus. Det går definitivt inte på min iBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror de folk kommer använda BootCamp till? Lotus Notes?

345980[/snapback]

 

:D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: kommer det klena grafikkortet att påverka möjligheten att köra videokonferenser i iChat negativt? Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Mycket snack om grafikkortet här.

 

Kan man inte bara acceptera att de flesta som använder en bärbar inte har behov av något kraftigare grafikkort än 64 mb, eftersom de inte spelar spel på den, utan mest har den att skriva på och surfa med. Dessa människor, som vill ha en bärbar, måste också kunna få tag på en prisvärd mac, där de inte behöver lägga en tusing i onödan på något de inte har användning för.

 

Visst kan jag förstå att många är besvikna, som vill ha tag på en bärbar med 256 mb grafik för 10.000, men de kan väl vakna till verkligheten och pröjsa de extra tusenlapparna för det och den resterande kringarkitekturen som behövs och köpa en Pro, eller för den delen köpa en stationär att lira på.

 

Jag undrar också lite grand vad man ska med ett kraftigt grafikkort till, om man har en skärm på 13 tum.  :ermm:

 

Säger en som sitter på en PB G4 extrautrustad med 128 mb grafik, som jag f-n inte har användning för. Jag kan visst spela Quake, men har bara provat fem minuter.

346251[/snapback]

 

Visst kan man vakna upp till verkligheten - och köpa en bärbar PC med ett bättre grafikkort och större skärm för samma pengar som APPLE vill ha för sin macbook.

 

Tycker att det är vad just jag vill använda datorn till och inte apples syn på vad man ska använda just den modellen till. Apples svaga sida har alltid varit grafikkortets prestanda.

 

"Man kan spela tvspel om man nu vill spela" - varför skall man vara tvungen att göra det? Det är man inte om man har pc...

 

"Jag spelar inte så jag behöver inte bättre grafikkort" - OK, men varför ger inte apple den möjligheten till dom som vill? x1600 verkar nästan vara standard på bärbara pc med core duo...

 

Sorry, men med en sådan attityd kommer apple inte sälja fler datorer annat än till oss redan frälsta.

Prisvärda? Tja om verkligheten = mac, men så ser den inte ut enligt mig och en förkrossande majoritet av datoranvändare i världen.

 

Så min fråga är: vem är det egentligen som borde vakna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggarebob

:cry:

 

Grinigt värre säger jag bara...

 

Är ju toksugen på en den minsta MacBook:en, bara för att ha en bärbar i soffan eller sängen eller så!

 

MEN... Rätt dåligt att man inte kan köpa till SuperDrive till den minsta! Visst är kanske 2000:- "billigt" för snabbare cpu och en SuperDrive men jag skall bara ha den till att surfa på :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika varm som MBP? Hur är det möjligt att den blir lika varm som CookBook Pro utan att den har ett riktigt grafikkort? Jag avvaktar iaf, dont adopt early!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

När jag tänker efter behöver jag inte Superdrive i en bärbar MacBook.

Vill jag bränna gör jag det i någon av de andra maskinerna.

Kanske skulle man satsa på den billigaste :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter behöver jag inte Superdrive i en bärbar MacBook.

Vill jag bränna gör jag det i någon av de andra maskinerna.

Kanske skulle man satsa på den billigaste  :ermm:

346336[/snapback]

 

Du ångrar dig sen ändå att du ej har en DVD brännare när du e ute på resande fot och behöver bränna ner nåt! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Vilken bärbar PC skulle motsvara billigaste MacBooken? Och då menar jag naturligtvis prestandamässigt. Vad är prisskillnaden?

346398[/snapback]

 

kolla denna:

PRIS: 16700 :-

 

Produktbeskrivning

HP Compaq Business Notebook nx9420 - Core Duo T2400 1.83 GHz - 17" TFT

 

Dimensioner (BxDxH)

39.3 cm x 27.5 cm x 3.3 cm

 

Vikt

3.4 kg

 

Lokalisering

Finska, svenska / Finland, Sverige

 

Plattformsteknik

Intel Centrino Duo

 

Systemtyp

Notebook

 

Inbyggda enheter

Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn, läsare/skrivare för SmartCard, Bluetooth-antenn

 

Processor

Intel Core Duo T2400 1.83 GHz ( med dubbelkärna )

 

Cacheminne

2 MB - L2-cache

 

RAM

1 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR II SDRAM - 667 MHz

 

Kortläsare

7 i 1

 

Hårddisk

80 GB - 5400 rpm

 

Optisk lagring

DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM - integrerad

 

Display

17" TFT aktiv matris WSXGA+ (1680 x 1050) - up to 16.2 million colors

 

Grafikstyrenhet

ATI Mobility Radeon X1600 - 256 MB

 

Ljudutgång

Ljudkort

 

Telecom

Fax / modem - MDC - 56 Kbps

 

Nätverksfunktioner

Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g

 

Trådlöst NIC

Intel PRO/Wireless 3945ABG

 

Inmatningsenhet

Tangentbord, pekplatta

 

Batteri

Litiumjon

 

Driftstid (upp till)

4 timme/timmar

 

Operativsystem

Microsoft Windows XP Professional

 

Tillverkarens garanti

1 års garanti

 

jämför med en mac och försök förklara för en pc-användare varför macen ska kosta så mycket mer... Jag gillar mac men deras prissättning vinner INTE nya anhängare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar mac men deras prissättning vinner INTE nya anhängare...

346442[/snapback]

 

Hade det inte varit för grafiken så ÄR macbook grymt konkurrenskraftig. Den är absolut ínte dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jämför med en mac och försök förklara för en pc-användare varför macen ska kosta så mycket mer... Jag gillar mac men deras prissättning vinner INTE nya anhängare...

346442[/snapback]

 

Det ligger så klart mycket i vad du säger. Man får trycka på de andra fördelar som finns - hypermodernt, stabilt och i princip virusfritt operativsystem, användarvänlighet och många smarta finesser, bra medföljande programvarupaket, elegant design, etc. Vad är det värt? Går man strikt på hårdvaruspecen och struntar i allt annat kanske man skall köpa sig en Dell i stället (utan att på något sätt racka ner på Dell eller de som köper deras datorer, kanske jag skall tillägga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...