Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5 nu eller om tre månader


simons84

Rekommendera Poster

Ska köpa en G5 är planen

Vill köpa den bums men har igentligen ingen nytta av den fören om ca 3-4 månader

 

Tror ni att den redan då är uppdaterad? eller är det samma 2*2 som toppmodel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn är ju på väg ner, hörde igår att den kanske hamnar på 7 kr.

Lär ju priset sjunka på G5:an, jag hade väntat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn är ju på väg ner, hörde igår att den kanske hamnar på 7 kr.

Lär ju priset sjunka på G5:an, jag hade väntat :D

Tyvärr så lär inte priset sjunka med dollarn, Apple bestämmer ett pris vid lansering och håller sedan det priset oberoende av dollarkurser. I de fall då priserna har sänkts så har de gjort de efter ett beslut hos Apple och har sålunda inget med valutakurser att göra. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ägnar sig åt Market Skimming d v s man går ut med ett relativt högt pris till att börja med för att sedan sänka priset om efterfrågan sjunker.

 

Om jag vore du så skulle jag nog avvakta den första köpruschen och invänta julhandeln och Panthern. Prissänkningar förekommer inte sällan strax före jul i USA. Och du vill väl ha Mac OS X 10.3 på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska köpa en dator när man behöver den - varken tidigare eller senare. Behöver du inte burken föränn om tre månader, köp den då - vad har du att förlora? Apple lär ju knappast höja priset iaf…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Helt rätt, köp *aldrig* en dator innan du behöver den. Ja, om du inte får ett ruskigt bra och billigt erbjudande på nåt mysko sätt... och i händelse av något sådant skall du först tipsa oss här ;)

 

[edit] behöver är ett starkt ord... "verkligen vill ha" passar ibland bättre :P [/edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Gissar att det kommer en något modifierad G5:a samt ny serie skärmar (som matchar datorchassit) i januari. Samtidigt brukar de utgående modellerna sänkas i pris lite. Kanske ett bra tillfälle för den sparsamme att handla då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ju ingen roll om du beställer en dator nu eller senare, du kommer ju ändå inte få den levererad inom överskådlig framtid.

Som ni ser så är jag lite sur. :angry: Har beställt en G5 2x2 och varje leveransdatum jag har fått har blivit uppskjutet. Det sista i raden av datum var idag och naturligtvis blev det ju uppskjutet igen. Det nya datumet blev den 10 oktober, alltså ytterligare drygt två veckor. Så nu sitter jag och funderar om nästa modell hinner lanseras innan jag fått min "gamla" dator.

Kan ingen göra något åt Apples leveranstider???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid fel tidpunkt att köpa ny dator, köp därför med gott samvete.... Köper du sprillans ny modell kan du riskera barnsjukdomar så vänta ett tag. Väntar du ett tag och köper sen kommer det säkert en uppgradering som du missar...Om du köper efter tre år är modellen på sluttampen och då kommer det ny modell med ny teknik som du bör vänta in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid försöka hålla mig till Revision 2.

Brukar alltid vara lite pyssel som är fixat i Rev 2.

Kan du vänta tills revision 2 kommer så gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Fast med tanke på att Virginia tech har köpt 1100 dubbelproppar för sin superdator... så tror jag Apple är mer säkra än i vanliga fall på att inga fel finns. Dom har nog jobbat ordentligt i smyg den här gången, för det får absolut inte vara några allmänna fel (även om det naturligtvis blir barnfel på enstaka maskiner). Apples framtid hänger på dom här burkarna, och väldigt många har väntat i åratal på dom (jag t ex...)

 

Håller dock med om prognosen att revB kommer i januari. Skulle kunna tippa på 2x2200, 2x2000 och 1800 MHz, möjligtvis dubbla optiska enheter (eller möjlighet därtill rättare sagt) - och så nya skärmar då, det verkar ju verkligen vara på tiden.

 

Någon annan som vågar gissa? :P

 

(min gissning bygger på att dom knappast sänker busshastigheten, och att det därmed inte går att ha t ex 2100 eller 1900 MHz. Men det skulle kunna vara 2400, 2200 och 2000, om dom lyckas få upp busshastigheten till 1200 MHz tills dess dvs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
(min gissning bygger på att dom knappast sänker busshastigheten, och att det därmed inte går att ha t ex 2100 eller 1900 MHz.

Varför går inte det? (har jag visat hur okunnig jag är nu?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Processorhastigheten är en multipel av busshastigheten. Alltså kan man inte ha t ex 2100 MHz eftersom det skulle kräva en 700 MHz buss, och det vill man inte ha. Men 2400 MHz går eftersom det är delbart med både 800 och 1200 (det senare är väl mer önskvärt i det här fallet).

 

Och det är också därför 1.6:an har 800 MHz buss, även om dom hade velat ha 900 eller 1000 (som säkert egentligen inte hade varit dyrare) så går det helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle roligt att höra om ni som nu köpt G5:or fick löfte om billig uppdatering till Panther 10.3. :lol:

Inte så kul att behöva hysta upp 1600:- eller nåt i den stilen om några månader...

 

Kan ju vara värt att vänta tills efter jul eller så för att få med Panthern i paketet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle roligt att höra om ni som nu köpt G5:or fick löfte om billig uppdatering till Panther 10.3. :lol:

Inte så kul att behöva hysta upp 1600:- eller nåt i den stilen om några månader...

 

Kan ju vara värt att vänta tills efter jul eller så för att få med Panthern i paketet...

Vi som har sparat tillgodokupongerna som medföljer varje Mac i mer än 15 år undrar fortfarande när de skall användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som har sparat tillgodokupongerna som medföljer varje Mac i mer än 15 år undrar fortfarande när de skall användas.

LOL

 

Ja, verkligen.

 

Helt sjukt att ingen vet svaret på detta. Något för MW att gräva lite i.

 

Det ska vara mer Sverker Olofsson i MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo min tanke låg åt det hållet, jag har nästan kvar alla mina kuponger, har visst använt en ser jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Med risk för att få på huvudet )

Uppgraderingskupongerna är rena bluffen.

 

Jag minns endast 1 tillfälle där man har kunnat använda kupongen. Det var vid köp av Mac Os 9, så kunde man växla in en mac os 8.6 kupong och få 190 kr tillbaka.

Men det var bara det att Apple ställde ut de 190 kr på en irländsk check. Den kostade 500 kr att lösa in i sverige. :ph34r::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macoteket har KAMPANJPRIS på 1,8an!

 

Detta kom i min mail:

 

· POWER MAC G5 1,8 GHZ - KAMPANJ!

 

Vi säljer ut ett parti av nya kraftfulla Power Mac G5 1,8 GHz

till lägst pris i Sverige!. Ta chansen att köpa en 1,8 GHz G5

för marginellt mer än vad 1,6 GHz modellen kostar. Finns i

lager för omgående leverans. Begränsat antal till detta pris!

 

1,8 GHz G5-processor

160 GB hårddisk

512 MB RAM-minne

SuperDrive (DVD-brännare)

 

Power Mac G5 1,8 GHz, 18995:- (ex moms), 23744:- (inkl moms)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Processorhastigheten är en multipel av busshastigheten. Alltså kan man inte ha t ex 2100 MHz eftersom det skulle kräva en 700 MHz buss, och det vill man inte ha.

Nåt fel med en buss på 1050 MHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damn, tänkte precis samma sak "om man kan ha halva busshastigheten för 2 Ghz-modellen, borde man väl lika bra kunna ha halva för 2100 MHz?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Apple har egnga processorer, vore det inte smartare om man tillverkade en eller högst två varianter för att få upp längden på serierna och få lägre priser och mindre med reservdelar och mindre kombinationer som ska hållas reda på? Det är ju inge kul att slanta av betydligt mer kosing till mellanmodellen bara för att få en processor som går lite fortare. Kör högsta möjliga speed, men reglera priset genom val av kringutrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Borde inte PowerMacarna levereras med blåtand (bluetooth) som standard nu när nya tangentbordet och mus har det? Eller är tangentbord tillval?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Oj, min hjärna var visst inte riktigt med mig... självklart är det inget fel med 1050 MHz buss :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte PowerMacarna levereras med blåtand (bluetooth) som standard nu när nya tangentbordet och mus har det? Eller är tangentbord tillval?

Bluetooth tangentbord är naturligtvis tillval. efter som man inte ens kan installera systemet utan ett vanligt USB tangentbord med kabel, så finns det ingen vits med att skicka datorer med trådlöst (läs bluetooth) tangentbord som standard. när det går blir förmodligen bluetooth standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...