Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frilägga Objekt?


Sammi

Rekommendera Poster

Solbrillor.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/23167478.jpg

 

Friläggning.

http://www.huvudverket.com/photoshoptips/p...p?Sida=frilagga

 

Det finns ju flera sätt att frilägga objekt på,just nu använder jag ovanstående.Jag ska frilägga ett antal solbrillor men jag får inte till ett bra slutresultat.Det blir inte tillräckligt jämna kanter runt brillorna.

Ibland har jag även lite problem med att se det underliggande objektet tillräckligt tydligt.

Jag vet att man kan gå tillbaks och lägga på ny färg om man maskat för mycket.

Är det någon som har något användbart tips när det gäller att frilägga brillorna med bästa slutresultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det man ska frilägga består av långa, jämna linjer så kan man ibland få bättre resultat genom att använda ritstiftet, och sen göra om linjerna till en markering.

 

Det skulle kanske funka på dina solbrillor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med tips från Webdesignskolan....

 

Jodå jag har läst igenom deras tips,men jag får ändå inget bra slutresultat när det gäller brillorna.Jag kanske behöver mer träning bara,tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ritstiftet och rita en bana runt konturerna. Blir väldigt exakt, skapa markering av banan och kopiera eller invertera markeringen och deleta övrigt.

Så skulle jag gjort

Edit: Såg inte Henkedges svar, så mitt var egentligen onödigt, men det är nog bästa sättet i detta fallet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att använda Polygonal Lasso Tool? Magnetlassot tycker jag själv är jättebra till att frilägga objekt med. Använder nog det uteslutande till det jag ska ta ut iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tilläggsfråga, ifall man vill ta med sig frilagda objekt in i InDesign ska man ju spara friläggnings/markeringsbanor el vad det heter, men då blir det ju skarpa kanter beroende på bakgrundsfärg, inte så snyggt med fladdrande hår t ex, sen så hörde jag att det fanns ett annat bättre sätt, nån som kan, har en idé el nåt?

 

Själv skulle jag lösa det med att göra bakgrunden i rätt färg i photoshop men jag tror detta var på nåt annat sätt. Kanske finns nåt nytt i senare InDesign som jag inte har?

 

(Som svar på frågan skulle jag markera med trollspöt, rita till det som fattas i maskeringsläget, utöka markeringsräns 1 pixel, feather 1 el 2 pixlar, deleta. Typ tror jag, kanske använda ett maskeringslager och måla helt enkelt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,det går säkert att få ett bra resultat med flera olika verktyg.Det handlar nog bara om lite träning,"tålamod" och finkänslighet.Jag får jobba på det.

Kanske dags att köpa ett ritbord och penna,för att rita och designa med musen är inte alltid det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

längst ner på denna sida finns en metod som kanske kan funka, i korthet går det ut på att kopiera in bilden i en layer mask, öka kontrasten och invertera.

 

http://www.andrewkendall.com/pages/learnin...optutorials.php

 

kolla för övrigt övriga tutorials där, man lär sig mycket.

 

I övrigt brukar jag använda jochums metod, utöka och sen feather, fast jag brukar generellt ha mindre värde på feather än på utöka (expand).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tilläggsfråga, ifall man vill ta med sig frilagda objekt in i InDesign ska man ju spara friläggnings/markeringsbanor el vad det heter, men då blir det ju skarpa kanter beroende på bakgrundsfärg, inte så snyggt med fladdrande hår t ex, sen så hörde jag att det fanns ett annat bättre sätt, nån som kan, har en idé el nåt?

 

När jag frilagt i photoshop (så jag har bilden i ett lager med transparent bakgrund, inga banor, 0,5 pixels feather gärna) brukar jag bara spara som psd och montera i indesign (dvs jag brukar dra ikonen i toppen av photoshopfönstret till indesign), funkar hur bra som helst, har hittils inte stött på några rippar som protesterar mot detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,det går säkert att få ett bra resultat med flera olika verktyg.Det handlar nog bara om lite träning,"tålamod" och finkänslighet.Jag får jobba på det.Kanske dags att köpa ett ritbord och penna,för att rita och designa med musen är inte alltid det bästa.

319602[/snapback]

Viktigt att tänka på är också att slå mellanslag efter punkt och kommatecken, så att radbrytningar och avstavningar blir rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag frilagt i photoshop (så jag har bilden i ett lager med transparent bakgrund, inga banor, 0,5 pixels feather gärna) brukar jag bara spara som psd och montera i indesign (dvs jag brukar dra ikonen i toppen av photoshopfönstret till indesign), funkar hur bra som helst, har hittils inte stött på några rippar som protesterar mot detta.

319613[/snapback]

Så man kan göra så nu för tiden?! Det är ju jättebra! Vad enkelt! :ThumbsUp:

 

 

Ett tryckeri sa till tjejen att de endast tog emot bilder i jpeg, tiff, eps, endast om jag spar bilden som tiff med genomskinlighet kan jag klistra in och behålla genomskinligheten i InDesign, nån som vet om ripparna protesterar mot genomskinlig tiff? Jag kan exportera (sorts rippning) PDF så det finns skäl att tro att det skulle funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

längst ner på denna sida finns en metod som kanske kan funka, i korthet går det ut på att kopiera in bilden i en layer mask, öka kontrasten och invertera.

 

http://www.andrewkendall.com/pages/learnin...optutorials.php

 

kolla för övrigt övriga tutorials där, man lär sig mycket.

319611[/snapback]

Tack för den, mycket bra tutorial för komplex maskning/friläggning! (längst ner i detta fall) :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tryckeri sa till tjejen att de endast tog emot bilder i jpeg, tiff, eps, endast om jag spar bilden som tiff med genomskinlighet kan jag klistra in och behålla genomskinligheten i InDesign, nån som vet om ripparna protesterar mot genomskinlig tiff? Jag kan exportera (sorts rippning) PDF så det finns skäl att tro att det skulle funka?

319901[/snapback]

 

Moderna rippar ska inte ha nåt som helst problem med vare sig det ena eller andra, tyvärr är det ju rätt dyra grejer så en del har kvar ruggigt gamla rippar. Jag lämnar nästan enbart pdf:er till tryck nuförtiden (alltså inga lösa bilder). Om du provar att exportera till pdf-X1a (finns som förinställning) och det funkar så har i alla fall inte jag träffat på nån ripp som inte klarar det. Då får man dessutom en koll på att det inte är andra knasiga grejer. pdf-x1a bygger på pdf 1.3 så det finns vissa saker som inte fungerar men transparens, skuggor och liknande ska inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

Skickar du typ 24-sidiga broschyrer som PDF oxå?

 

(pdf-X1a har inte jag på min InDesign version 2 tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja eller 250-sidiga böcker för den delen... kan inte komma på något format då det inte skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...