Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Släcka iMacen på natten?


ras_mouse

Rekommendera Poster

Hur kan man annars förklara att den gick mkt bättre efter några nätter i vila??

Så du menar att din hårddisk snurrar när den är i vila?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Hur kan man annars förklara att den gick mkt bättre efter några nätter i vila??

 

Om Cron scripten var uppdaterade i Tiger så måste Anacron eller något annat program uppdaterat dem. Eftersom Cron scripten bara uppdaterades när du startat om din Mac eller kl 3 till 5 på natten om din Mac var vaken vid det tillfället och inte i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min imac hoppar igång lite då och då ur vila så det kan den säkert sköta om själv.

 

Varför den gör det har jag ingen aning om. (även nu med leopard)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger av för natten alltid nästan. På dagen lägger jag den i Vila eftersom jag oftast använder den igen snart.

 

Tycker inte om att folk låter dem stå på hela nätterna det är liksom dem vill säga: Wow jag har mac och den kan stå på länge utan att krascha eller dra mycket ström, samtidigt bryr jag mig inte om alla u-länder som lider pga av vårt slöseri...

 

Dålig stil alla.. Visst fins det de som har en god anledning men tror att det är väldigt få.

 

En tankeställare till er som jag menar:

 

Bryr du dig bara om dig själv eller?

 

Vad säger du om detta då :

 

 

Vattenfall skövlar tyska byar

 

Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

Vattenfall skövlar tyska byar Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

 

vattenfall-nora2_14704w.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasForss

Släcka iMatten på nacken?,

 

(bör man stänga av en iMatte?)

 

Jag säger bara - NEJ!

underhållningsvärdet är för stort,

- eller har jag massuppf-ttat något? :fundersam:

:D J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger du om detta då :

 

 

Vattenfall skövlar tyska byar

 

Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

Vattenfall skövlar tyska byar Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

 

vattenfall-nora2_14704w.jpg

 

Detta måste ju vara en aspirant till den största OT bucklan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som har en bärbar Mac vet om hur lite en Mac drar i vila modell nyare (intel, tiger & leopard).

En grej att tänka på är att Airport och bluetooth hela tiden tjuvdrar lite ström, stäng av dessa och lägg din Macbook med fulladdat batteri under natten och morgonen du vaknar 10 timmar senare har den dragit ca 3% av batteriet.

Beroende på hur nytt batteriet är.

 

Att ha datorerna igång hela natten sliter självklart på datorn, det körs processer hela tiden även om man inte gör någonting och detta är inte alls något som är specifikt för Mac användare har flera PC vänner som av någon dum anledning alltid har sin dator påslagen dygnet runt.

 

Att stänga av den under natten är inte heller så klokt, att lägga den i vila är nog det smartaste.

1. Du är igång direkt, behöver inte starta en massa program etc.

2. Den drar inte alls mycket ström, se bara till att stänga av bluetooth & airport

3. Det sliter mer på datorn att "kallstarta" den än att köra igång från vila.

 

Varför det sliter på den är för att processorn, hårddisken, fläktarna och RAM minnet, ja hela systemet börjar beräkna skit som galningar när man startar systemet.

Datorn har ju en massa processer som körs för att kolla att all hårdvara är OK, laddar cache minnet, laddar på OSet på RAM minnet etc.

 

När du väcker din dator ur vila är det en annan historia, den vaknar "mildare" kolla tempen så ser du.

 

Kontentan Stäng inte av datorn under natten innan du testat att lägga den i vila under natten, vila är skonsammare för datorn än en kallstart.

Låt heller inte datorn stå på under natten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger du om detta då :

 

 

Vattenfall skövlar tyska byar

 

Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

Vattenfall skövlar tyska byar Svenska Vattenfall jämnar tyska byar med marken. Allt för utvinningen av brunkol.

 

 

vattenfall-nora2_14704w.jpg

 

Jag hoppas att du är medveten om att röken på bilden bara är vattenånga som kommer från kyltornen och inget annat.

 

Varför det sliter på den är för att processorn, hårddisken, fläktarna och RAM minnet, ja hela systemet börjar beräkna skit som galningar när man startar systemet.

Datorn har ju en massa processer som körs för att kolla att all hårdvara är OK, laddar cache minnet, laddar på OSet på RAM minnet etc.

 

När du väcker din dator ur vila är det en annan historia, den vaknar "mildare" kolla tempen så ser du.

 

Kontentan Stäng inte av datorn under natten innan du testat att lägga den i vila under natten, vila är skonsammare för datorn än en kallstart.

Låt heller inte datorn stå på under natten

 

En processor slits inte pga att den måste göra många beräkningar. Dock kan de termiska spänningar som uppkommer i processorn när den är "kall" skapa skador. Detta går visserligen åt båda hållen om datorn står på inomhus och processorn är varm en kall vinterkväll och du öppnar balkongdörren så kall luft drar in i rummet och genom kylflänsarna.

Hårddisken är väl troligen den komponent som skadas mest av att kallstartas. Denna är dock inte särskillt varm när du väcker datorn ur vila heller då den stått avstängd under hela natten så det gör inte så mycket skillnad. Samma med fläktarna de är också avstängda när datorn står i vila så de kallstartar också när du väcker datorn ur vila.

 

 

 

 

Själv stänger jag alltid av datorn om jag inte tror att jag skall använda den under de närmaste 4-5 timmarna (eller sitter och laddar ned något). Har dessutom en grenkontakt med brytare som jag slår av så inte transformatorn står och drar ström när datorn inte är igång (för övrigt borde egentligen alla apparater med transformatorer ha brytaren före transformatorn detta är onödigt att denna står igång och drar ström när man ändå stängt av apparaten).

 

Jag må vara emot all miljöfundamentalism som finns i dagsläget men jag anser ändå att det är helt onödigt att saker som jag inte använder står och drar ström i onödan.

Gör inte mycket skillnad för min privat ekonomi och min enskillda insats kanske inte gör så mycket men skulle 1 milljon macar/datorer som normalt står på i viloläge under nätterna slås av (givetvis med brytare så transformatorn inte står och drar ström) skulle man spara 24 MWh ström varje natt i onödig energiförbrukning vilket inte är försumbart.

 

Står datorn på med någon nedladdning och jag inte sitter vid den slår jag iaf alltid av skärmen (ctrl+shift+eject). Men som sagt jag anser att jag använder (indirekt) datorn om jag laddar ner något då datorn under denna period utför ett arbete åt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä vila är det som gäller för datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du är medveten om att röken på bilden bara är vattenånga som kommer från kyltornen och inget annat.

 

Hur som haver det ser ganska otäckt ut ändå men enligt artikeln:

"Bara i östra Tyskland släpper Vattenfalls anläggningar ut mer koldioxid än hela Sverige, uppger Uppdrag granskning."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...