Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbare datorer


Pocahontas

Rekommendera Poster

Läser på SVT textsida:

 

"Största upptäckten sedan transistorn"

 

 

En banbrytande upptäckt vid KTH i

Stockholm och Uppsala universitet

kommer att göra datorerna snabbare och

mindre, skriver Svenska Dagbladet.

 

Forskarna på de två högskolorna har

hittat ett material som är både

halvledande och har magnetiska egen-

skaper vid rumstemperatur. Upptäckten

kallas den största sedan transistorn

på 1940-talet.

 

Upptäckten bygger på elektronernas sk

spinn. Då den "spinnande transistorn"

nu klarar sig utanför laboratoriemiljö

kan den massproduceras. KTH väntar sig

en anstormning av forskare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt suveränt. Äntligen finns det en möjlighet att bli av med dammråttorna en gång för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo...jag tror att det bygger på 50-åriga kvantmekaniska (kvantfysik) upptäkter. Att man redan idag tror sig kunna kontrollera och använda spinnfenomenet är för mig en otrolig överraskning! Jag är skeptisk...men vad vet jag? Mitt stalltips - om vi låtsas att vi är på Solvalla - är att det dröjer 15-20 år innan vi ser kvantprocessorer i handeln.

 

mjg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Mitt stalltips - om vi låtsas att vi är på Solvalla - är att det dröjer 15-20 år innan vi ser kvantprocessorer i handeln.

Eller G5 Mark 2, färdig till julhandeln?! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen kommer tekniken som möjliggör ett inopererat chip i huvudet! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvantprocessorer

När jag läste kodboken och författaren försökte förklara hur en Kvantdator är tänkt att fungera så kändes det som om man hux flux satt och läste något av Philip K.Dick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det på nyheterna. Det verkar toppen.

Ok, visst kommer det många nyheter av detta slaget som man sen aldrig ser röken av i handeln. Min favorituppfinning som jag håller tummarna för att den ska dyka upp, tillsammans med den här nya, är följande:

 

- Det nya minnet som skulle ersätta RAM och Hårddisk. "Nanodrive" eller vad hette det? (Det kanske var en annan.) Ett slags minne som kan göras lika rymligt som hårddiskar, är lika snabbt som RAM, och som är beständigt, dvs minnet är kvar efter att strömmen slås av.

 

Sen har vi ju HDTV.. kom kom kooom då HDTV..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag väntat förgäves i åratal på en hamburgare från McDonalds som är god... Alla önskningar slår inte in.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 10 år sen sa dom att "bubbelminnet" skulle ersätta koppar inom 3 år...och det talades om biologiska datorer. För tio år sen sa dom att vi alla skulle beställa film i realtid på nätet inom ett par år...och teven och datorn skulle vara helt integrerade burkar, hehe...dom lurade i alla fall en massa investerare på börsen, hihi...tyvärr fick vi alla vara med och betala krachen, även vi som inte spekulerat...För tio år sen sa en av USAs största it-gurus (glömt namnet) att man inom 5 år skulle skratta åt vi "gamlingar" som en gång i tiden satt med OLIKA applikationer för att göra OLIKA grejer med datorn...nej, snart skulle ETT program - integrerat med OS - göra ALLT. Hallelulah!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja och för 10 år sedan skrattade vi macanvändare åt dom stackarna som levde i det förflutna och använde så osmakliga och stenåldersaktiga verktyg som terminaler... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...