Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Sammafoga typer

lasson

Recommended Posts

Kan man kombinera typer i indesign på nåt sätt? Jag vill ha den markerade symbolen (se bild) över ett c, r och n respektive. I typsnittet finns den bara över s och z... det går givetvis att lösa genom att lägga tecknet en separat textruta ovanpå men det känns inte bra.

Hittade hur jag skriver tecknet nu i alla fall. alt-shift-x... men det hamnar ju inte över bokstaven utan det blir ett mellanrum.

post-278-1144320294_thumb.png

Ibland när jag råkat ut för liknande problem har jag satt texten i Illustrator, skapat textkonturer och kopierat symbol eller tecken som behövts och klistrat in och placerat där jag vill ha det.

Annars får man öppna typsnittet i Fontographer eller liknande program och skapa det egna tecknet.

Jag brukar fixa till å, ä och ö i sharewaretypsnitt på det sättet. Men om det bara är tillfälligt är nog Illustratorlösningen bäst och snabbast, fast man får se till att symbolen hänger med när gör ändringar i texten då.

Indesign har jag inte en aning om, men lösningen känns bättre än att få ett mellanrum

ja det har ju som sagt samma huvudsakliga begränsning som min lösning. att den inte hänger med.. fick ett annat tips... att kerna ihop det... lite pillande för att få det att se bra ut på bägge sidor, men sen sitter det ju där.

post-278-1144364086_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...