Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläktarna rusar


LasseThid

Rekommendera Poster

Har problem med en G5:a 2x1.8.

 

Helt plötsligt så varvar fläktarna upp på högvarv och i vissa fall blir det en Kernal Panic som följdfel.

 

Dessutom kopplar macen rätt vad det är bort alla anslutna servervolymer och enda sättet att kunna koppla upp dem igen är att stänga av datorn, koppla loss nätverkssladden ur dator och väggen, sätta tillbaka sladden och start upp datorn igen.

 

Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:a 2x1.8.

 

 

Lite för ny för mig, men en omstart? testat detta?

Du har nått tungt som går, kan du se vad det är för nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör InDesign, Quark XPress, Illustrator, Acrobat, Photoshop och en del andra programvaror på Macen.

 

Fläktarna rusar inte konstant utan en gång varannan/var tredje vecka typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ladda ner Temperature monitor och se hur temperaturen rör sig i datorns olika delar. Kanske något som blir överhettat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror detta är normalt eftersom det händer båda våra Dual G5 2x2ghz kanske var tredje vecka som du säger har gjort så sedan de var nya. (vi får dock inte Kernal Panic)

 

Dock har det varit fel i vissa systemversioner på den ena har vi 10.4.6 och på den rusar fläktarna så fort man startar en webbläsare om man inte ändrar processor hastighet till högsta och har gjort så sedan 10.4.3 uppdateringen. Har för mig 10.3.8 uppdateringen även hade detta fel men Apple fixade till felet i 10.3.9 för att sedan komma tillbaka i 10.4.3 och har sedan inte fixats ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med min G5 2x1,8 GHz.

 

Felet hängde ihop med min nyinköpta BT MacMice som på något sätt gjorde att datorn blev konstig när den försökte gå i vila- fläktarna började rusa och hela datorn låste sig. Utan MacMice- musen har jag inga problem.

 

Dvs om du har en trådlös bluetooth- mus, som inte är apples egen, och om problemet uppstår när datorn går i vila - kanske du ska pröva en annan mus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då kommer jag med mitt ständiga tips i sådana här situationer: :)

 

Kör med Aktivitetskontroll så ni kan se vilket program eller process som är igång och drar kraft. Eller kanske inte gör det vilket pekar på problem utanför själva OS X.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer jag med mitt ständiga tips i sådana här situationer:  :)

 

Kör med Aktivitetskontroll så ni kan se vilket program eller process som är igång och drar kraft. Eller kanske inte gör det vilket pekar på problem utanför själva OS X.

 

//Thomas

346209[/snapback]

 

Problemet i min fall var tyvärr att fläktarna körde på högvarv, men att övriga delar av datorn var helt döda- vare sig tangentbordet eller musen var möjliga att använda. :angry:

"Aktivitetskontroll" var inte att tänka på.. endast strömbrytaren..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hängning har då uppstått någonstans inuti hårdvaran och OS X har inte längre kontrollen. I det fallet rusar fläktarna därför att OS X inte längre svarar och skickar information om temperatur i de olika delara. Av säkerhetsskäl kör då fläktarna (som styrs av ett eget lite operativsystem) på full fräs.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac G5 rusar som en galning den också, men bara när ipoden sitter i under uppstart, men det kan ju bero på att mac o ipod inte är kompatibla med varandra. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...