Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Steve Jobs lämnar Apple?


magnus

Rekommendera Poster

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

 

Men det är väl just det som har hänt de senaste 10 åren? Apple gick förjäkla taskigt kring 1996-1997, sen kom Jobs tillbaka. Vad jag vet har Apples aktievärde ökat samt marknadsandelarna blivit större sedan dess.

 

Övriga exempel:

 

Microsoft (Bill Gates). Du kan knappast mena att MS är svagt.

IKEA (Ingvar Kamprad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Han kommer nog inte sluta än på ett tag, och när han väl gör det kommer någon minst lika kompetent ta över efter honom

 

Men det är väl just det som har hänt de senaste 10 åren? Apple gick förjäkla taskigt kring 1996-1997, sen kom Jobs tillbaka. Vad jag vet har Apples aktievärde ökat samt marknadsandelarna blivit större sedan dess.

 

Övriga exempel:

 

Microsoft (Bill Gates). Du kan knappast mena att MS är svagt.

IKEA (Ingvar Kamprad)

Bill Gates är ju inte VD för MS längre. Han kommer garanterat trappa ner mer och mer. Ev. endast sitta kvar i styrelsen ett tag.

Nu har jag ingen större insikt i IKEA men har svårt att tro att herr Kamprad har något annat än eventuella styrelseuppdrag. IKEA ägs ju numer av en Hollandsbaserad fond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen större insikt i IKEA men har svårt att tro att herr Kamprad har något annat än eventuella styrelseuppdrag. IKEA ägs ju numer av en Hollandsbaserad fond.

Formellt ja. Informellt så styr nog gubben ganska mycket... framförallt så genomsyrar hans anda hela företaget. Frågan hur det går med det den dag när han själv inte finns bland oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formellt ja. Informellt så styr nog gubben ganska mycket... framförallt så genomsyrar hans anda hela företaget. Frågan hur det går med det den dag när han själv inte finns bland oss?

Det kommer garanterat inte hända så mycket. Idag ser en företagsledare till, i de flesta fall, att en efterträdare är värdig platsen. Brukar inte vara någon enkel process och om man är noga med vad som händer med företaget efter ens avgång är man ofta kräsen. (Bygger på egen erfarenhet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kommer nog inte sluta än på ett tag, och när han väl gör det kommer någon minst lika kompetent ta över efter honom

Bill Gates är ju inte VD för MS längre. Han kommer garanterat trappa ner mer och mer. Ev. endast sitta kvar i styrelsen ett tag.

Nu har jag ingen större insikt i IKEA men har svårt att tro att herr Kamprad har något annat än eventuella styrelseuppdrag. IKEA ägs ju numer av en Hollandsbaserad fond.

 

Jag syftade inte särskild på just VD:ar, utan snarare på "företag som hänger ihop med en enskild person". (Jag är alltså fullt medveten om att BG inte är VD för MS och IK inte är VD för IKEA). :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Men det är väl just det som har hänt de senaste 10 åren? Apple gick förjäkla taskigt kring 1996-1997, sen kom Jobs tillbaka. Vad jag vet har Apples aktievärde ökat samt marknadsandelarna blivit större sedan dess.

 

Övriga exempel:

 

Microsoft (Bill Gates). Du kan knappast mena att MS är svagt.

IKEA (Ingvar Kamprad)

you know. Ägare och styrelseordf. / VD är inte samma sak.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutar Jobs så går Apple under då dom blir tvungna att betala ut lön till en ny VD :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Formellt ja. Informellt så styr nog gubben ganska mycket... framförallt så genomsyrar hans anda hela företaget. Frågan hur det går med det den dag när han själv inte finns bland oss?
Vad är det för anda som Jobs har som ingen annan oxå kan ha? (klara konkreta exempel efterfrågas)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Jobs är en del av Apple som:

 

Gyllenhammar (var) för Volvo

Henry Ford (var) för Ford

Alfred Nobel (var) för Nobel

Axel Ferguson för Man U

Jamie Oliver för 15

Donald Thrumph för The Trump Org

Häcken för Jennifer Lopez

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Vad är det för anda som Jobs har som ingen annan oxå kan ha? (klara konkreta exempel efterfrågas)

 

inget. Dock är Jobs en jävel på att tala, inget snack om saken. Han besitter en oerhörd karisma, ungefär som Kamprad och IKEA

 

för att ta det lite grovt;

 

 

Steve Jobs kan ta en konservburk och få den att låta som 2000-talets coolaste grej. Sedan är Apple äckligt bra på marknadsföring. Mig veterligen finns det inget företag som lyckas få så lojala användare som just Apple. Det är skicklig markandsföring, bra produkter och karisma tror jag

 

rent teknisk sett så är i stort sett varenda mp3-spelare i samma prisklass bättre än iPod...ändå är det världens mest sålda mp3-spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer garanterat inte hända så mycket. Idag ser en företagsledare till, i de flesta fall, att en efterträdare är värdig platsen. Brukar inte vara någon enkel process och om man är noga med vad som händer med företaget efter ens avgång är man ofta kräsen. (Bygger på egen erfarenhet)

 

Frågan är vad man lämnar efter sig och vad man har tännkt att det ska bli. Är man nöjd med sin marknadsdel i sitt affärsområde och lämnar över uppgiften att bevara status quo, eller ämnar man vara en innovativ trendsättare ja då blir det en helt annan femma..... I det ena fallet räcker det med att lämna över till en ekonom, men i det andra fallet behövs en visionär ledargestalt.... Ekonomer går det tretton på dussinet, men en ny Steve Jobs-typ föds inte varje dag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för anda som Jobs har som ingen annan oxå kan ha? (klara konkreta exempel efterfrågas)

 

Karismatisk ledarstil - man vill jobba åt honom, duktigt folk vill forma framtiden inte kopiera samtiden

Fingertoppskänsla - rätt pryl i rätt tid på rätt sätt

Visionär - se in i framtiden och kunna lägga ihop två och två och förstå vad som kommer att slå innan det ens finns en marknad

 

Sen föder framgång framgång.............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns det inget företag som lyckas få så lojala användare som just Apple.

Harley-Davidson möjligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Inlägget raderat p.g.a

Onödig kommentar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

Håller med, Microsoft verkar mycket mindre beroende av Gates än vad Apple är av Jobs. Dessutom verkar MS fungera bra med Ballmer vid rodret. Det verkar också som om Appleaktien dyker varje gång Steve nyser. Jag tror det blir riktigt svårt för Apple när Steve slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart en intressant fråga om vad som händer med Apple den dagen Steve Jobs väljer att lämna företaget, på grund av pension eller något annat.

 

Steve Jobs har en remakarbel förmåga att sätta sig in i vanliga människors behov och önskemål, han har känsla för icke-teknikkunniga som är ovanlig inom teknikbranschen och det är denna känsla som har gjort Apple så framgångsrikt. Visst har Apple haft både toppar och dalar genom tiderna, men topparna har verkligen upplevts som fantastiska produkter av användarna och fått konkurrenterna att blänga avundsjukt.

 

Jämför vi med Gates, så är Gates mer av en smart affärsman och tekniker. Gates har definitivt inte samma känsla för vanliga människor som Jobs har, så Gates är mer beroende av medhjälpare inom företaget. Microsoft klarar sig bättre utan Gates än Apple klarar sig utan Jobs, se bara hur det gick för Apple när Jobs var borta. Det blev katastrof... Nu tror jag dock att det inte behöver gå lika illa igen, för Apple har jobbat upp en vision, ett sätt att fungera på, ett synsätt som givetvis kommer att fortleva efter Jobs och jag är säker på att Jobs har personer inom företaget som han coachar och sprider sin visdom och försöker lära ut sin känsla till. Det finns säkert "prinsar" inom företaget som kan fortsätta Jobs visioner vidare.

 

Men för eller senare så kommer Jobs visioner att dö ut, eftersom marknaden kommer fortsätta att förändras och det behövs personer i ledningen som är "barn av sin tid", som kan följa med marknadens förändringar och även förutse förändringarna innan de händer.

 

Jag tror inget företag egentligen lever för evigt. Det finns exempel på företag som har varit hur stora som helst inom en viss period för att sedan sjunka undan och inte betyda något alls.

Jag tror att aktiekursen kommer rasa rejält för Apple när han lämnar företaget, men jag tror Apple kommer vara starkt i flera år till - kanske 10-15 år efter Jobs pensionering. Sen kan det eventuellt dala. Fast säkert kommer Jobs ha fingrar med i spelet även när han är pensionerad, Apple är trots allt hans skötebarn...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, Microsoft verkar mycket mindre beroende av Gates än vad Apple är av Jobs. Dessutom verkar MS fungera bra med Ballmer vid rodret.

Stämmer, men varken Gates eller Ballmer drar ju ner några mediaovationer i närheten med Jobs dito...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett (halländskt) exempel på att företag kan bli RIKTIG gamla, även om det inte är något jätteföretag

 

Pfff.... Falu gruva drevs i mer än 700 år som bolag.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för anda som Jobs har som ingen annan oxå kan ha? (klara konkreta exempel efterfrågas)

Finns ju många historier om det.

Han skötte förhandlingarna med skivbolagen när ITMS drog igång och på något sätt så lyckades han få till avtal som ingen klarat förut.

Han skötte förhandlingarna på Cellular när iPhone skulle ut och på något sätt så lyckades han få till avtal som ingen klarat förut.

Han lär ha skött besluten runt övergången till Intel och efter vad det verkar har han fått till relationer med Intel som inte funnits sedan Compacs dagar.

Han lyckades säljaon NeXt på Apple för $427milj samtidigt som Apple tjabbade med BeOS om priset skulle vara $125milj eller $200milj, och sälja in sig själv som tillf CEO, inget ansvar och fulla rättigheter, med justa förmåner.

 

Det finns massor med skrönor och berättelser om Jobs sätt att förhandla och styra beslut - och det "reality distortion field" som folk prata om runt Keynotes etc. verkar vara noll och intet mot det "reality distortion field" som Jobs lyckas skapa i förhandlingssituationer.

 

Schiller är väl duktig och rolig - men har inte samma karisma och auktoritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

 

Det är just det som är problemet med företag som "hänger" hårt på en enskild.

Det kan bli som äldre tider med vissa starka, kompetenta monarker och härskare.

När fältherren faller ifrån står fotfolk och generalerna rådvilla och ofta splittrade.

Visionen finns kvar med ingen vet hur den ska tas dit den ska eller

så blir det för många som vet och sprickor bildas i fundamentet.

Många företag ha råkat ut för detta och en del har aldrig repat sig.

 

Hur vida detta kommer att bli Apples lot och sedermera dess fall är svårt att sia.

Berör mycket på hur länge Jobs sitter kvar och hur styrelsen agerar för och efter han avgång.

Desto bättre det går för Apple över de nästa fem åren, desto större chans är det att

företaget överlever och fortsätter sin expansion.

 

Så det är mycket upp till oss konsumenter.

Alltså: "Trygga Macens framtid. Gå och köp dig en Apple produkt. Nu!" B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur mycket Jobs styr över egentligen? Jag är tveksam till om han gör research till vilka prylar som gäller just nu, vad som kan sälja bra osv. Tror inte heller att han formger produkten dom kommer fram till heller. Han har antagligen en hand i "vilken övergripande riktning Apple skall röra sig i".

 

Alltså OM Jobs slutar, skulle jag tro dom kan anställa en ny VD med rätt värderingar, samt en presentatör/offentlig person, som kan sköta keynotes osv.

 

Detta är min åsikt/fundering/gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Jag är övertygad om att Jobs och Apple är enmycket bra kombination, men det ingen kombination som oersättlig. Jobs är mera en mediaperson än en person som kommer på nya produkter som jag upplever det.

 

Mig veterligen finns det inget företag som lyckas få så lojala användare som just Apple.
Det har inget med Jobs att göra. Det har snarare med konceptet i sig att göra.

 

Alltså OM Jobs slutar, skulle jag tro dom kan anställa en ny VD med rätt värderingar, samt en presentatör/offentlig person, som kan sköta keynotes osv.
Det är jag med övertygad om. Det är detta jag ville få fram genom frågeställningen.

 

Sedan brukar det ju vara så att om ett företag hela tidn ska vara "inne" så är det mycket lätt att det blir motsatt effekt. Detta eftersom det svänger så oerhört fort och utvecklingen går oftast fortare än tillverkningen av nya produkter.

 

Om nu Apple gick uppåt med Jobs tillträde, kommer det gå neråt när han slutar? troligen ja om inget annat oxå gjorts under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...