Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple släpper ny MacBook med Intel Core Duo


John Sandström

Rekommendera Poster

John Sandström

Apple släpper ny MacBook med Intel Core Duo

 

Apple presenterade i dag MacBook i ny design med 13-tums skärm i widescreen-format och Intel Core Duo-processor. Den nya MacBook-modellen ersätter både iBook och 12-tums PowerBook.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Synd att den ersätter BÅDE iBook och PowerBook 12". Jag som hade hoppats på en 13" Wide MacBook Pro också... :(

 

Men den svarta verkar vara riktigt trevlig ändå. Kanske blir att byta upp sig från PB 12".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, snacka om att jag VILL HA!!

 

Man skulle kunna säga att de två vita ersätter iBooken, och den svarta ersätter 12" Pb...

 

Någon som har länk till videopresentationen av den?

 

:wub::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för dyr om man kör med mecenat!

 

www.mecenat.se/apple

 

Någon som har länk till keynote?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

intel GMA-grafik har ju som känt sina brister, men vasjutton! -man kunde aldrig spela ordentligt på macen iallafall, och det är väl hur som helst inte bästa användningsområdet för en laptop. Jag är eld och lågor.. synd att man inte kan köpa laptops varje år.. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Oooh, inte illa. Frågan är om det blir en sådan eller en iMac när det blir dags för studentdator ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det numera är modernt att vara Dual. Vad kommer en XP installation på MacBook få för utfall när det gäller prestanda? Eller går det att utföra. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Eftersom det numera är modernt att vara Dual. Vad kommer en XP installation på MacBook få för utfall när det gäller prestanda? Eller går det att utföra. Någon som vet?

345909[/snapback]

man har installerat windows xp på intel-macar med gott resultat; en jämförelse vad gäller prestanda i finns som vanligt på www.barefeats.com spel som fanns för både mac OS och windows flöt bättre under windows på macbook pro, medan motsvarande kontorsprogram gick bättre med mac OS. märk väl att intel GMA-grafikkretsen saknar mycket grundläggande stöd för 3d-grafik (vertex-shader HD-T&L) och att spel därför blir ett högst begränsat nöje, trots windows-stöd..

men heyy - man kan ju alltid se film på den blanka widescreen-LCDn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ser nästan ut som Pismo. :wub: Men den ska ju har bronsfärgat, genomskinligt tangentbord. ^_^^_^

 

Verkar som om denna utklassar iBooken på alla sätt. Suveränt att apple inte kapar den i Pro'ns midjehöjd, utan låter den ha samma processorer (och inga j*vla Solo-fasoner), DVI ut och Extended dekstop med mera.

Okej, grafiken är väl att ifrågasätta. :whistling::whistling: Men i övrigt; verkar vara en bra burk.

 

Men den svarta färgen måste vara dyr. 200 dollar mer, enbart för att få den i svart + 20 GB HD mer. :huh:

 

Hänger Pismon löst?? Näää... B)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders lund
Oooh, inte illa. Frågan är om det blir en sådan eller en iMac när det blir dags för studentdator ;-)

345905[/snapback]

Ja det är en bra fråga, tänker samma sak själv, för processorn är väl lika snabb på båda? Frågan är bara hur väl Pro Tools funkar på en intel mac.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den svarta färgen måste vara dyr. 200 dollar mer, enbart för att få den i svart + 20 GB HD mer.  :huh:

345921[/snapback]

Ja, varför ska man pröjsa 2000:- extra för 20GB större hdd och svart lack? Märkligt...

 

eller har vi missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, varför ska man pröjsa 2000:- extra för 20GB större hdd och svart lack? Märkligt...

345929[/snapback]

 

Det måste vara lyxfaktorn som kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommyjonsson

Hm, störigt med minnet bara. oavsett hur mycket minne man väljer så tas båda minnesplatserna upp. Det gör det onödigt dyrt att uppgradera minnet. För att jag ska få 1gb, som jag har i min ibook, skulle jag ju helst vilja använda den 512:a som jag sattit i min ibook. Men icke, för då tvingas jag ta bort 1 av de 256 som sitter i datorn, och skulle dessutom bara få 768 mb... är detta för att man ska tvingas köpa dyrt minne från apple? Annars brukar man alltid kunna välja att betala lite extra för att istället få 512 mb på EN kortplats.

 

Dessutom undrar jag varför de måste vara så snåla med grafikminnet på Mac? Speciellt nu när man kan köra pc-spel. Ärligt talat, är inte 64mb DELAT minne rätt uselt 2006?

 

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan oväntat bra!

 

Men jag är kylig ett tag till, inga impulsköp av nya produkter här inte! B) Ni andra får köpa istället och rapportera hur bra den nya macbooken är... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man har installerat windows xp på intel-macar med gott resultat; en jämförelse vad gäller prestanda i finns som vanligt på www.barefeats.com spel som fanns för både mac OS och windows flöt bättre under windows på macbook pro, medan motsvarande kontorsprogram gick bättre med mac OS. märk väl att intel GMA-grafikkretsen saknar mycket grundläggande stöd för 3d-grafik (vertex-shader HD-T&L) och att spel därför blir ett högst begränsat nöje, trots windows-stöd..

men heyy - man kan ju alltid se film på den blanka widescreen-LCDn :)

345917[/snapback]

 

Hade man slängt in ett bättre grafikkort så hade MacBook nog kunnat bli en bra maskin i mellanprisklassen. Men nu får man nog vänta till nästa generation. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är helnöjd, förutom två saker..

 

duktigt missnöjd med grafikkortet..

 

kunde dem inte ha placerat ir-ögat lite mer åt mitten? ser sjukt ut åt höger.. blää

 

någon modig som vågat beställa? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Köper man den vita mellanmodellen med 80 GB hårddisk kostar ju den 13.295, så det är väl lacken som kostar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Vad gör ni med alla superdupergrafikkort? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad gör ni med alla superdupergrafikkort?  :w00t:

345955[/snapback]

 

Surfar på forumet och spelar quake. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Saknar ExpressCard och PCMCIA plats.

345960[/snapback]

 

 

Scheisse, då får jag ha med mig kortläsaren då :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yope, marcus har rätt.. surfar och spelar quake.. samt använder ordbehandlare.. visst var det grafikkrävande ? ;)

 

ja, man får nog vackert vänta till nästa generation.. alltså.. har inte denna ibook (sorry, det sitter inpräntat i mej) synliga inbyggda högtalare?? va fan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger sko

det finns lite hat-kärlek till den svarta.. bara dom inte gör imacen i svart.. det får dom inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...