Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tadaa!


Justitia

Rekommendera Poster

Tadaa! Här har Ni ännu en kvinnlig medlem i Sveriges trevligaste forum :kissing:

 

Min Mac-bakgrund består i att jag några år på 90-talet ägde en Performa (5400 tror jag det var) som tyvärr fick ge vika för en PC (ursäkta svordomen). Men efter att ha kommit i kontakt med OSX på jobbet fanns det ingen tvekan, det fick bli en Mac igen! Således är jag sedan ett par år nöjd ägare till en G4 PowerBook 1GHz. Den är min ögonsten och till skillnad från en PC gör den ju precis det man vill att den ska göra. :D Jag kan inte alls förstå människor som hellre sitter med omstarter och virus när livet kan vara så mycket lättare (och snyggare). Helt oombedd tjatar jag alltså på alla i min omgivning om att genast ta steget över till den ljusa sidan. (Tror till och med att min inbitne PC-brorsa överväger saken...)

 

Som Ni kanske redan gissat har jag en juristutbildning i bagaget. Om någon trodde jag jobbar med inkasso får jag påpeka att Justitia är rättvisans gudinna (ofta avbildad med förbundna ögon samt med svärd och vågskålar), att sedan ett större inkassoföretag använder sig av namnet måste väl vara varuintrång... :whistling:

 

Vanligtvis jobbar jag med internationella varumärkeslicenser (s.k. character licensing), men för närvarande är jag tjänstledig och pluggar spanska i Spanien, som tyvärr är ett mer eller mindre förgätet land när det gäller Mac. Support för Mac-användare hos bredbandsföretag, banker etc. är bara att glömma, så jag var riktigt nöjd när jag helt på egen hand lyckades få min ADSL-uppkoppling att fungera. Måste passa på att ge spansk postgång en känga också; jag brukar få min MacWorld då numret efter kommer ut i Sverige. :angry: Vädret däremot tänker jag inte klaga på. :ThumbsUp:

 

Lite kuriosa: Jag är fullkomligt allergisk mot särskrivningar, gillar fotboll och rödvin (inte nödvändigtvis i kombination) samt håller på att utveckla ett avancerat ogillande gentemot spanska oregelbundna verb.

 

Jaha, det var min lilla presentation, nu kan jag bara hoppas på ett trevligt välkomnande... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 728
  • Created
  • Senaste svar

Hej och välkommen ^_^

Hoppas du kommer att trivas bland alla trevliga personer här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen ^_^

Hoppas du kommer att trivas bland alla trevliga personer här

319954[/snapback]

 

Tack så mycket! Jag är säker på att jag kommer trivas som fisken i vattnet! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VÄLKOMMEN!

319955[/snapback]

 

Tackartackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Justitia

 

Välkommen hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Justitia

 

Välkommen hit.

319966[/snapback]

 

Tack! Ett välkomnande från självaste inläggskungen, trevligt! :)

Jag har läst mycket av vad Du skrivit - imponerade kunskaper och vilja att hjälpa andra! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej san och väl kommen!

 

:D

319975[/snapback]

 

Bra jobbat där! Har Du kanske gått på hög skola? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Nu måste jag fråga... Jag känner en person som har liknande utbildning (nåt åt juristhållet). Hon skriver också alla personliga pronomen med initial versal. (Vilket irriterar mig oerhört... :P ) Är detta nåt som ingår i utbildningen? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Du har ju varit medlem ett tag, men: välkommen hit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personliga pronomen… jag ser endast två "Ni", och det är ju bara en extra artighet. Tack Justitia för den respekten! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen ^_^

Hoppas du kommer att trivas bland alla trevliga personer här

 

... för det har vi gjort och gör fortfarande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Nu måste jag fråga... Jag känner en person som har liknande utbildning (nåt åt juristhållet). Hon skriver också alla personliga pronomen med initial versal. (Vilket irriterar mig oerhört... :P ) Är detta nåt som ingår i utbildningen? :lol:

319998[/snapback]

 

Hihi, nja, det är inget som ingår i utbildningen, tror snarare att det är en yrkesskada från min tid som advokatsekreterare, då alla Du, Ni, Er etc. skrevs med versal för artighets skull. (Tror att det är någon gammal vana från strax efter Hedenhös eller nåt...) :D

 

Tack för välkomnandet oxå! (sedär, jag kan även skriva väldigt modernt... :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

319979[/snapback]

 

 

Tack! Gillar Din kostym skarpt! (Ska Du sy upp en ny till nästa version av OS? ^_^ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skicka hit lite värme till oss stackare hemma i Sverige...? :)

 

Men den är ju på väg... tror jag... eller hoppas iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skicka hit lite värme till oss stackare hemma i Sverige...? :)

 

Men den är ju på väg... tror jag... eller hoppas iaf...

320048[/snapback]

 

Visst, vi har 14 plus just nu, så jag kan dela med mig. Här kommer några plusgrader farande till Er alla *swoosh*

 

Nu ska jag titta på Desperate Houswifes, eller Mujeres Desesperadas som det heter här (dubbat såklart :angry: , men å andra sidan ganska bra för att öva på spanskan -_- ). Tittar nog in lite senare. -Hasta la vista! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen :) Vart i Spanien läser du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen. :)

 

Kul att se att någon mer engagerar sig för vårdat språk. :ThumbsUp:

Men här är vi du med varandra och efter min tid i Tyskland, där man gör stor sak av versalerna, håller jag mig borta från de stora personliga pronomina i andra person för att inte markera avståndstagande och främlingskap, utan värme och kärlek. :wub:

 

Men vid närmare eftertanke använder jag också versala former i brev till en svensk nära vän i just Tyskland, men det är lite ironiskt också. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till detta gemytliga lilla forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen, välkommen! :)

 

Daniela som oxå planerar läsa till jurist. Sedan. Någongång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...