Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacPrat har lagt ner!


Macigen

Rekommendera Poster

<klipp>

Mitt inlägg är precis så "otydligt" som jag ville ha det.

<klipp>

När man är otydlig lägger man grunden till missförstånd. Vill man att någon ska rannsaka sig själv är det faktiskt inte oväsentligt att personen ifråga blir medveten om att han/hon gjort fel och dessutom förstår vari felet bestod.

 

Men struntar man i hur det man skriver tas emot kan man naturligtvis uttrycka sig precis hur man vill.

 

Jag vet inte vem det är du tycker har uttryckt sig grötmyndigt, det kanske till och med är mig du menar, men är det några frågetecken du vill räta ut med mig så finns jag tillgänglig antingen här öppet, eller via interna meddelanden/mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Tack för uppskattningen.

 

Jag kommer inte att starta upp MacPrat på nytt eller överlåta sajten på någon. Det finns tre fullgoda alternativ. Ni behöver bara komma över chocken, om några dagar klarar ni er fint på egen hand.

 

Som några varit inne på: alla oavlönade, idéella enmansprojekt är helt beroende av en enda persons tid, lust och ork. När personen i fråga inte orkar längre är det helt enkelt slut på det roliga.

 

Mitt beslut är naturligtvis något som sakta men säkert byggts upp under de 1,5 år jag drivit forumet. Igår inträffade några avgörande saker som gjorde att jag slutligen bestämde mig. Vissa impulser är för starka för att ignoreras. Jag måste lyssna till mitt inre.

 

Jag antar att jag inte är tillräckligt hårdhudad för att vara forum-administratör.

 

mvh Tomas

 

Ps; ett klargörande (för sista gången): MacPrat startades inte med ambitionen att vara ett omodererat forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<klipp>

Mitt inlägg är precis så "otydligt" som jag ville ha det.

<klipp>

Jag vet inte vem det är du tycker har uttryckt sig grötmyndigt, det kanske till och med är mig du menar, men är det några frågetecken du vill räta ut med mig så finns jag tillgänglig antingen här öppet, eller via interna meddelanden/mail.

Nej Nils, det är inte du som avses här. Det är en gammal trätobroder till Veteran. De har legat i luven på varandra åtskilliga gånger och verkar ta varje chans att hugga på den andre... Sorgligt men tyvärr sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
När man är otydlig lägger man grunden till missförstånd. Vill man att någon ska rannsaka sig själv är det faktiskt inte oväsentligt att personen ifråga blir medveten om att han/hon gjort fel och dessutom förstår vari felet bestod.

Precis på pricken vad jag menade. Det är bara i mycket speciella fall (associerande poesi ungefär) som det är bra att vara otydlig. Otydlig kritik kan mycket väl få fel personer att ta vid sej och lämna den man vill kritisera oberörd. Men iallus sade att det var en engångsföreteelse så jag lämnar det.

 

CubeDude: Tack för det som var, som sagt! MacPrat var ett mysigt forum, men jag är själv inte så hårdhudad och förstår att det svider om man får skit för att man försöker göra nåt bra. Jag hade synpunkter på modereringen, men jag såg nog inte det värsta.

 

Jag tycker det är dags att lämna "gammalt groll" bakom oss. Den där negativa energin, som hälsoflummarna skulle kalla det, är inte nyttig och bygger inte upp nånting bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils!

 

Jodå, "budskapet" gick hem som avsedd.

 

Jag tror dessutom att inlägget var väldigt tydligt. I min replik använde jag ordet "otydligt" rent retoriskt (inom parantes).

 

Och jag struntar aldrig i hur det jag skriver tas emot.

 

Läser du mitt inlägg som en helhet framgår det dessutom tydligt att uppmaningen varken var riktat mot dig eller någon annan här.

 

Syftet med inlägget var istället att dels påminna vissa personer att det krävs mera än att bara basunera innebörden av forumregler för att behålla trivseln i ett forum.

Och dels att mana till eftertanke, för att undvika ett upprepande och en medflyttning av ett visst beteende. Ett beteeende som INTE härrör från macprat utan redan grundlades i "Macpressens" forum. Nils har själv erfarenheter därav.

 

Och Fredson, jag har ingen ständiga trätobröder, inte i den nivån som här avses. Klart av vi har haft våra duster men inte värre att vi själva redde ut dem. Jag är därför heller inte föremål för uppmärksamheten som här avses. Som utomstående har jag liksom flera andra iaktagit en ökande aggressivitet mellan de berörda. Mycket utspelade sig i "bakgrunden" där aggressiva lobbingkampanjer bedrevs via mail och internpost. Admin höll på att bli galen. vad jag har förstått. Allt detta ledde till slut till extraordinarie åtgärder från macprats admin. Jag förmodar att dessa händelser starkt har bidragit till att Tomas till slut tröttnade.

 

Ingen önskar en upprepning av sådant, oavsedd forum.

Det är därmed även en tanke att de flesta modereringar på macprat rörde personangrepp, inte "politik".

 

Och för att vara extra tydligt: jag var inte det minsta inblandad i dessa händelser.

 

Du har alltså dragit fel slutsats här, fredson. Sorgligt men sant... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>iallus

Äsch! Nu blev det nog ett missförstånd i alla fall.

I mitt inlägg försökte jag inte alls påstå att du skulle varit inblandad i de händelser som fick Tomas att lägga ner MacPrat. Och det är möjligt att jag misstolkade ditt "otydliga" inlägg och att du inte syftade på den person jag kallade din "trätobroder" (vilket skulle ses med glimten i ögat). Eftersom jag varit med sedan MacPressens forum var det iaf tydligt för mej vad du syftade på... men visst jag hade väl fel då. Ber om ursäkt för det. Att jag överhuvudtaget kommenterade det var för att jag (med min insnöade fördomsfullhet om personligheterna i forumet) inte var ett dugg förvånad över att just du fällde kommentaren. (vilket förmodligen säger lika mycket om mej...) DET är sorgligt tycker jag.

 

För övrigt tänker jag släppa detta, gråta en skvätt över förlusten av MacPrat och försöka hitta mej ett nytt Mac-hem. :( Undrar om det blir här eller på 99mac... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbar för h-vete!!!! Nu får ni lägga av. Alla vet (som var med på MacPrat) mot vem dessa inlägg är riktade mot. Detta är larvigt!

 

Har ni TOTALT MISSAT att CubeDude faktiskt skrivit ett inlägg här om varför han la ner MacPrat???!!!

 

Lägg ner nu och koncentrera er på vad som är viktigt. Att ge tjuvnyp åt ett visst håll är inte ett dugg produktivt, å du som är drabbad av tjunvypen, ignorera. Det är precis vad inläggen är till för, att provocera fram ett obetänkt svar.

 

CubeDude: Jag tror ingen missförstått att MacPrat skulle vara omodererat, det var ju en av anledningarna du bad om hjälp och fick det också. Först av mig och sedan av rasta och dr blau, båda duktiga killar!

 

Min fråga är ändå om du inte ska tänka till en gång till. Överlåta admin-skapet till någon av pojkarna som varit moderatorer. Det finns så mycket bra kunskaper i forumet som nu går förlorat, det känns så otroligt tråkigt. Sen känns det förstås trist som medlem när man satsat några hundralappar för att du personligen inte skulle drabbas ekonomiskt, att du trots stödet inte orkade.

 

Jag är villig att betala några hundralappar till för att köpa lös all bra information som finns på forumet för att kanske starta ett nytt forum, nytt namn eller i det gamla om du så vill. Det vore så synd att det försvinner.

 

Så snälla, ta veckan på dig och fundera över framtiden för ett framtida nytt Mac-forum, med eller utan dig som inblandad.

 

Kramar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tänker jag släppa detta, gråta en skvätt över förlusten av MacPrat och försöka hitta mej ett nytt Mac-hem. :( Undrar om det blir här eller på 99mac...  :unsure:

Min bild av forumen är att de alla fyller olika funktioner. Min (högst subjektiva) bild av dem är följande:

 

99mac är något av ett hardcoreforum, mest för de redan frälsta och med en hel massa teknisk kompetens. Samtidigt kan antagligen en nybörjare på Macen eller en nybliven switcher känna sig mer hemma här, eftersom det stundtals kan förekomma en rätt kaxig attityd på 99mac. Det kan naturligtvis vara kul för den redan invigde, men kan ju bli lite påfrestande för en rookie. Sedan så upplever åtminstone jag att det är en hel del ungtuppar som skriver på 99mac, vilket stundtals leder till en något omogen debatt och även tendenser till jag-vet-bäst-för-jag-är-19-år-gammal-attityd. Det här gäller absolut inte alla, det finns en hel massa riktiga rävar där också, vilka förmår rycka på axlarna åt kidsen, och ibland vid behov korrigera deras tvärsäkra kommentarer. Något som är beundransvärt på 99mac är tempot, både i debatten och i svar på krångliga frågor.

 

MacWorlds kanske största styrka är förstås kopplingen till den tryckta tidningen, och att detta ofta är det första MacForum en nybörjare besöker. Rapporteringen och debatten här är betydligt mera sävlig, vilket passar somliga. Det finns också en tolerans och ett tålamod här som ibland saknas på 99mac. Det finns även här en massa teknisk kompetens, men viljan att briljera med den är oftast lägre än på 99:an. Det är roligt att nyhetsrapporteringen här iom Andreas Leijons intåg har fått en rejäl skjuts, detta såg åtminstone jag tidigare som något av en en svaghet på MW. En nackdel på MW jämfört med 99mac är att svar på panikfrågor nästan alltid dröjer längre här än hos konkurrenten. Skulle vilja påstå att Björnströms forum "drar betydligt snabbare" där. Å andra sidan så är ofta inläggen på MW längre och ibland mer genomtänkta.

 

Macnytt har jag för liten erfarenhet av för att ha någon åsikt om, och MacPrat är numera historia.

 

Om jag var nybörjare skulle jag nog mest hänga här, samma sak om jag ville småprata lite om ditten och datten. Om jag ville ha snabb support och högt tempo skulle jag nog mest hänga på 99mac. Samma sak om jag ville munhuggas med ynglingar om det ena och andra.

 

Båda forumen behövs, men fyller kanske lite olika funktion.

 

Själv kommer jag (som vanligt) hänga på båda två…

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sagt Petra, instämmer i allt du sa i ditt senaste inlägg.

(även om det skulle kosta mig några hundralappar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbar för h-vete!!!! Nu får ni lägga av. Alla vet (som var med på MacPrat) mot vem dessa inlägg är riktade mot. Detta är larvigt!

Ok, jag har varit med på Macprat från början till slutet ,men jag hänger inte alls med här. Kanske har jag intuitivt hoppat över alla inlägg på MacPrat där folk bara gnisslade, kanske är jag bara osedvanligt trög.

Skulle någon vänlig och initierad person kunna ta bladet från munnen och i klartext berätta för mig vad som hände ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har varit med på Macprat från början till slutet ,men jag hänger inte alls med här. Kanske har jag intuitivt hoppat över alla inlägg på MacPrat där folk bara gnisslade, kanske är jag bara osedvanligt trög.

Skulle någon vänlig och initierad person kunna ta bladet från munnen och i klartext berätta för mig vad som hände ?

Raka motsatsen till trögt är det väl att kunna läsa ut vad som är viktigt, och strunta i resten. Tänk om fler hade gjort så…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra, Fredson, Rasta, Poca,

Instämmer i stort med era synpunkter och läger efter detta, för min del, ner av denna diskussion.

 

Kommer, ispirerat av Fredson, att skaffar mig en egen snöskyffel för att skotta mig ur min egen "insnöade fördomsfullhet om personligheterna i forumet". <_<

 

Och iMatte, din oskuldsfullhet får Nalle Puh att framstå som en besserwisser. Kan dock inte bestämma mig för om du därmed har en fördel. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter denna fortsättning av MacPrat-tråden, fylld av tvetydigheter och missuppfattningar, framstår Oraklets i Delfi gåtor som ett under av klarhet. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel på MW jämfört med 99mac är att svar på panikfrågor nästan alltid dröjer längre här än hos konkurrenten.

Vissa av oss jobbar med att ändra den biten lite.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anmäler mej till Nalle Puh-avdelningen. Jag fattade aldrig heller riktigt vad det var som var så allvarligt.

ior.jpg

 

Jag med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa av oss jobbar med att ändra den biten lite.

:-)

Det låter bra det, thevil. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls vad jag ska säga. Angående gnabbet på MacPrat så var det ju svårt att helt undgå men jag förstod nog aldrig riktigt allvaret i det; och en del trådar hann jag aldrig läsa innan de försvann. Någon smutskastning av forumet eller lobbing för en flytt märkte jag aldrig av men jag hölls kanske utanför..

 

Dels vill jag säga hej då till alla speciellt från MacPrat då jag flyttar till Spanien över vintern (från måndag). Jag kommer säkerligen besöka MW emellanåt för att bara mingla lite eller ställa dumma frågor i sedvanlig ordning; det var ju trots allt här jag började.

 

Ett särskilt tack till CubeDude som huserade mig under den första switcher-perioden. Ditt arbete har verkligen varit uppskattat och det är tråkigt att du känner att det inte längre är mödan värt. Ett tack även till Rasta P. som hjälpt mig så många gånger och övertygade mig om att skaffa en PB12".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls vad jag ska säga. Angående gnabbet på MacPrat så var det ju svårt att helt undgå men jag förstod nog aldrig riktigt allvaret i det; och en del trådar hann jag aldrig läsa innan de försvann. Någon smutskastning av forumet eller lobbing för en flytt märkte jag aldrig av men jag hölls kanske utanför..

 

Dels vill jag säga hej då till alla speciellt från MacPrat då jag flyttar till Spanien över vintern (från måndag). Jag kommer säkerligen besöka MW emellanåt för att bara mingla lite eller ställa dumma frågor i sedvanlig ordning; det var ju trots allt här jag började.

 

Ett särskilt tack till CubeDude som huserade mig under den första switcher-perioden. Ditt arbete har verkligen varit uppskattat och det är tråkigt att du känner att det inte längre är mödan värt. Ett tack även till Rasta P. som hjälpt mig så många gånger och övertygade mig om att skaffa en PB12".

Låter härligt, att flytta till Spanien menar jag.

 

Ha det nu så skönt och hör gärna av dig då och då så vi får veta hur du har det.

 

Vänliga Hälsningar

jojjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men fortfarande har ingen berättat vad som hände eller pågick på MacPrat.

Please! Nalle Puha mig hit och Nalle Puha mig dit; jag vill veta. Någon...invig mig.

(iMatte=MacMatte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
...men fortfarande har ingen berättat vad som hände eller pågick på MacPrat.

Please! Nalle Puha mig hit och Nalle Puha mig dit; jag vill veta. Någon...invig mig.

(iMatte=MacMatte)

Jo, det var så att Nalle Puh bodde i Sjumilaskogen, där Christoffer Robin lekte, och hans bästa vän var Nasse, som var ett väldigt litet djur... fast det var kanske inte det du ville veta? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är jag Macthilda också här. JAg fick också en liten chock när jag slulle in och läsa lite på Macprat, jag är ju ny med mac och behöver all hjälp jag kan hitta. Tur att det här forumet finns, och att ni som förut varit på macprat är här. Jag saknade er ju redan.

Nu kommer jag och min lilla powerbook att söka svar här i stället.

;) häsar macthilda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var så att Nalle Puh bodde i Sjumilaskogen, där Christoffer Robin lekte, och hans bästa vän var Nasse, som var ett väldigt litet djur... fast det var kanske inte det du ville veta? ;)

Ok, det där var i alla fall en start. Sjumilaskogen är MacPrat och Christoffer Robin är CubeDude, så långt är jag med...

Men vem är Heffaklumpen ?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...