Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dra ut bilden?

Jerry

Recommended Posts

Jag undrar om det finns nån mediaspelare som får bort dom svart kanterna på widescreenfilmer? Om jag kör film på projektor så skulle jag vilja ha ut bilden på Projektorns uppspelningsfält...

VLC verkar inte ha denna funktion.. om jag öppnar mpeg filmer i eyetv så kan jag dra ut dom, borde finnas nån spelare som har denna funktionen?

beror lite på vad det är för film och hur den är gjord. mplayer kan ta bort de svarta kanterna, dock inte genom att dra ut bilden utan bara genom att zooma. tryck E för att zooma och W för att zooma ut.

Mmm testade det.. Men då förvinner ju halva filmen åt sidorna istället... :(

Borde ju finnas nåt som ördnar detta? eller e det kört?

marcushedenstrom

Med VLC kan du "sträcka ut" filmen över hela wide-skärmen, men det kanske inte blir mycket bättre. Då blir alla tjocka. :whistling::whistling:

marcushedenstrom

Här: post-493-1144346399.png

"Stretch aspect ratio". Glöm inte att starta om VLC för att det ska få effekt.

Som det r nu så trycks widesreenen nästan ihop, så dra ut den vore kanske ett alternativ.. men vart gör man det i VLC?

marcushedenstrom

Du kan också göra fönstret transparent. Cooooool! :w00t::w00t::w00t::w00t:

marcushedenstrom
Som det r nu så trycks widesreenen nästan ihop, så dra ut den vore kanske ett alternativ.. men vart gör man det i VLC?

319908[/snapback]

Vad händer om du klicka i som på bilden jag postade?

hittade uhur man strechtar ut bilden i vlc.. funkar rätt bra.. trodde inte det ick hehe.. Nu blir det bio där hemma! Tack för svaren!

marcushedenstrom
hittade uhur man strechtar ut bilden i vlc.. funkar rätt bra.. trodde inte det ick hehe.. Nu blir det bio där hemma! Tack för svaren!

319914[/snapback]

Gött. Jag körde själv så förr, för att se 4:3 på min widescreen utan svarta kanter. Men jag la ner det för det såg stört ut.

Ja jag har inte bestämt mig än om det ser stört ut eller inte... men det känns bra.. :)

Ska bli grymt skoj att bjuda hem pc polare och visa upp tex frontrow på projektorn... :D

marcushedenstrom
Ska bli grymt skoj att bjuda hem pc polare och visa upp tex frontrow på projektorn...  :D

319994[/snapback]

Mums! :):)

Så här gör jag (har widescreen projektor):

Om jag spelar en DVD som är anamorfisk widescreen så ställer jag helt enkelt om aspect ratio i VLC till 4:3, så justeras bilden perfekt.

Om jag spelar en letterbox widescreen DVD så använder jag zoom funktionen till projektorn. Funkar oftast allderles utmärkt, men om det inte matchar så mixtrar jag med crop filtret i VLC och "simulerar" anamorfisk bild. Sedan ställer om till 4:3. Funkar bäst när DVDn är av lägre kvalitet och felaktigt tillverkad (svenska utgåvan av Repulsion är ett bra exempel på detta, även om den är anamorfisk).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...