Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad köpa? Powerbook el macbook?


Macellimac

Rekommendera Poster

Säkert en fråga som varit uppe tusen gånger...

 

Har nu en iMac 20" men eftersom jag ska börja pendla en del så ska jag byta mot en bärbar.

Tänkte först på en macbook eftersom jag mest använder ilife-programmen osv men jag hade räknat med en ny macbookversion till 1 april. Behöver datorn från 1 maj så jag har inte så mycket tid att vänta.

Så frågan är ju, ska man lägga en massa pengar på en macbook eller powerbook, även om den sistnämnda medför en känsla av att köpa något "gammalt".

Ska man rent av köpa en beg powerbook för rimligare peng?

 

Skärmstorlek då? Funderade mest på en 15" (och macbooken finns ju inte med annat). 17" verkar klumpigt och 12" för smått, men hur upplever man det i verkligheten?

Tittade faktiskt på en 12" i dag och måste kanske ändra mig. Verkade ju rätt fin...

Kommer ju bara att släpa runt den på tåg och buss osv och då lär det väl mest bli filmtittande.

 

Man kan ju alltid köpa en större skärm om man vill ha det hemma. Dessutom har jag projje.

 

Jättetacksam för tips/åsikter. Har jobbat med mac i närmare 15 år men har aldrig haft någon bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 15-tums Powerbook, som jag inte tycker är speciellt jobbig att släpa runt på. Dessutom känner jag inget behov av en extra skärm hemma. När det gäller Macbook eller Powerbook, så känns det som att Macbook är det klara valet. Hastigheten hos Powerbook har inte ökat så värst mycket och Macbooken kommer säkert att kännas som en snabbare dator än Powerbooken.

 

Vad du ska välja beror på vad som du tycker är viktigast för dig. Är det storleken eller hastigheten som är viktigast?

 

Gå in i affären och känn på dom igen, så kanske det blir lättare för dig att välja.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle valt macbooken! den är snabbare och nyare.. iSight och frontrow i den (dödar tid bra)

vad är det för program du ska använda dig va då? adobe CS programen funkar ju igenom rosetta och säkert snabbare än på powerbooken.. skärmen är ju perfekt oxå.. 15,4 tum! både stor och lättburen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen Mac Book Pro eller en begagnad G4 (PowerBook eller iBook) tycker jag. Har själv en 15" PowerBook, men måste säga att jag tycker iBook känns väldigt prisvärda.

 

Även om min PB är ok att bära runt skulle jag nog hellre valt en så liten bärbar som möjligt om jag hade köpt nytt nu. Jag vill ändå alltid ha en extra skärm och externt tangentbord hemma, och numera är ju skärmarna inte så fula och utrymmeskrävande. Allt beror ju på hur mycket man sitter vid burken – men jag skulle inte tycka att 15" (som powerbooken har) var tillräckligt om jag skulle köpa ny extern skärm, och skulle därför heller inte välja att enbart använda powerbookens skärm.

 

När jag såg idag att Apple kommer att stödja uppstart av Windows på sina maskiner blev jag väldigt sugen på en intelbaserad mac, men å andra sidan blir ju burkarna bara bättre om man orkar vänta lite. Jag kör nog på med min gamla TiBook ett tag till och får en ännu större prestandaskillnad när jag väl slår till och köper nåt nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Jag tycker att du ska välja det som känns mest akuellt för dig, dvs vad har du för behov...

Jag skulle hellre satsa på den sista generationens pbook g4 som slutat säljas än en macbook.

 

//L-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...