Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera bilder från internet


gagge

Rekommendera Poster

Oftast går det bra att bara dra en bild från internet till skrivbordet... Men ibland går det inte... Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt skript ligger i vägen. Kan vara ett osynligt lager ovanför bilden också.

Men ett enkelt sätt att alltid få tag i en bild, är att ta en skärmdump. Funkar tioll 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte högerklicka?

 

 

post-113-1144423919_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inta har en mus med fler knappar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inta har en mus med fler knappar!

320742[/snapback]

 

Möjligt, men då håller man ner ctrl och den enda musknappen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att jag provat det också.. Men det händer inget.

 

Om jag väljer att öppna den i annan flik så blir den bara vit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att jag provat det också.. Men det händer inget.

 

Om jag väljer att öppna den i annan flik så blir den bara vit.

320751[/snapback]

 

Vitt kan vara snyggt det också, men kan du ge exempel på en bild som strular!

Skulle förenkla problemställningen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Vet vad du menar.

Har du testat widgeten Snatch´em?

Annars kan du ju screen-cappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilden är en länk kan man inte dra-och-släppa själva bilden. Det går inte heller om bilden ligger i ett bakgrundslager. Men skärmavbildning fungerar alltid. Ett annat tips är att rota genom källkoden till hemsidan efter en direktlänk till bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder Firefox så kan man välja "Tools" -> "Page Info" - detta öppnar ett "Page Info" fönster.

I detta fönster kan man sedan välja fliken "Media" där man kan se all bilder i web sidan och välja "Save as..." för att spara filen - detta borde fungera även för filer som det inte går att göra "drag & drop" på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men då håller man ner ctrl och den enda musknappen  :D

320746[/snapback]

 

Tack Pocha, du är min hjälte :ThumbsUp: . Äntligen har jag lärt mig högerklick med en knapp å det har jag saknat i två veckor nu. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erixbergholm

Om inte jag har fel så är ägs bilden av någon och det är inte meningen att man skall kopiera andras bilder. Jag vill inte att folk skall sno bilder från mig! Och kan du inte ta den är det säkert så att den som publicerat den inte vill att andra skall anväda den! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte jag har fel så är ägs bilden av någon

Det beror väl på hur gamal bilden är ?

 

och det är inte meningen att man skall kopiera andras bilder.

Det framgår i detta fall inte, om kopierings problemet har något med websidoimplementationen att göra, eller om det är någon form av "kopieringsskydd" (något som ibland används av aktörer som själva kopierat bilder för att försöka tjäna pengar på dem).

 

Jag vill inte att folk skall sno bilder från mig! Och kan du inte ta den är det säkert så att den som publicerat den inte vill att andra skall anväda den! Eller?

320907[/snapback]

Det finns bara ett sätt att hindra folk att sno din media (bilder/musik/video/literatur) och det är att inte publicera dem i någon form.

 

Eftersom bilder/musik/video/literatur är tänkt att konsumeras av mäniskor så är de per definition kopieringsbara - median måste vara observerbar via våra sinnen, så den kan alltid fotograferas, scannas, extraheras, skärmdumpas, bandas, etc ...

 

Det bästa man kan göra är att jaga dem som använder bilderna komersiellt och eventuellt få olika bildgalleri websidor att ta bort bilderna (även om dessa sidor kan fungera som gratisreklam för dina verk).

 

Ett annat alternativ är att vara restriktiv med att sprida högupplösta versioner av dina bilder, tex bara publicera dem i tryck eller inbakade i vissa applikationer - vilket gör det lite besvärligare att överföra bilderna till ett digitalt format.

 

 

ps: att krångla till det för privat personer, som bara kommer att använda bilderna för privat bruk, är bara dålig PR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte jag har fel så är ägs bilden av någon och det är inte meningen att man skall kopiera andras bilder. Jag vill inte att folk skall sno bilder från mig! Och kan du inte ta den är det säkert så att den som publicerat den inte vill att andra skall anväda den! Eller?

320907[/snapback]

Inte alltid faktiskt. Det finns rätt så många verk som publicerats som eller övergått till t ex public domain, någon variant av Creative Commons eller någon GNU-licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Om inte jag har fel så är ägs bilden av någon och det är inte meningen att man skall kopiera andras bilder. Jag vill inte att folk skall sno bilder från mig! Och kan du inte ta den är det säkert så att den som publicerat den inte vill att andra skall anväda den! Eller?

320907[/snapback]

 

Du kan inte hävda absolut äganderätt till publicerade bilder(absolut äganderätt finns endast för icke publicerade bilder). Du kan dock hävda distributionsrätten. Detta innebär att alla och envar har rätt att kopiera dina bilder till sin härddisk och använda dem för privata ändamål de har dock inte rätt att utan tillstånd publicera dina bilder på andra sidor eller andra publika publikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocha, du är min hjälte :ThumbsUp: . Äntligen har jag lärt mig högerklick med en knapp å det har jag saknat i två veckor nu. :D

320906[/snapback]

 

Om du har en iMac Core Duo så medföljde en flerknappsmus, bara så du vet. Högerknappen är dock inaktiverad från början, men det är bara att gå in i systeminställningarna och aktivera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...