Jump to content
Just nu i M3-nätverket

CD fastnat i iMacen

MacAlex

Recommended Posts

Åhh fasiken! En CD har fastnat i iMacen. Har klickat på mata ut knappen och mata ut i menyn och ingenting händer. Den verkar sitta fast. Vad ska jag göra? :(

daniel_hejhopp

Har du testat att hålla inne musknappen när du startar datorn?

Mmh provade men det funkade inte :( Provade också att hålla datorn upp och ner åt sidan och provat mata ut den flera gånger. Den matas inte ut. Stoppade i den på rätt sätt tror jag och det är en vanlig CD skiva.

Åhh nej! Vill inte skicka in den till Apple skulle ta så lång tid. Vad ska jag göra? Det här är ju nackdelen med sån här cdläsare. :(:(:(

Kör in ett uträtat gem i hålet (för den har väl ett sånt hål!?) för manuell utmatning i "krislägen" och tryck lite, så kommer väl skivan ut?

Jag tror du kört in skivan åt fel håll (finns ju bränningsskivor som framsidan inte är så färgglad, hehe.

Men jag kan tyvärr inte hjälpa, men ring Apple och rådfråga.

Jag har testat följande med gott resultat:

Starta Skivverktyg

Välj CD-skivan

Tryck på blå mata ut-knappen i programmet

Skivverktyg ligger i Program -> Verktygsprogram

/E

Samma sak hände mig i veckan. Jag använde mig av denna guiden och skruvade lite....http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205

För ingenting funkade.

Jag vet inte om det ser ut likadant i en Intel som på min G5.

Prova först:

Omstart, håll in, Command+Option+O+F. I promptern som kommer upp skriver du "eject cd" utan citationstecken.

Eller gå in i Terminalen och skriv "drutil tray eject" och tryck retur.

Om det ändå inte funkar, så kanske någon liknande manual till din Intel finns, som jag hade till min G5.

Lycka till!!

Ladyhelene

Tack för tipsen! Har provat mata ut den från Skivvertyget funkade inte. Den visade 3 skivor, för jag har bränt skivan jag inte fick ut och andra skivor, det kanske var dom man såg. Provade också Ladyhelenes tips men dom funkade inte heller :P. Provade också att hålla ner F12 och Mata ut knappen under start och funkade inte. Zweden det kan mycket väl vara så hehe. :P

Man hör att den försöker få ut skivan men att den inte riktigt får ut den. Det är en CD-R.

Hmm o_O

Ingemar Ragnemalm

Vad är det för slags iMac?

Min son tryckte in tre CD i min iMac G3. Ja, tre, på en gång! De satt fast rejält. Jag försökte mata ut på alla sätt jag kunde, inklusive det där småhemliga mata-ut-hålet som inte är något hål. Till slut tog jag en tunn plastskiva (vad det nu var) och med den tryckte jag in en dubbelvikt tejpbit mellan två av skivorna, med limmet ut. Sedan drog jag försiktigt medan jag vände datorn med CD-inkastet ner. Och det gick! iMacen funkar fint sedan dess, otroligt nog! Allt jag fick göra efteråt var att rengöra CD-skivorna från limmet.

Det är en iMac 17 " Intel Core Duo. Är säker på att det bara är en skiva i och inte fler :P. Finns inget sätt jag kan komma åt den på i iMacen, det är lite synd. Den syns på skrivbordet.

Tack för tipset i alla fall! :)

Inget av det funkade så måste lämna in den till en återförsäljare. Aja lite jobbigt men. Om dom inte skulle få ut den så byter dom hårdisk bara. Detta borde Apple ha tänkt på när dom designade datorn. Funktion är också väldigt viktigt.

Jeg har faktisk hatt samme problem med min imac G5 20". Jeg fant ut at cd-platen traff i kanten på siden av hullet når den ble transportert ut. Dermed gikk den inn igjen. Jeg tok da fliken av et papir som jeg stakk inn på den siden platen traff på vei mot åpningen. Det var nok til å lede den på rett vei.

Jeg tror de har vært unøyaktig når de har montert cd-drevet i maskinen. I mitt tilfelle skal den justeres et par milimeter mot framsiden.

Okej, vet inte riktigt om jag borde pilla där. Något enklare sätt hade dom ju kunnat gjort dvd/cdläsaren. Får väl lämna in den och så fixar dom den nog, jobbigt men vad ska man göra. :P

Du kan ju kolla om det är så att skivan verkligen tar i plastkanten, isf är det ju bara o "hjälpa" till genom att sticka in någon tunn papp-/plastskiva och hjälpa till på traven :D

Allt är bättre än att lämna in datorn.. :whistling:

marcushedenstrom
Den kom ut pillade lite bara, väldigt lite pillande. Vad bra! :D

319249[/snapback]

Grattis! :D

Vill också säga grattis!!!

Vet hur det känns när det ÄNTLIGEN löser sig... och det med egen kraft.. :)

/ ladyhelene

• 2 years later...

Gammal tråd såg jag, men det brukar ju uppskattas om man inte skapar nya trådar hej vilt. I alla fall så har en CD fastnat i min Ibook G4 och har suttit där i ca ett halvår nu. Jag har inte behövt använda cd-läsaren i så stor utsträckning, men idag känns det bara frustrerande att den ligger där och retas med mig.

Jag har prövat alla de metoder som står i den här tråden och säkert någon till. Vad som verkar vara skillnaden för mig, är att när jag trycker "mata ut" så försöker läsaren mata ut skivan men när den är på väg att matas ut kommer ett ljud som inte verkar särskilt positivt. Svårt att beskriva, men det liksom river till och datorn vibrerar lite. Kan väl skriva det som "RRRRRRH" för att beskriva ljudet med bokstäver. Detta ljud kommer två gånger och skivan kommer aldrig ut. Är det någon som har haft ett liknande fall?

Tack på förhand!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...