Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Steve Jobs lämnar Apple?


magnus

Rekommendera Poster

Jag är övertygad om att Jobs och Apple är enmycket bra kombination, men det ingen kombination som oersättlig. Jobs är mera en mediaperson än en person som kommer på nya produkter som jag upplever det.

 

Det är givetvis svårt för oss utomstående att veta något om, men min bild är att Jobs är väldigt involverad i produktutvecklingen.

 

Det har inget med Jobs att göra. Det har snarare med konceptet i sig att göra.

Nja, Jobs sk Reality Distorsion Field är tämligen effektivt i att påverka oss användare.

 

Sedan brukar det ju vara så att om ett företag hela tidn ska vara "inne" så är det mycket lätt att det blir motsatt effekt. Detta eftersom det svänger så oerhört fort och utvecklingen går oftast fortare än tillverkningen av nya produkter.

En betydande egenskap med Apple är dock att dom i många fall leder utvecklingen - inte bara ser till att vara "inne". Om man bara försöker följa utvecklingen så kommer man förr eller senare att misslyckas pga det höga tempot.

 

Designade datorer var inget som var inne förrän Apple lanserade iMacen 1998. Mp3-spelare fanns ju innan iPod, men Apple gjorde iPod till var mans egendom, åtminstone i USA.

 

En välsorterad musikaffär integrerad med musikspelaren var heller inget som fanns (mig veterligen iaf) innan Apple lanserade sin iTunes Store...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
Gäst micke_nkpg
Designade datorer var inget som var inne förrän Apple lanserade iMacen 1998. Mp3-spelare fanns ju innan iPod, men Apple gjorde iPod till var mans egendom, åtminstone i USA.

 

En välsorterad musikaffär integrerad med musikspelaren var heller inget som fanns (mig veterligen iaf) innan Apple lanserade sin iTunes Store...

Jag kan inget annat än hålla med dig här ;) Man må tycka vad man vill om iTunes, men det gjorde att onlineförsäljning av musik tog fart. Dock tror jag inte iTunes skulle vara lika stort on det inte var så hårt bundet till iPod och tvärtom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag inte iTunes skulle vara lika stort on det inte var så hårt bundet till iPod och tvärtom.

 

Nej, aldrig.

 

När det gäller Jobs tror jag att han personifierar Apple "stil" ganska väl,

men börjar ju bli lite till åren så en rebel cool stil är ju snart lite passé.

Då är det tid att hitta nån som är mer inne utan att vara mainstreem inne.

 

Få är de som kan vara rebel och cool hela livet.

Jag försöker själv så det knakar hänga kvar, men vi får väl se om det lyckas.

 

"But I'M still kickin´ass at 48". :rockapa:music-smiley-008.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

you know. Ägare och styrelseordf. / VD är inte samma sak.

 

Var det för jobbigt att läsa inlägget ovanför, där jag förklarar att jag INTE syftade på VD:ar, utan "personer som starkt förknippas med ett företag/varumärke"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså OM Jobs slutar, skulle jag tro dom kan anställa en ny VD med rätt värderingar

 

Nu vet inte jag vad du menar med värderingar, men för mig är det ett skelett som måste kläs på. Det är SÅ mycket mer att vara en stor ledare. Innan Jobs kom tillbaka fanns det en kille som höll på att kvadda hela Apple. Han hade säkert rätt värderingar, men fattade fel beslut vid fel tillfälle och hade ingen väg framåt. TA Percy Barnevik som exempel. Han gjorde exempellös framgång tills girigheten tog nacksving på honom. Gamle SAS-chefen Janne Carlsson eller Svennis. Ledare som genom sin person gör att folk vill haka på. Man kan inte tittta in på Manpower och hämta ut en.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamle SAS-chefen Janne Carlsson eller Svennis. Ledare som genom sin person gör att folk vill haka på. Man kan inte tittta in på Manpower och hämta ut en.....

Janne Carlzon är ett typexempel på att det behövs olika ledartyper i olika skeenden i ett företag. Han var kanonbra på att vända ett företag och ta det genom en tillväxtfas, när det kanske är som viktigast att få folk att haka på. När sedan SAS skulle "förvaltas" var han inte rätt längre.

 

Nu får vi iofs hoppas att Apple aldrig blir ett företag som bara ska "förvaltas"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janne Carlzon är ett typexempel på att det behövs olika ledartyper i olika skeenden i ett företag. Han var kanonbra på att vända ett företag och ta det genom en tillväxtfas, när det kanske är som viktigast att få folk att haka på. När sedan SAS skulle "förvaltas" var han inte rätt längre.

 

Nu får vi iofs hoppas att Apple aldrig blir ett företag som bara ska "förvaltas"...

 

Du drar en extra växel på mitt inlägg. Min poäng var att starka ledartyper är sällsynta. Att slå om och förvalta är oftast den dag man skriver under företagets dödsdom....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du drar en extra växel på mitt inlägg.

Absolut, vi måste väl föra världen framåt? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Min poäng var att starka ledartyper är sällsynta.
Ja det kan dom vara, men bara för det är dom inte oersättliga. Dessutom behöver det inte alltid vara positivt i alla lägen att det finns starka ledare överallt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...