Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacPrat har lagt ner!


Macigen

Rekommendera Poster

Det känns tomt, och tråkigt!

 

Tack Tomas.

 

"May God bless and keep you always"

 

/Magnus

 

(Fast det där sista var Dylan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar
Tråkigt att MacPrat försvann - jag snackade med Tomas igår om "livet som admin" men förstod inte att han var så nära att stänga forumet.

 

Det är skitjobbigt att bli påhoppad ifrån medlemmar (som ibland kan vara väldigt elaka) och jag tänkte personligen lägga ner 99mac när det var som värst för ett par år sedan. Nuförtiden är jag glad att jag inte gjorde det.

 

Förhoppningsvis dyker det upp ett nytt alternativ, om det är så ställer jag gärna upp med råd, programvara, server osv om konceptet är "rätt".

Konceptet som gäller är politik och religion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Tråkigt att MacPrat försvann - jag snackade med Tomas igår om "livet som admin" men förstod inte att han var så nära att stänga forumet.

Innan stängningen så kom det ju mer diskussion om moderering, och det var nog det som var droppen. Jag är lite ledsen att jag skrev ett inlägg som hade med frågan om MacPrats roll jämfört med 99mac, för det kanske var en del av det som gjorde att han ledsnade.

 

Men nu vet jag inte ens vad jag skrev. Stängt är stängt och man får babbla nån annan stans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konceptet som gäller är politik och religion!

Oki - gärna för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att MacPrat försvann - jag snackade med Tomas igår om "livet som admin" men förstod inte att han var så nära att stänga forumet.

Innan stängningen så kom det ju mer diskussion om moderering, och det var nog det som var droppen. Jag är lite ledsen att jag skrev ett inlägg som hade med frågan om MacPrats roll jämfört med 99mac, för det kanske var en del av det som gjorde att han ledsnade.

 

Men nu vet jag inte ens vad jag skrev. Stängt är stängt och man får babbla nån annan stans.

Det är aldrig fel att säga sitt hjärtas mening. Du gjorde det, och många andra. Vad hade ett hårt modererat MacPrat haft för värde för dig? Du sa helt enkelt vad du tyckte. Varför passa?

 

Stå på dig istället. Forumet är till för dig och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Förhoppningsvis dyker det upp ett nytt alternativ, om det är så ställer jag gärna upp med råd, programvara, server osv om konceptet är "rätt".

Konceptet som gäller är politik och religion!

Jag skulle vilja ha konceptet "allt går så länge det inte blir personangrepp och pajkastning", och så att när det blir det så plockar man bara bort de inlägg som är gräl och bråk.

 

MacPrat led en hel del av att det blev för lite Mac. Även 99mac har haft problem med det, med enorma mängder trams i "livsstil". Vad gör man åt det? Det är ju inte det forumen är till för. Är förbud och bortplockade trådar en bra lösning? Ska man ha 99politik, 99gräl och 99skitsnack? Jag skulle inte gå dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konceptet som gäller är politik och religion!

Oki - gärna för mig. Jag har skapat 99forum.com just för helt fria diskussioner.

Bra Bjoernstroem, du fattar galoppen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha konceptet "allt går så länge det inte blir personangrepp och pajkastning", och så att när det blir det så plockar man bara bort de inlägg som är gräl och bråk.

 

MacPrat led en hel del av att det blev för lite Mac. Även 99mac har haft problem med det, med enorma mängder trams i "livsstil". Vad gör man åt det? Det är ju inte det forumen är till för. Är förbud och bortplockade trådar en bra lösning? Ska man ha 99politik, 99gräl och 99skitsnack? Jag skulle inte gå dit.

Den som skapar forumet bör ha ett långsiktigt mål och styra forumet mot det målet.

 

Vissa personer är mer toleranta än andra. Vissa älskar att provocera fram reaktioner mest för att få provocera.

 

Ett litet fåtal kan stöta bort ett flertal på kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grymt tufft att driva ett community, forum eller liknande. De flesta med lite flis eller lite kunskap kan enkelt starta upp ett forum - men det krävs tuffa nävar och vilja för att få det att fungera. Många gånger ett jäkligt otacksamt jobb (ungefär som att skriva nyheter på webben när det finns kommenteringsfunktion, *lol*), men samtidigt många gånger oerhört tillfredsställande när man ser hur många som uppskattar ens arbete och finner det oumbärligt.

 

Var själv inte heller någon aktiv macpratare, men kul att det fungerade så långt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad synd det här var! Jag som till och med hade köpt klistermärken och en tröja därifrån i våras. Inte för att jag heller var direkt aktiv där, men det känns verkligen tomt utan Macprat. Hade nästan tänkt lägga in en G5 recension i recensionsforumet. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Det är aldrig fel att säga sitt hjärtas mening. Du gjorde det, och många andra. Vad hade ett hårt modererat MacPrat haft för värde för dig? Du sa helt enkelt vad du tyckte. Varför passa?

 

Stå på dig istället. Forumet är till för dig och inte tvärtom.

Det är fel att säga sitt hjärtas mening om det skadar mer än det gör nytta. Faktiskt! Konstruktiv kritik är bra, men måste ofta lindas in rätt fint för att inte missförstås. Själv gillar jag konstruktiv kritik, men har flera gånger utsatts för fula påhopp av folk som ibland försöker skylla på att det är "kritik" som jag borde tåla. (Inte i Mac-forumen i nån större omfattning utan i musiksammanhang. Musik verkar ha en förmåga att få fram det sämsta hos folk...)

 

Forumet är till för de som använder det och den som modererar det. Man får inte glömma att båda är människor. Admin måste bestämma hur det ska skötas. Både admin och användare måste avgöra om det är värt tiden man lägger ner. Admin lägger ofta mer, speciellt pengar. Det ska respekteras.

 

Det som var så synd med MacPrats öde, ur min synvinkel, var att jag inte tyckte att den hårdhänta modereringen var nödvändig. Det var väldigt lite gnäll, väldigt lite som behövde modereras. Enda problemet var att det blev lite mycket icke-Mac, och det tyckte jag inte var problem nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs flera alternativ - om vi bara hade en sida, ett forum att samlas på skulle inte maclivet vara så aktivt som det är idag.

 

Min känsla är att landets Macanvändare har kommit varandra närmare efter att våra macforum startade. Jag har fått flera vänner för livet genom 99mac.com och det är fascinerande hur nära man lär känna varandra via forum/ICQ för när man träffas IRL så känns det som om man känt varandra i flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns tomt, och tråkigt!

 

Tack Tomas.

 

"May God bless and keep you always"

 

/Magnus

 

(Fast det där sista var Dylan)

Ja, det är riktigt, vi borde tacka Tomas för den tid som varit. Det gick så fort så jag befann mig i nått chocktillstånd, så jag kom mig inte för.

 

Tack Tomas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs flera alternativ - om vi bara hade en sida, ett forum att samlas på skulle inte maclivet vara så aktivt som det är idag.

 

Min känsla är att landets Macanvändare har kommit varandra närmare efter att våra macforum startade. Jag har fått flera vänner för livet genom 99mac.com och det är fascinerande hur nära man lär känna varandra via forum/ICQ för när man träffas IRL så känns det som om man känt varandra i flera år.

Du ska ha heder för vad du gjort med 99mac, men det saknar lite blod och lust. Vår diskussion, som jag initierade handlade mer om att en fri avdelning bör vara fri. Nu har du skapat en sådan på 99forum, men den är frånkopplad från macanvändandet. Macprat hade den mixen, och fungerade omodererat i ett och ett halv år, inte speciellt mycket arbete för admin alltså, när forumet väl var körklart.

 

När hårdare regler börja diskuteras från centralt håll började problemen, vad kan man lära av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Macigen, även jag har inte riktigt fattat vad som hänt.

 

Tack Tomas, det har varit trevligt att vara på ditt forum MacPrat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacPrat har stilla insomnat.

Var väl snarare en snabb hjärtattack, inget stilla insomnande, ingen förvarning alls.

 

Jag uppskattar ALLT Tomas gjort, men att bara dra pluggen sådär utan att ens informera, DET tycker jag var dåligt gjort. Att inte låta MacPrat fortsätta att leva i regi av någon som Tomas litar på kan föra andan vidare tycker jag hade varit bättre.

 

Mångfalden är viktig, även bland en sån liten community som Macanvändare, därför kommer det att bli ett enormt tomrum efter MacPrat. Det var precis lagom stämning med skratt och glam likaväl som det var allvar och seriösa och duktiga svar på ibland väldigt tuffa frågor.

 

Tomas, jag hoppas du tänker över detta. Ta nån vecka och fundera. Det finns flera som är väldigt duktiga (och som också erbjudit sig att ta över), så fundera på om inte det kan vara ett alternativ.

 

Kan berätta om ett mycket större forum som föddes ur IDG:s forum, www.webforum.nu där de två som startade forumet nu har lämnat över till andra. Det tar mycket tid att vara admin, det är inget snack om saken, men med bra medarbetare som kan ta över det tyngsta jobbet så kanske du hinner ägna din tid åt dig själv och ditt också. Låt forumet leva sitt eget liv och låt moderatorerna ta hand om personangrepp och andra påhopp som ingen av oss egentligen vill ha ändå.

 

Kramar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte drömma om att det som skedde skedde så "skoningslöst". Instämmer därför till fullo med Petra och hennes inlägg i denna fråga.

Här kommer mitt sista (?) inlägg i Macprat. Så här i efterhand kan man ana "undergångsstämningen":

 

Skrivet: 2003-09-22, 14:26

 

Jag undrar om CubeDude/Admin/macprat själv inser hur uppskattat "Cyber-Caféet" är?

 

Det har (haft?) lite stämningen av rökig lokal, klirrandet av glas, en doft från köket och en stämpel av att ännu inte vara helt rökfritt över sig.

En intellektuell oas och en sällsynt mötesplats i en övrigt segregerat åsiktssverige.

Öldrickarna, sitter med vindrickarna. En del är bara där för att lyssna till musiken medan andra är där för att vädra sina åsikter. Vissa glider diskret över och lyssnar på de högljudda samtalen vid de andra borden.

 

Klart att någon, berusat av sin egen retorik, höjer rösten på ett föga passande sätt. Vederbörande blir dock bestämd hyschat av publiken. Sorlet, stämningen och trivseln består dock.

 

Varför inte gilla läget och acceptera att Caféet är populärt, eller snarare helt outstanding i Macsverige...

 

Med "hotet" att stänga Caféet eller att åtminstone sänka taket avsevärt kanske macprat "drömmer" om att bli en mac-ikon i samma klass som...? Tja, det är bara att välja.

 

Fast å andra sidan, utan "Caféet med det höga taket" lär det inte flockas många "Kärntruppare" i fortsättningen.

Att vifta med regler och sedan tillämpa dessa "by the book" är inte särskild konstruktivt heller. Konsekvenserna av ett sådant tänkande kan bli att folk ”sänker” andras diskussioner genom en "otillåten" sidotråd. Protesterna raderas sedan också.

Låter väldigt likt 99mac eller motsvarande fora i mina öron. Nej tack!

 

Macprat bör kanske till och med utveckla Cafékonceptet med lite "macanvändareorienterade" ämnen. Litteratur, konst, grafik, osv. Icke tekniska men relevanta områden.

Caféet uppfyller här redan ett uppdämt behov. Teknosnack och geek-prat kommer alltid att kunna ske bättre på de redan etablerade forumen.

 

Det är nästan underligt att Macprat har glömt att det var pga av risken för "forumcensur" och för att säkerställa "takhöjden" att Macprat kom till efter Macpressens uppköp. Många kärntruppare är ju från denna tid.

Därför känns det extra bittert att det gamla frisnacket i ”Gamla Macprat” en dag bara försvan. Jag hade gärna sparat en och annan godbit innan detta skedde.

 

Jag hoppas att macprat därför läser de olika inläggen under denna tråd och inser att han har gjort ett bra jobb. Fast nu är många oroliga.

 

Fortsätter macprat på denna inslagna modereringsväg kommer antagligen forumet att tyna bort och på sikt att självdö.

Processen är kanske redan igång.

 

 

iallus (f.d. "veteran")

________________________

 

Ars Affectus Scientia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återbildar vi innehållet på ett insomnat forum:

 

"Grunden för ett forum är initiativtagaren, men näringstillförseln står skribenterna för. Detta blodomlopp är en känslig funktion som i det längsta fungerar bäst då det får pumpa på utan yttre inblandning.

 

Jag uppskattar stort att någon annan än jag vill slå vakt om denna "autonoma" blodcirkulation.

 

Om småkonflikter och meningsmotsättningar inte får förekomma undrar jag om vi någonsin når de meningsfulla höjderna. En tradition på Macprat är att vi alltid löser uppkomna situationer utan sopkvast, med något enstaka tragiskt undantag.

 

En sådan tradition förpliktigar, är en stor del av forumet och den luft vi andas. Varje moderering eller stängning är ett msstroende mot en ibland dold, men ändå hos de flesta, inneboende förmåga att ta sig ur låsta positioner.

 

Om förmågan att lösa knutar aldrig får motioneras blir den tillbakabildad.

Det är bara i motström som benmuskulaturen utvecklas.

 

Svensken sägs vara konflikträdd, om inte vi försöker ändra på det, får våra barn ta tag i frågan. Mänskligheten slipper inte undan."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist! Saknar redan MacPrat efter en kort inledande chock. :(

 

Stort tack till dig Tomas för all tid och allt jobb du har lagt ner. Jag hoppas verkligen att du funderar lite över Petras inlägg och kanske, kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låssas att jag förstår och hänger med i denna tråd.

För det första måste jag totalt ha missat övertrampen på MacPrat, och begriper fortfarande inte vad som gick överstyr.

För det andra hänger jag tydligen inte med i svängarna vad gäller det goda förhållandet mellan bjornstrom och ackiboa. Har 99:an höjt taket? Själv går jag ju inte av princip in där sen innan "takhöjningen".

För det tredje, när MacPrat tillkom satt jag plötsligt kvar i stort sett ensam här på detta forum, och begrep aldrig varför alla flydde! Detta har varit mitt "hem" så länge jag kan minnas! ackiboa lockade över mig till MacPrat, och när man äntligen boat in sig så läggs det ner. Jag hoppas nu att vi när vi nu samlas där det hela började kan vårda denna guldklimp. Forumet blir ju inte bättre än vad vi gör det till plus att vi i Nils har en (smörar lite) klok och hårdhudad moderator!

Borta bra men hemma bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borta bra men hemma bäst!

Så du har bara suttit här och väntat på oss alltså, va bra!

Har du satt på kaffet? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borta bra men hemma bäst!

Så du har bara suttit här och väntat på oss alltså, va bra!

Har du satt på kaffet? :D

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borta bra men hemma bäst!

Så du har bara suttit här och väntat på oss alltså, va bra!

Har du satt på kaffet? :D

Snacka om oväntat besök! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...