Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Steve Jobs lämnar Apple?


magnus

Rekommendera Poster

…för ett par år sedan. När han kom tillbaka var det bara menat som en treårsperiod (väldigt vagt minne just nu), men efter denna period sa han att han nog stannar ett tag till, vilket han uppenbarligen gjort…

 

Vad tror ni om Jobs karriär på Apple - många år till eller lämnar han posten till någon annan inom kort? Även om han är ett geni på många områden, så är han enligt många även en bromskloss inom andra…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Vore ju katastrof om han lämnade Apple, hans karisma kan ingen ersätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag bli lite ledsen om han slutade.

Men han har nog dragit igång och styrt upp riktningen på Apple riktigt ordentligt nu, så tekniskt sett så skulle han säkert kunna lämna företaget utan att nån idiot tar över det och gör pannkaka av alltihopa.

Han är ju så drivande bara.. svårt förmodligen att hitta en ersättare. Säkert skulle en omstrukturering ske där flera nya poster tillkommer och ersätter steve.

Ja ja, hoppas han är kvar ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobs känns äkta. Något att relatera macen till, ungefär som Enzo är för Ferrari, eller Ollila för Nokia... eller för att svära lite, som Gates är för Microsoft. :lol:

Han känns som en viktig profil för företaget, även fast jag inte har en aning om vilken roll han verkligen har för slutprodukten så känner jag (som macfrälst) mig trygg med honom på VD posten.

 

Jag röstar på Jobs, oavsett utmanare! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte han lämnar Apple i det närmaste. Han älskar sitt jobb och eftersom det bara går bättre och bättre och han har lyckats skapa utrymme för att förverkliga flera av sina drömmar så lär han ju inte sluta om han inte blir sjuk eller dylikt.

 

För att få en bild av vad karln verkligen har gjort kan det vara intressant att läsa vad en tidigare mellanchef nyligen skrev om företagets läge, arbetsmoral och klimat mellan Steve Jobs.

 

Läs Who killed Apple Computer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…för ett par år sedan. När han kom tillbaka var det bara menat som en treårsperiod (väldigt vagt minne just nu), men efter denna period sa han att han nog stannar ett tag till, vilket han uppenbarligen gjort…

 

Vad tror ni om Jobs karriär på Apple - många år till eller lämnar han posten till någon annan inom kort? Även om han är ett geni på många områden, så är han enligt många även en bromskloss inom andra…

 

Haha..nono, den människotyp som han tillhör snackar sådär för syns skull för att dom vet att det låter lite bättre, men han kommer aldrig lämna Apple med mindre att att får en stroke och dör på kontorsgolvet.

 

Geni är förmodligen världshistoriens mest missbrukade ord, jag skulle möjligen kunna titulera läkaren som kom på vaccinet som ett geni, men en IT/-Data entreprenör? knappast...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Han slutade den där gången, "för ett par år sen" (är det 16 år nu?) för att styrelsen gick emot honom. Hans revansch är fullkomlig och han har total konroll nu, Ingen större risk att han slutar så länge han har ägarnas och styrelsens förtroende.

 

Fult att göra en tråd med sån rubrik. Rena Expressen-löpsedeln!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fult att göra en tråd med sån rubrik. Rena Expressen-löpsedeln!

Men visst bultade hjärtat ett par extra slag medan webbsidan laddades :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trista bega burkar och gubbar finns det nog av.... Vi satsar på Steve-ponken! Han leder ju inför upploppet! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ett tag till lär han nog bli klar. Sedan får Phil Schiller ta över.

Ett år till så har han suttit längre än någon tidigare chef på Apple, just nu delar han förstaplats med John Sculley.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hinner gå i Pension innan Mac OS XI kommer ut i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Vore ju katastrof om han lämnade Apple, hans karisma kan ingen ersätta.
På vad sätt är Jobs oersättlig? Skulle vara kul o veta sakargument, och inte känsloargument för det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ett företag skas bli framgångsrikt behövs en person med vision och konkreta ideer och som kan få folk med sig. Steve Jobs verkar ha detta och lite till. Om det inte är hans ideer så har han släppt fram ideer som gjort Apple till ett jätteföretag som har tonvis med guld i kistan. Vändningen kom med iMac med banbrytande design som räddade Apple. OS X förde Apple in i finrummet. iPod gav århundradets mjölkkossa. iPhone är ett genombrott som visar bredden och kunnandet hos Apple. Om det är enkelt varför kryllar det inte av duktiga företag..? Man behöver inte gilla en pryl eller Jobs men man kan kostatera att han är speciell och Apple hänger på honom ett bra tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han nu mot allt förmodan lämnar apple, så lär han ju inte lita på någon f.d. pepsi-VD. :innocent:

Njet, Steve kommer nog inte lämna. Och om han lämnade så känns det som att han skulle lyckas med vadäver han ger sig på. Den klurige besten. ;)

 

Sincerly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad sätt är Jobs oersättlig? Skulle vara kul o veta sakargument, och inte känsloargument för det.

Läste någon notis där det hade räknats ut företagsledares andel i börsvärdet, hur man räknar ut sådant vet jag inte men listan toppades av Hr. Jobs som tydligen motsvarade en tredjedel av Apples börsvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad sätt är Jobs oersättlig? Skulle vara kul o veta sakargument, och inte känsloargument för det.

 

Utöver det känslomässiga! Ja du handlar inte allt om känslor egentligen?

 

Varför köpa michelline däck när det finns regumerade?

 

Vad är en Munk utan socker, glasyr eller topping för den delen? Rätt fadd!

 

En man med vison och framåtanda, en som verkligen brinner för det han vill uppnå är vad som behövs!

 

Jobs är inte oersättlig men han har tamejfan anda som många saknar, och saknar man vision får man en fadd produkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad sätt är Jobs oersättlig? Skulle vara kul o veta sakargument, och inte känsloargument för det.

En god ledares egenskaper bygger till stor del på känslomässiga argument. Egenskaper som är svåra att mäta. Konsten att skapa visioner, framtidstro, förtroende, engagemang, god stämning etc, allt känslomässiga egenskaper. Uppenbarligen har Jobs just sådana egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hinner gå i Pension innan Mac OS XI kommer ut i alla fall

Han kommer inte gå i pension om han inte har en väldigt bra anledning.

 

Ingvar Kamprad skulle väl ha gått i pension för en herrans massa år sedan egentligen. Om Jobs fortfarande är frisk så tror jag att han är kvar även när han fyller 80, liksom Kamprad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Läste någon notis där det hade räknats ut företagsledares andel i börsvärdet, hur man räknar ut sådant vet jag inte men listan toppades av Hr. Jobs som tydligen motsvarade en tredjedel av Apples börsvärde.
Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

Alltså har Apple sagt till dig at det är så?? Visst vi alla här gillar Steve Jobs men han är inte orsaken till varför jag har mac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Alltså har Apple sagt till dig at det är så?? Visst vi alla här gillar Steve Jobs men han är inte orsaken till varför jag har mac..
Men du om det är Jobs som gör att Apple har den utveckling det har. Då bör det ju rent logiskt gå åt h-e när han slutar, eller hur? För ingen kan ju vara lika bra som Jobs ;)

 

Ingen är oersättlig inom företagsvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

 

Det var ju just det som hände med Apple, det gick neråt när han slutade och sedan fick han ta och räta upp det igen. Men såklart kan han ju inte bara anställa apor som jobbar åt honom utan måste ju även ha kompetent folk som gör det han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hänger så ihop med en enskild person brukar inte bara speciellt stabilt i längden.

När Apple inte hängde ihop med Steve Jobs så var det sannerligen inte stabilt...

 

Det finns några få i den ligan, Ingvar Kamprad och Steve Jobs är de jag kommer på direkt.

 

Även om Ingvar förmodligen styrt upp ganska ordentligt hur IKEA ska rattas när han har gått vidare, så ska det bli väldigt spännande att se hur det blir...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...