Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac power


hammo35

Rekommendera Poster

Hej alla mac användare.

Jag är nu medlem och har varit pc användare men har nu hoppat över till er macar.

jag har köpt en gammal mac G4 det finns inga operativ i den ville installera MAC OX X på den. jag får en medelandet= Du kan inte instalera mac os x på dena skiva. en tidigare version av mac os x är inte instalerat på den.

med en röd stop skylt .

Sedan står det S.M.A.R.T=STÖDER inte vad menas med det?

mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så hemma på detta men det låter som att du kanske försöker installera en uppdaterare istf en riktigt "grundversion", är du säker på att det är en riktig installationskiva du installerar ifrån? En riktig "grundversion" ska vara versions nummer 10.3 el 10.4 el så, uppdaterare har alltid en tredje nuffra, 10.3.1 el 10.4.2 el så.

 

SMART betyder ifall skivan stödjer en feldiagnosmetod som kan förutse hårddiskkrasch tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

Det låter som om du inte har rätt installationskiva.

Vilken version av Mac OS X är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har version 10.3 mac os x svarta skivor 3st. när jag installerar allt går bra tills jag kommer till --Skiva att instalera på då får jag medelandet som lyder så=Du kan inte instalera mac os x på denna skiva. En tidigare version av mac os x är inte instalerat. sedan har jag allternativet att backa eller gå till skiv verktyget.

just nu är detorn där och jag är fast. vad ska jag göra?

S.M.A.R.T.=status. stöds inte står under kontrollera skivan eller..

diskarna är orginal och version 10.3

mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har version 10.3 mac os x svarta skivor 3st. när jag installerar allt går bra tills jag kommer till --Skiva att instalera på då får jag medelandet som lyder så=Du kan inte instalera mac os x på denna skiva. En tidigare version av mac os x är inte instalerat. sedan har jag allternativet att backa eller gå till skiv verktyget.

just nu är detorn där och jag är fast. vad ska jag göra?

S.M.A.R.T.=status. stöds inte står under kontrollera skivan eller..

diskarna är orginal och version 10.3

mvh David

318170[/snapback]

 

CD-skivorna är numrerade 1 till 3, ta skiva 1 och stoppa i den och starta om datorn med C nertryckt under hela tiden tills du ser att den verkligen startar upp från skivan, när den har startat upp så väljer du bara språket, efter det så går du i under Skivverktyg och markerar din hårddisk och formaterar den i HFS+ format, när den är färdig med formateringen så ska du kunna installera ditt OSX-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har sat i cd1 gått valt språk och gått till skiv verktyg men hittar inte HFS+ format. antingen jag är för dum eller så finns det inte HFS + FORMAT.

under tiden läste jag att man måste instalera Mac OS 9.2.1 eller senare för att kunna instalera os x.

Ska säga att det finns inget på hårddisken och den är formaterat tror jag!

kan nån för klara för mig vänligen hur installeras en osx från början, hur ska partitionen ska var eller inte.

varför står S.M.A.R.T.=status. stöds inte? med rött stop skylt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det existerar uppgraderingsskivor av system. Iaf från 10.1 till 10.2. Det är inte en sådan du har fått då, fast till 10.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nej. de är mac os x Panther version 10.3.

varför får jag detta? S.M.A.R.T.=status. stöds inte

mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker att du skriver dubbla trådar om samma problem, undvik det är du snäll, blir så förvirrande :)

 

Nu till ditt problem.

 

När du satt in din Installationsskiva, valt Verktyg uppe i Findermenyn, då ska du kunna se hårddisken, markera den-

 

post-113-1144209605_thumb.jpg

 

Då ska du få upp denna bilden, klicka på Partitionera.

post-113-1144209733.jpg

 

 

Här väljer du om vill dela av hårddisken eller inte.

post-113-1144210081.jpg

 

Förmodar att du vill ha en "hel" hårddisk så vänstra sidan på bilden behöver du inte röra.

Fyll i det du vill kalla din hårddisk om du vill göra det, eller låt bli.

Ger du den namn får det inte ingå åäö.

 

Formatet ska vara som på min bild, klicka för Mac OS 9 drivrutiner, kan vara bra att ha det gjort.

Sen klickar du på Formattera. Nu raderas allt som fanns på din hårddisk, och du ska kunna installera Mac OS 10.3.

 

Har du något du vill spara på din hårddisk får du naturligtvis ta backup på det först.

 

Att inte S.M.A.R.T stöds kan betyda att det är en gammal typ av hårddisk.

Kanske vore det läge att lägga in en ny fräch hårddisk på max 120 GB :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har sat i cd1 gått valt språk och gått till skiv verktyg men hittar inte HFS+ format. antingen jag är för dum eller så finns det inte HFS + FORMAT.

under tiden läste jag att man måste instalera Mac OS 9.2.1 eller senare för att kunna instalera os x.

Ska säga att det finns inget på hårddisken och den är formaterat tror jag!

kan nån för klara för mig vänligen hur installeras en osx från början, hur ska partitionen ska var eller inte.

varför står S.M.A.R.T.=status. stöds inte? med rött stop skylt.

318239[/snapback]

 

Ursäkta att jag kanske var lite otydlig i min förklaring.

Formatera säger man när man har PC, vi Raderar som har Mac.

Formatet HFS+ använde vi för och heter idag Mac OS Extended och det är det sista formatet vi använder på Mac.

Om du gör som Poca skrivit och som det visas på bilderna så ska det nog lösa sig för dig :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite info om S.M.A.R.T, ser att dom nya Apple servrar använder sig av det.

 

SMART-data

Xserve RAID:s maskinvara och program för fjärradministration arbetar tillsammans för att ge branschledande funktioner för fjärrövervakning och varningsmeddelanden. RAID-styrenheten läser automatisk SMART-data (Self-Monitoring, Analysis, Reporting Technology) från varje hårddisk. SMART-data hjälper dig att vidta förebyggande åtgärder. Hårddisken kan rapportera hur den mår och operativsystemet varnar dig så att du kan byta ut en hårddisk innan det blir fel på den. Målet? Maximal tillgänglighetstid.

 

Något så när nya hårddiskar har en SMART funktion. Det heter faktiskt så, det är en förkortning av Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology. Finns det stöd i BIOS och operativsystemet för SMART, får man en varning strax innan en hårddiskkrasch är att vänta. Det finns möjlighet att kolla hur det står till innan det är dags för krasch, men det är inte alldeles enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...