Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ikväll 21.30-22.00 SVT2 Vetenskapsmagasinet-


Joakim Ågren

Rekommendera Poster

Joakim Ågren

sc03activese0jd.jpg

 

Ikväll 21.30-22.00 SVT2-Vetenskapsmagasinet

 

Övrigt: Aktuell vetenskap och ny teknik. Del 4 av 10. Om jakten efter en ny jord. Forskningsfältet har blivit ett av de hetaste och målet är entydigt: att hitta en planet som liknar jorden. Vi besöker planetjägarnas förgrundsgestalt, och svensken som bygger rymdteleskopet som ska besvara frågan om vi är ensamma. Programledare: Rasmus Åkerblom. Text-tv 299. Även 6/4 och 8/4.

 

Låter mycket intressant och rekommenderas således.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar de en så far jag iväg med min "Teleporter", måste ha koordinaterna först bara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sc03activese0jd.jpg

Om jakten efter en ny jord. Forskningsfältet har blivit ett av de hetaste och målet är entydigt: att hitta en planet som liknar jorden.

318872[/snapback]

Behövs det, har de inte redan hittat Barden?

 

alex_black.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe såg detta just i tid. satte på videon ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, säger jag bara... :lol:

 

Folk i gemen inser nog inte hur många tämligen osannolika händelser som ligger till grund för att vi har den livsmiljö vi har i dag.

 

Titta bara på Venus och Mars, som har rätt likartade förutsättningar jämfört med jorden. Men vissa avgörande skillnader gör den ena planeten till ett glödhett inferno där det man har permanenta moln av syra och där ytans temperatur smälter bly och atmosfärstrycket krossar det mesta. Den andra planeten har en atmosfär som ganska snabbt läcker ut i rymden, och har för lågt tryck för att ha flytande vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Lycka till, säger jag bara... :lol:

 

Folk i gemen inser nog inte hur många tämligen osannolika händelser som ligger till grund för att vi har den livsmiljö vi har i dag.

 

Titta bara på Venus och Mars, som har rätt likartade förutsättningar jämfört med jorden. Men vissa avgörande skillnader gör den ena planeten till ett glödhett inferno där det man har permanenta moln av syra och där ytans temperatur smälter bly och atmosfärstrycket krossar det mesta. Den andra planeten har en atmosfär som ganska snabbt läcker ut i rymden, och har för lågt tryck för att ha flytande vatten.

318953[/snapback]

 

Det var ett intressant program!

 

Experten sa att han tror att det kan finnas 1 miljard jordliknande planeter i Vintergatan och om sedan en på miljonen har hjärnvarelser som oss så borde det finnas drygt 1000 planeter med inteligent liv i Vintergatan allena!.

 

Själv längtar jag till den dagen vi hittar liv frågan är bara hur länge det dröjer? Kanske kan Darwin projektet ge någge svar på den frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt under solen för min del.

Men visst, det är alltid intressant med Astronomi och teknik.

Astronomi. Kemi Fysik och Sci-Fi var det enda jag tuggade i mig under hela min uppväxt.

Lite Fantasy slank ner som efterrätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Experten sa att han tror att det kan finnas 1 miljard jordliknande planeter i Vintergatan och om sedan en på miljonen har hjärnvarelser som oss så borde det finnas drygt 1000 planeter med inteligent liv i Vintergatan allena!.

 

Siffrorna experten kommer med där är nonsens, anser jag.

Det låter som nåt man kunde påstå innan vi började upptäcka att vårt eget planetsystem är ganska udda konstruerat. De flesta planeter man hittat hittills är supermassiva gasjättar som ligger i extremt nära banor. Där kan inte planeter med jordlika förhållanden existera.

Redan där försvinner kanske 90% av alla stjärnsystem.

 

Hört talas om Drake-ekvationen?

 

Ekvationen skrivs normalt: N = R * Fp * Ne * Fl * Fi * Fc * L

N = antalet kontaktbara civilisationer i vår galax vid varje given tidpunkt

 

R = bildningstakten för nya stjärnor

Fp = antalet av de nya stjärnorna som har planeter

Ne = snittantal av planeterna i varje stjärnsystem med planeter, som har livsfrämjande förhållanden

Fl = andelen planeter som kan ha liv som faktiskt också får livsformer

Fi = andelen av dessa som utvecklar intelligens (jämbördig med människans)

Fc = andelen av dessa som kan och vill kommunicera

L = förväntad genomsnittlig livslängd för sån civilisation

 

De första två har relativt väldefinierade värden, så R = 6/år, och Fp = 0.5.

Ne var hög förr, men i dag skulle jag nog sätta 0.05, trots att Drake satte värdet 2!!!

Fl vet vi ju inget om, eftersom vi bara har ett enda exempel - jorden. Men 0.2 är väl rätt rimligt. Ungefär en femtedel alltså.

Fi lider av samma problem som föregående. Bristen på exempel annat än vårt eget. 0.01 använde Drake. Jag är mer pessimistisk och sätter 0.0001.

Fc är nog väldigt liten, eftersom det inte alls är säkert att intelligenta livsformer nödvändigtvis blir tekniska. Om valar vore lika intelligenta som oss, till exempel, så hjälper inte det alls - de kan inte varken bygga eller använda en radio ändå... Jag sätter Fc till 0.01, liksom Drake.

L är lurig att sätta värde på. Hur länge överlever en civilisation? Tja, det är mindre intressant egentligen. Frågan är snarare hur länge en civilisation använder elektromagnetiska kommunikationsmedel på en skala som möjliggör interstellära kontakter. 100 år blir nog bra. Det är ändå högre än Drake.

 

Då får vi:

 

N = 6 * 0.5 * 0.05 * 0.2 * 0.01 * 0.0001 * 0.01 * 100 = 0.00000003

 

Skillnaden mellan 1000 och 0.00000003 är hyfsat enorm... :lol:

När man då tänker på att vi ju faktiskt redan utgör 1, blir det än mer osannolikt att det finns några andra där ute. Till sist ska man komma ihåg att kommunikation är begränsad till ljusets hastighet, så kommunikation kan egentligen bara ske inom ett avstånd som inte överstiger mer än ett par medellivslängder för båda livsformerna, räknat i ljusår.

Skulle man räkna med det, kan vi lägga till ett halvdussin nollor till framför trean i slutresultatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Simpel ekvation.

Kan man inte kasta den i papperskorgen direkt?

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, egentligen. Efter att man satt in värden som visar hur orimliga resultat man får, och hur mycket gissningar man faktiskt stoppar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man glömma det där med gröna män från mars då?

:lol::lol::lol::lol:

 

post-7614-1144310291_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. På sin höjd gråa mikroorganismer. Fast jag tror inte på det heller personligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi lider av samma problem som föregående. Bristen på exempel annat än vårt eget. 0.01 använde Drake. Jag är mer pessimistisk och sätter 0.0001.

Fc är nog väldigt liten, eftersom det inte alls är säkert att intelligenta livsformer nödvändigtvis blir tekniska. Om valar vore lika intelligenta som oss, till exempel, så hjälper inte det alls - de kan inte varken bygga eller använda en radio ändå... Jag sätter Fc till 0.01, liksom Drake.

L är lurig att sätta värde på. Hur länge överlever en civilisation? Tja, det är mindre intressant egentligen. Frågan är snarare hur länge en civilisation använder elektromagnetiska kommunikationsmedel på en skala som möjliggör interstellära kontakter. 100 år blir nog bra.

319087[/snapback]

Fi, du förutsätter antal som blir jämbördiga med vår intelligens, alltså många kan ju oxå bli hundra ggr intelligentare än oss också så Fi kan ju lika gärna bli större än Drakes som mindre.

Drakes Fc är väl rimligt att tänka sig så länge ngn livsform får lika el mer intelligens än vår livsform och inte lever under vatten.

L, alla som lever längre kommer nog ihåg den gamla tekniken med radiovågor, liksom vi som kommer ihåg att läsa böcker fast teve finns, och är de inte så fientligt lagda som vi kan man lika gärna säga 100 tusen år som hundra.

 

Med tanke på vad allt vi hittat på under 200 år så ifall ngn intelligentare livsform har en extra miljon år på sig att utveckla och uppfinna så vet man ju inte vad den kan hitta på, den kanske kan kröka ljus och rymd som vi kröker pepparkaksdeg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi, du förutsätter antal som blir jämbördiga med vår intelligens, alltså många kan ju oxå bli hundra ggr intelligentare än oss också så Fi kan ju lika gärna bli större än Drakes som mindre.

 

Ok, felformulerat av mig. Menar naturligtvis MINST jämbördiga. Om de blir tusen gånger smartare spelar det ingen roll för beräkningen.

 

Drakes Fc är väl rimligt att tänka sig så länge ngn livsform får lika el mer intelligens än vår livsform och inte lever under vatten.

 

Ja, och jag håller ju med honom också! :)

 

L, alla som lever längre kommer nog ihåg den gamla tekniken med radiovågor, liksom vi som kommer ihåg att läsa böcker fast teve finns, och är de inte så fientligt lagda som vi kan man lika gärna säga 100 tusen år som hundra.

 

Nej, det är nog osannolikt att man har kvar tekniker längre än några generationer om man har en ny som ersätter den äldre fullständigt. Alltså, det är ju inga pojkrumshobbyister som fixar interstellära radiokommunikationer. Möjligen kan man bygga en sändare, men en mottagare har så ohyggligt höga krav på känslighet och signal/brusförhållande att det krävs ganska omfattande resurser, både ekonomiskt och tekniskt. Därför är det inte jämförbart med att folk i dag håller på med morsesignalering, trots att Morse själv nog skulle skaka på huvudet åt dessa tokar som fortsätter att kommunicera med en sån antik metod, när alternativ som full duplex med tal och bild finns i dag. (Och ja, radionördar, jag vet att det finns undantag...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man kommer att hitta spår av liv på Mars.

Möjligen kan det finnas sporer som ligger i dvala, och det kanske vore förödande om det kommer hit till vår värld och vaknar upp.

Virus och mögelsvampar som snabbt ödelägger allt liv på denna planeten. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju märkligt om inte intelligent liv skulle dyka upp på andra ställen i universum! Men att andra civilisationer skulle frodas samtidigt med vår, och t.o.m vara i ungefär samma fas är nog mindre. Ekvationer i all ära, men med den lilla kunskap vi har blir en sådan värdelös, då de ingående variablerna blir otroligt subjektiva och ovederhäftiga då ingen kan sätta värden bättre än någon annan!

Sen vet vi ju ingenting om universum, vi vet till vissa delar hur det såg ut för x antal ljusår bort/ sen, men vår stjärnbild visar ju i de flesta fall förhållandet innan liv överhuvudtaget hade uppkommit på jorden!

Det borde innebära att det där ute finns det redan utdöda civilisationer, och även sådan platser som ännu inte sett något vidare liv men är på g!

Men att vi skulle kunna kommunicera med någon är väl helt osannolikt då vi aldrig kommer att vara i samma utvecklingsfas som något annat system!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de virus som ligger ev på mars redan kommit hit för länge sen och är ofarliga. Eller så kanske inte, vårt DNA kanske glömt dom om de är miljoner år gamla. Så jag tror inget längre…

 

 

Jag tror på att de flesta civilisationer kommer länge söka efter signaler - alla sorters inklusive alla gamla hopplöst föråldrade oxå - för de kan ju inte veta vilken sorts signalteknik vi/andra kommer använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, felformulerat av mig. Menar naturligtvis MINST jämbördiga. Om de blir tusen gånger smartare spelar det ingen roll för beräkningen.

320011[/snapback]

Jo, om man ökar spännvidden hur intelligenta varelser kan bli ökar ju oxå den totala mängden inteligenta man borde kunna hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde innebära att det där ute finns det redan utdöda civilisationer, och även sådan platser som ännu inte sett något vidare liv men är på g!

Men att vi skulle kunna kommunicera med någon är väl helt osannolikt då vi aldrig kommer att vara i samma utvecklingsfas som något annat system!

320032[/snapback]

Jo om vi säger att ngn utvecklad civilisation lyckas existera i fred och allt i en miljon år har vi goda chanser att få in deras signaler. Ännu fler ifall det finns fler såna. Imorgon eller om en miljon år, de lovade väl aldrig när det skulle ske?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man till hur otroligt varierat vårt växt och djurliv är på jorden, och att vi är en av alla arter, så är chansen till att det skulle finnas något som ens liknar en tvåfoting otroligt liten.

 

 

Tyvärr kommer ingen av oss att få se hur ev. liv på en planet kommer att te sig ut.

Inte ens om vi skulle hitta en planet snurrande runt vår närmsta stjärna Proxima Centauri så är det 4.3 ljusår dit och det är en liten sträcka i vårt universum.

Nu är det en röd dvärg, så livet har med all sannolikhet gjort sitt där ... :(

 

Nu är det inte en sol, utan en trippelstjärna kallad Alfa Centaurisystemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag brukar säga att man är galen om man inte tror på ufon.

 

Då blir alla gubbar och gummor arga på mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...